"Ma Magyarországon bár növekvő tendenciát mutat, még igen alacsony az egy főre jutó szelektív hulladék mennyisége. Ha ezen nem sikerül változtatni az iparág gazdasági fenntarthatósága kérdésessé válik" - nyilatkozta az mfor.hu-nak Viszkei György, az Öko-Pannon Kht. ügyvezető igazgatója. "Az újrahasznosítási eljárásban igen nagy a ráfordítás, alacsony kihasználtság esetén csekély marad a befektetetés hozama, ezért az Öko-Pannon Kht. mindent megtesz, hogy minél szélesebb körben elterjedjen a szelektív hulladékgyűjtés" - tette hozzá.
[ajanlo=206][igazitas=left/]A kht. által is támogatott, környezettudatosságra nevelő program lényege: mindazok, akik július 5. és szeptember 5. között a termékek csomagolásán található Zöld Pont jelzést kivágják és beküldik a vonalkódokkal együtt értékes díjakat nyerhetnek. Az óriásplakátokkal és a médiában is népszerűsített játék kapcsán továbbá a kht. másfél millió forinttal támogatja a Pilisi Parkerdő Rt. egy 4 hektáros területének a megújítását - tudtuk meg.
A gyártó köteles újrahasznosítani
A cégek a jelenlegi Európai Uniós és a magyar szabályozás alapján kötelesek az általuk piacra vitt termékek csomagolásának legalább a felét összegyűjteni és hasznosítani. Tehát ha a gyártó becsomagolja a termékét 100 kilogramm papírba, 50 kilogramm újrahasznosításáról kell gondoskodnia. A Zöld Pont jelzés arra utal, hogy a termék "gazdája" eleget tett a kötelezettségének.
"Mivel a vállalatok önállóan ezt a feladatot nem képesek elvégezni, vagy csak igen magas ráfordítás árán, az Európai modell alapján létrehoznak egy koordináló szervezetet, amelynek a szolgáltatásait más cégek is igénybe vehetik. (Az Öko-Pannon Kht.-t például 36 jelentős kibocsátó alapította 2003-ban.) A piac szereplői az általuk kibocsátott csomagolásmennyiségek függvényében fizetnek hasznosítási díjat a kht.-nak. Ma 1650 szerződött partnerünk van, részben belföldi gyártók, részben külföldi termékeket behozó importőrök" - tájékoztatott az ügyvezető igazgató.
A hulladék kezelésének a költsége egyenesen arányos a piacra vitt csomagolás mennyiségével: aki sok csomagolást használ, vagy sok terméke van, az nyilván nagyobb költségekkel néz szembe. Kérdésünkre Viszkei elmondta: minden számítás azt mutatja, hogy többszörös költséget jelent, ha önállóan kezelik a vállalatok a hulladékhasznosítás kérdését. A kilogrammonkénti hasznosítási díj az anyagfajtáktól is függ, 3 forint és 18 forint között van az ára; a legdrágább a műanyag és a kombinált anyagok kezelése, a legkevesebbet az alumíniumért és a fáért kell fizetni. Az Öko rendszerének a működtetése 2004-ben körülbelül 4 milliárd forintot igényelt, a kht.-t száz százalékosan a partnervállalatok finanszírozzák.
"Az Öko-Pannon a teljes magyar csomagolás-kibocsátás mintegy 60 százalékáért felelős. A társaságon keresztül összesen 3 és fél millió magyar állampolgárnak van lehetősége szelektíven gyűjteni a hulladékot, míg Magyarországon összesen 4 millió lakó részére alakították ki a válogatott gyűjtés infrastruktúráját. Az 1650 partnercég által kibocsátott csomagolás mennyisége 2004-ben 122 ezer tonna volt, ennek a 47 százalékát hasznosította a kht." - tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól.
A 120 országban ismert Zöld Pont védjegyet az Öko-Pannon partnercégei 2003 óta tüntethetik fel termékeiken. A
védjegy-jogosultság annak a licencdíjnak a fejében jár, amelyet a partnercégek a hulladékkezelés megszervezéséért fizetnek.
A védjegy tulajdonosa a Pro Europe nevű szervezet. Az Öko-Pannon Kht. évente 30 ezer eurót fizet a védjegy-rendszer
fenntartásáért.
Nagy Vajda Zsuzsa
A hulladékhasznosítás csak nagytételben térül meg
A szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése érdekében környezetvédelmi kampányt indít az Öko-Pannon Kht., a környezetvédelmi tárca és a Pilisi Parkerdő Rt. A Menedzsment Fórum összeállítása az "5 Zöld Pont" című program beharangozóján készült.