GO! néven dobta piacra legújabb kártyáját a GE Money Bank leányvállalata, a Budapest Bank. Az ügyfelek minden hazai és külföldi benzinkútnál kedvezményt (az első fél évben hat, később három százalékost) érhetnek el a tankolások és vásárlások során. De bármely más termék (háztartási és műszaki cikk, könyv, ruha) vagy szolgáltatás árából is kedvezményt kap a fogyasztó, ha a bank hitelkártyájával fizet, amelynek hitelkerete elérheti az egymillió forintot.
Célkeresztben az autósok
A "hitelkártya-dömping" még tavaly ősszel kezdődött: először a Malév-Citibank közös kártyája jelent meg, majd ugyancsak ősztől juthattunk hozzá a Citibank és a Shell plasztik lapjához. "A Shellel kapcsolatos tapasztalatok nagyon pozitívak: ez volt a legjobban eladott kártyánk az első negyedévben, kimagaslóan jó forgalmi adatokkal" - mondta el kérdésünkre Horváth Balázs, a Citibank hitelkártya termékfejlesztési vezetője. Egyébként ez volt az első, elsősorban autós ügyfeleket megcélzó ajánlat, de úgy tűnik, a tankolós fogyasztókban más is nagy potenciált látott.
"A benzinárak folyamatos emelkedése, valamint az ügyfelek - többnyire a kormányzati egyensúlyjavító intézkedések hatására kialakult - árérzékenysége tette megalapozottá a kártya megalkotását" - indokolta a piaci megjelenést lapunknak a Budapest Bank termékmenedzsere, Parádi Marianne. Egy co-branded típusú kártya bevezetése annyira aprólékos tárgyalást igényelt volna, hogy inkább úgy döntöttek, egyedül indítják el a terméket. Azt minden olyan hazai és külföldi benzinkútnál használhatjuk, amely Mastercard elfogadó hely.
Co-branded: mindenki jól jár
Az ilyen típusú fogyasztót sokszor a brand vonzza, de előfordul, hogy hiteligénylés során jut plasztik laphoz. Utóbbi körben még az sem ritka, hogy a kártyabirtokos a hitelkártya fogalmával és annak előnyeivel sincsen tisztában, így nem is használja "rendeltetésszerűen" a kapott kártyát.
Nemcsak az ügyfélszerzés vonzó a bankok számára, hanem az úgynevezett keresztértékesítési lehetőségek is. Lehetséges ugyanis, hogy a már megszerzett, új ügyfél fogékony egyéb szolgáltatásokra is.
A co-branded mellett szól az az érv is, hogy a kártyabirtokosnak biztonságot nyújthat, ha egy jó márka neve is szerepel a banké mellett. A partner pedig megoszthatja marketingköltségeit a pénzintézettel, és a hitelkártyák után is jutalékot kap. A GO! kártyánál ezzel szemben - egyedi partner hiányában - csak az ügyfélnek fizetnek jóváírást.
Nyilvánvalóan ugyanazt a szegmenst célozza meg a Budapest Bank és a Citibank. "Stratégiai szövetség nélkül legfeljebb rövid távú promóciókat lehet felkínálni, de sem folyamatos kedvezményrendszert, sem ügyfélelkötelezettséget, sem garantált, hosszú távú partnerséget nem lehet kialakítani az ügyfél-kereskedő-bank kapcsolatban" - fogalmazta meg észrevételeit a konkurens kártyával kapcsolatban Horváth Balázs.
Az előnyök ellenére jogos a Budapest Bank érvelése is. Általában egy-másfél évbe telik, mire sikerül felmérni a piacot és olyan szolgáltatásokat rakni a hitelkártya konstrukcióba, hogy az valóban csábító legyen a fogyasztó számára. Ennél az időintervallumnál jóval rövidebb, mindössze fél év alatt készült el például az OTP-Tv2 közös kártya. Valószínűleg a rövid termékfejlesztésnek köszönhető, hogy a szolgáltatási paletta még bővülőben van.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum