A nyugatról érkező árut a térség „felkészíti a nagy útra”, hogy a keleti piacon a megfelelő minőségben megérkezzék az áru. Ugyanez történik a keletről érkező áruval: az európai normáknak megfelelő szállítmánnyá kell szükség szerint átalakítani. A záhonyi régió értéknövelő logisztikai szolgáltató munkájának jelentőségéhez kétség nem férhet. A konkurencia márpedig nagyon nagy, hiszen a FÁK-országok határán Lengyelország a vasúti forgalom mintegy felét bonyolítja, Magyarország a negyedét, Szlovákia ennél valamivel kevesebb részhez jut, míg Románia 5%-ot bonyolít.
A záhonyi vasúti forgalom sajnálatos módon felére csökkent a rendszerváltást követő 10 évben: jelenleg évi 6 millió tonnányi áru mozgatását jelenti évenként a Közép-kelet Európa legnagyobb vasúti átrakó központjában. A közúti forgalom a millennium idején mélypontját élte, ma ez élénkülni látszik. A térségben teljesen intermodális logisztika valósul meg: 12 településen kiépített infrastruktúra támogatja a vasúti átrakást, egységrakomány képzést, tárolást, szükséges informatikát stb. Nem véletlen tehát, ha az Egyesület azon dolgozik, hogy az V. folyosóra illeszkedő épülő autópályával minél szorosabb közúti kapcsolatban legyenek.
A bemutatkozó előadás után számos kérdés merült fel, melyet igen aktívan meg is vitattak a jelenlévők. A „Kiút” Térségfejlesztési Egyesület egyik neves tagja, a TÉKISZ Rt. rögtönzött cégprezentációval igazolta, milyen nagyszabású logisztikai tevékenység folyik a térségben.
Végezetül meghívást kaptunk Záhonyba, hogy minderről személyesen is meggyőződhessünk. Reméljük, mihamarabb megszervezhessük e kirándulást, amelyről természetesen lapunkban és a honlapon időben mindannyian értesülni fognak.
A komplex logisztikai szemlélet, regionális központ a záhonyi térségben
Az MLE márciusi klubnapján mutatkozott be Magyarország legkeletibb-legészakibb csücskéről, Záhony térségéről tartott rendkívül érdekes előadásában Kálnoki Kis Sándor, a KIÚT Térségfejlesztési Egyesület elnöke.