Miközben kedden délután még tartott az alágazati bértárgyalás a Volánoknál működő szakszervezetek és a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ) között, több Volán-társaság bejelentette: helyi szinten sikerült lebeszélni a dolgozók érdekképviseleti szerveit a munkabeszüntetésről, amit szerdán országosan üzemkezdettől nyolc óráig tartottak volna.
Hét százalékkal nőnek a keresetek
A cégek többségénél egyúttal megkötötték az idei évre szóló bérmegállapodást, ami általában hét százalékos keresetemelést tartalmaz. Ennyivel emelkednek a jövedelmek például a Kapos Volánnál és a Szabolcs Volánnál, a Vasi Volánnál pedig 6,5 százalékos béremelésben egyeztek meg. A Volánbusznál, a Tisza Volánnál és az Alba Volánnál még nem született egyezség a bérfejlesztésről, az egyeztetések azonban tovább folytatódnak, így szerdán ezeknél a társaságoknál is elmarad a sztrájk, adta hírül az MTI.
Korcsolayné Kovács Krisztina, a munkavállalókat a felsőbb szintű tárgyalásokon képviselő Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke úgy véli: a helyi béralkuk a sztrájk kivédése érdekében gyorsultak fel, és ennek köszönhetően született meg sok helyen a megállapodás.
Ennek ellenére a KKSZ továbbra sem fogadja el a munkáltató 5,5-7 százalékos jövedelemfejlesztésre, illetve ezen belül minimum öt százalékos béremelésre tett ajánlatát. Dénes András, a munkáltatókat képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetség (KKVSZ) főtitkára viszont arra emlékeztetett, hogy ez az Országos Érdekegyeztetõ Tanács 5-7,5 százalékos ajánlásán belül van, s javaslatuknak a helyi megállapodások is megfelelnek.
A szakszervezet tovább tárgyalna
A KKSZ mindenesetre csütörtökre időpontot kért a munkáltatótól, hogy az alágazati szintű bérmegállapodásról tovább tárgyaljanak. (Ennek megkötését az ágazati kollektív szerződés január 31-ig írja elő.) A KKVSZ viszont - a helyi szinten megkötött megállapodások miatt - lezártnak tekinti a bértárgyalást, s csak írásbeli kérésre, előre egyeztetett témában hajlandó ismét asztalhoz ülni a szakszervezetekkel.
A bérfejlesztések kérdésének súlyát mutatja: míg a Volán-társaságok mintegy 23 ezer dolgozójának fizetése tavaly az összkiadások több mint felét vitte el, addig például az üzemanyag "csupán" alig több mint ötödét. A menedzsment tehát a dolgozói bérrel kapcsolatos költségeken jelentős összegeket tud megtakarítani, ami abból a szempontból indokolt, hogy - ha csak a számokat nézzük - a Volán-társaságok az elmúlt években lejtőre kerültek.
Míg például 2000 és 2004 között a cégek - együttes teljesítményüket figyelembe véve - rendre nyereségesek voltak, addig 2005-ben mínusz egymilliárdos, 2006-ban mínusz 2,6 milliárdos, tavaly pedig mínusz 7,6 milliárdos üzemi eredményt voltak kénytelen elkönyvelni.
Ezzel párhuzamosan 2001-től folyamatosan csökken az utasok száma is: míg hét évvel ezelőtt még 521,3 milliónyian utaztak a Volánok helyközi járatain, addig tavaly már csak 459 millióan. Hat év alatt tehát több mint 62 millió utast vesztettek a cégek, ami jelentős, 12 százalékos csökkenést jelez.
W. B.
Menedzsment Fórum