3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mivel kedden a Volán-társaságok többsége helyi szinten megállapodott a szakszervezetekkel az idei bérfejlesztés mértékéről, nem tartják meg a szerda hajnalra meghirdetett országos sztrájkot. A keresetek az idei évre várható 5,5 százalékos inflációt alig meghaladó mértékben, átlagban hét százalékkal nőnek majd.

Helyi szinten lerendezték

Miközben kedden délután még tartott az alágazati bértárgyalás a Volánoknál működő szakszervezetek és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ) között, több Volán-társaság bejelentette: helyi szinten sikerült lebeszélni a dolgozók érdekképviseleti szerveit a munkabeszüntetésről, amit szerdán országosan üzemkezdettől nyolc óráig tartottak volna.

Hét százalékkal nőnek a keresetek


A cégek többségénél egyúttal megkötötték az idei évre szóló bérmegállapodást, ami általában hét százalékos keresetemelést tartalmaz. Ennyivel emelkednek a jövedelmek például a Kapos Volánnál és a Szabolcs Volánnál, a Vasi Volánnál pedig 6,5 százalékos béremelésben egyeztek meg. A Volánbusznál, a Tisza Volánnál és az Alba Volánnál még nem született egyezség a bérfejlesztésről, az egyeztetések azonban tovább folytatódnak, így szerdán ezeknél a társaságoknál is elmarad a sztrájk, adta hírül az MTI.      

Korcsolayné Kovács Krisztina, a munkavállalókat a felsőbb szintű tárgyalásokon képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke úgy véli: a helyi béralkuk a sztrájk kivédése érdekében gyorsultak fel, és ennek köszönhetően született meg sok helyen a megállapodás.

Ennek ellenére a KKSZ továbbra sem fogadja el a munkáltató 5,5-7 százalékos jövedelemfejlesztésre, illetve ezen belül minimum öt százalékos béremelésre tett ajánlatát. Dénes András, a munkáltatókat képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetség (KKVSZ) főtitkára viszont arra emlékeztetett, hogy ez az Országos Érdekegyeztetõ Tanács 5-7,5 százalékos ajánlásán belül van, s javaslatuknak a helyi megállapodások is megfelelnek.

A szakszervezet tovább tárgyalna


A KKSZ mindenesetre csütörtökre időpontot kért a munkáltatótól, hogy az alágazati szintű bérmegállapodásról tovább tárgyaljanak. (Ennek megkötését az ágazati kollektív szerződés január 31-ig írja elő.) A KKVSZ viszont - a helyi szinten megkötött megállapodások miatt - lezártnak tekinti a bértárgyalást, s csak írásbeli kérésre, előre egyeztetett témában hajlandó ismét asztalhoz ülni a szakszervezetekkel.

A bérfejlesztések kérdésének súlyát mutatja: míg a Volán-társaságok mintegy 23 ezer dolgozójának fizetése tavaly az összkiadások több mint felét vitte el, addig például az üzemanyag "csupán" alig több mint ötödét. A menedzsment tehát a dolgozói bérrel kapcsolatos költségeken jelentős összegeket tud megtakarítani, ami abból a szempontból indokolt, hogy - ha csak a számokat nézzük - a Volán-társaságok az elmúlt években lejtőre kerültek.

Míg például 2000 és 2004 között a cégek - együttes teljesítményüket figyelembe véve - rendre nyereségesek voltak, addig 2005-ben mínusz egymilliárdos, 2006-ban mínusz 2,6 milliárdos, tavaly pedig mínusz 7,6 milliárdos üzemi eredményt voltak kénytelen elkönyvelni.

Ezzel párhuzamosan 2001-től folyamatosan csökken az utasok száma is: míg hét évvel ezelőtt még 521,3 milliónyian utaztak a Volánok helyközi járatain, addig tavaly már csak 459 millióan. Hat év alatt tehát több mint 62 millió utast vesztettek a cégek, ami jelentős, 12 százalékos csökkenést jelez.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!