A jó vezetői tréning nem agymosás, hanem a csapat tagjainak rejtett képességeit feltáró kihívások sorozata. Ebbe belefér mindenféle játék, akár a legózás is, de a tréning önmagában mindenképpen csak egy eleme lehet a vállalat hatékonyságát javító átfogó intézkedéseknek, írja a Népszabadság.
Egy vezetői tréningen akár legózással is próbára tehetik a résztvevőket. A csapatnak ilyenkor az asztalon lévő elemekből kell a lehető legrövidebb idő alatt hajómodellt építeni, de azt nem tudják, hogy a képzeletbeli megrendelő menet közben új igényekkel fogja zaklatni őket, amelyeknek meg kell feleniük. Csakúgy, mint a valóságban: termelni kell, az idő pénz, a megrendelő kívánságait pedig teljesíteni kell, mondta el a napilapnak Ecsédi István, a Sämling tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.
Az ilyen feladatok megoldásakor rendre előkerülnek a rossz menedzsmenti döntésekért is felelős vezetői hibák. Ezek olyan összetett magatartásformák és csoportviszonyok következményei, amelyeket passzív tanulással szinte lehetetlen megváltoztatni. A tréner feladata az, hogy olyan helyzeteket hozzon létre, amelyekben a belső csoportnyomás érvényesül, és hogy kontrollálja a helyzetet. Ilyen körülmények között egy vezetői, értékesítési vagy ügyfélszolgálati csoport egy-két nap alatt annyit fejlődhet, amennyit különben talán évek alatt sem.
Kétségtelen, hogy vannak "veszélyes" tréningjátékok, amelyeknél a rosszul kontrollált csoportdinamika azt is eredményezheti, hogy a közösség egyes tagjai a partszélre szorulnak, esetleg a csoport egésze szétesik. Volt rá példa, hogy egy tréningen egy volt állami cég vezetőinek személyes ellentétei törtek elő a feladat megoldása során. A vezetők sorozatosan átverték egymást, és a játék végül olyannyira felszínre hozta a meglévő ellenérzéseiket, hogy már nem lehetett elvarrni a szálakat. Jóformán szóba sem álltak egymással, a cég pedig rövidesen komoly krízisen ment keresztül, és a vezetők egy része ott is hagyta a céget.
[ajanlo=90][igazitas=left/]Az eredményes tréning legalább két napot vesz igénybe, mégis sok cég hirdet egynapos, vagy még rövidebb tréningeket, aminek a szakértők szerint nincs sok értelme. A tréning önmagában tüneti kezelés vagy csak átmeneti eredményeket ad, és a jó vállalati eredmények produkálásához átfogó fejlesztésre van szükség, amelyben a tréning csak egy elem.
Magyarországra a multicégek hozták magukkal a tréningek iránti igényt a rendszerváltás után. A megrendelések túlnyomó része jelenleg is a multiktól és a velük szoros kapcsolatban lévő magyar cégektől érkezik. Jelenleg száz tréningcég, és körülbelül ötszáz, alkalmanként tréningeket is szervező kommunikációs- vagy tanácsadó cég van a hazai piacon. A hazai tréningpiac évi 5-10 százalék közötti növekedést produkál, és a cégek hat-hétmilliárd forint közötti összeget fordítanak külső tréningekre.