3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pénzügyi fogyasztói problémákról szóló cikk keretében figyelembe vettük és közreadjuk nem csak a saját tapasztalatainkat, hanem feldolgozzuk, és ismertetjük a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) és a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) jelentéseit, amelyek azokat a tapasztalatokat támasztják alá, amelyekkel a saját gyakorlatunkban találkoztunk.

Jogorvoslati lehetőségek

Mi okozza a fogyasztói panaszok többségét?

Az okok keresésében előkelő helyet foglalnak el a félrevezető/félreérthető tájékoztatások, amikor a szolgáltató pénzintézet igyekszik szebb, vonzóbb színben feltüntetni a terméket vagy szolgáltatást. Ezt igazolja az a GVH jelentés, miszerint a félrevezető hozam ígéretek miatt érkezett a legtöbb kezdeményezés, akadt olyan bank is, amelyik 40 százalék hozamot ígért. Különösen a befektetési szolgáltatásokra jellemző, hogy a szolgáltató a múltat ismerteti, kecsegtető képet festve a termékről, és nem hívja fel az ügyfél figyelmét a lehetséges veszélyekre, kockázatokra, amelyek az ígért hozamot jelentős mértékben alakíthatják.

Különösen jellemző az ilyen jellegű csalódottság a fogyasztók körében, az életbiztosításokkal egybekötött befektetési szolgáltatásoknál. A biztosítási közvetítő, aki erősen érdekelt a biztosítási szerződés megkötésében/ajánlat elfogadásában, a jövő eseményeinek ismerete nélkül-olyan számokról álmodik, és ígéri a fogyasztónak, amelyek 5-10 múlva nem valósulnak meg.

A fogyasztói panaszok különösen gyakoriak a kötelező gépjármű-biztosításnál:

  • a kár mértékével,
  • a számlák befogadásával,
  • a befogadott számlák eltúlzottan hosszadalmas megtérítésével kapcsolatban,
  • a káreset során bekövetkezett értékcsökkenéssel,
  • a bonus-malus besorolás elfogadása biztosító váltáskor stb.

A fogyasztó számára gyakran nehézséget jelent a termék és szolgáltatás leírásának a megértése, amelyben továbbra is túlzottan sok a magyarra nem lefordított idegen/többnyire angol kifejezés, egyes fogalmak helyes/korrekt tartalma, stb.

A panaszok orvoslásának a hatékonysága

Sajnos a fogyasztói panaszok orvoslásának a hatékonyságáról, sem hazánkban, de még az EU tagországok többségében sem beszélhetünk. Nálunk végrehajtható határozatot csak bíróság hozhat, az pedig mint jól tudjuk jó pár évig eltart/eltarthat.

Kétségtelen, hogy az elmúlt években számos olyan intézkedés történt a fogyasztói panaszok hatékonyabb, bíróságon kívüli kezelésére, a határokon átnyúló fizetési problémák orvoslására, de a kellően tájékozott és megfelelő pénzügyi ismeretekkel rendelkező fogyasztói réteg kialakítása, beleértve a fiatal fogyasztókat is, még a jövő feladata.

(A szerzők az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület pénzügyi szakértőiként több mint fél évtizede foglalkoznak fogyasztói tanácsadással, különböző fórumokon a pénzügyi szolgáltatások oktatásával, egyikük a Budapesti Békéltető Testület tagja, másikuk pedig több mint egy évtizede igazságügyi szakértő és többnyire polgári bírósági ügyekben jár el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!