A magyar logisztikai élet serkentésén fáradozó bármelyik szervezetet tekintjük is, a képzési formák fontos eleme, hogy az adott szakterület kreatív művelésére ösztönözze a hallgatókat. A meghirdetett tanfolyamok tantárgyait (vagy témaköreit) általában két csoportba lehet sorolni. Az egyik témacsoport célja annak megismertetése, hogy hogyan illeszthető a logisztikai és termelési folyamatok egysége egy vállalat működésébe, míg a másiké annak bemutatása, hogy az említett folyamatok milyen fizikai feltételrendszert igényelnek, és hogyan követhetők a vállalati információs rendszerben.
Ezek a felsőszintű menedzseri tanfolyamok elsősorban a logisztika vagy a termelés területén működő cégek vezetőinek szólnak, de hasznosak lehetnek azok számára is, akik koncentráltan kívánják megismerni a folyamatszemléletre alapozott termelés vagy szolgáltatás módszereit.
Banalitás, de mégis hangsúlyozni kell, hogy a felsőfokú szakemberképzés továbbra is igen fontos szerepet játszik az ország gazdasági fejlődésében. A gyakorlat által motivált tényleges szakemberigény azonban sokkal differenciáltabb, mint amit egy merev, tradicionális tantárgyakra alapozott oktatási rendszer képes kielégíteni. Éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy a logisztikának, mint az egyik legújabb, szintetizáló jellegű, szemléletmód-alakító "tantárgynak" a felsőoktatásban elfoglalt helyét erősítsük.
Eredmények már vannak, de a fejlődés itt sem állhat meg. A fejlesztés során megoldandó feladatok között figyelni kellene arra is, hogy formálódjon valamilyen terminológiai egység is, ami alapja lehet egy olyan egységesített tematikának, amire az egyes intézmények ráépíthetik az általuk művelt szakterületek specifikumait. Kezdeti lépéseknél tartunk az intézmények közötti együttműködésekben, a módszer- és tapasztalatcserékben is, pedig a tudomány lényege éppen az, hogy a módszer, a metodika bárki számára hozzáférhető, elvihető, hasznosítható. Ezeknek az együttműködéseknek az is eredménye lehet, hogy fokozódik a szakterület stabilitása, ami által kiszűrhető a divathullámot meglovagoló, magukat profinak nevező oktató cégek tisztelet a kivételnek sokszor káros tevékenysége.
A logisztika helye és szerepe a felsőfokú szakemberképzésben
A tanulmány a gyakorló oktató és egyben gyakorlati logisztikus szemszögéből vizsgálja a logisztika oktatásának helyét és szerepét a hazai felsőoktatási intézmények, illetve a szakmai szövetségek programjában.