5p

A Progresszív Kerekasztal 2000. évi konferenciáján több mint 300 érdeklődő képviselte az élelmiszerkereskedelmet és - ipart. A rendezvény - idén először - három napon keresztül zajlott. Az előadások az élelmiszerkereskedelem tapasztalatait, jövőjét, várható trendjeit járták körül. Több előadás is foglalkozott az elektronikus kereskedelemmel. A "Hatékonyság, Minőség, Technológia" címet kapott blokkja a rendezvény harmadik napján, péntek délelőtt került sor.

A cikk angol nyelvű változata

A Progresszív Kerekasztal 2000. évi konferenciáján több mint 300 érdeklődő képviselte az élelmiszerkereskedelmet és - ipart. A rendezvény - idén először - három napon keresztül zajlott. Az előadások az élelmiszerkereskedelem tapasztalatait, jövőjét, várható trendjeit járták körül. Több előadás is foglalkozott az elektronikus kereskedelemmel. A "Hatékonyság, Minőség, Technológia" címet kapott blokkja a rendezvény harmadik napján, péntek délelőtt került sor.

A szekció levezető elnöke, Matus István, a Bestfoods ügyvezető igazgatója bevezetőjében felvázolta a piacot jelenleg leginkább meghatározó tényezőket. Véleménye szerint hosszútávon úgy lehet talpon maradni, ha a másságra törekednek a szereplők. Másnak kell lenni választékban, szolgáltatásban, az árban, az innovációban, és még sorolhatnánk.

Elektronikus kereskedelem a fogyasztási cikkek területén címmel tartott előadást Kápolnai K. András, az Andersen Consulting stratégiai vezető tanácsadója. A hallgatóságot legelőszőr az alapfogalmakkal ismertette meg. Eszerint az elektronikus gazdaság fogalma alá tartozik egyrészről az elektronikus vállalat, ahol a belső folyamatok elektronikus úton zajlanak, másrészről pedig az ügyfél-ügyfél közötti elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem). Az e-kereskedelmen belül létezik a business to consumer, illetve a business to business kereskedelem. Ezek összforgalma az Egyesült Államokban 20 milliárd dollárra tehető, amelyen belül a B2C 13, 5 milliárd, a B2B 5,4 milliárd forgalmat bonyolít. A tendencia viszont az, hogy a jövőben a vállalatok közötti e-kereskedelem 15-szöröse lesz a cég és ügyfél között zajlódónak.

A világon minden vállalatnak az a célja, hogy növelje bevételeit, új piacokra törjön, csökkentse költségeit, kisebb infrastruktúrát építsen ki. Mindezek miatt újfajta üzleti modellek is létrejönnek. Az elektronikus
csatornarendszerben a gyártó és a vevő között helyezkedik el a többi mellett az értékesítési és vásárlói ügynökség mellett a logisztika. Az e-kereskedelem a hagyományos kereskedelmi modellt is megváltoztatja, új üzleti szemlélet, új áru és információs csatornák alakulnak ki. Az új modell szerint disztribúciós szolgáltatók, információs szolgáltatók és virtuális kereskedők jönnek létre. Az e-kereskedelemmel például a beszerzési ár esetében jobb értékarányokat érhetnek el a cégek, hiszen több vevő és több eladó vehet részt egyazon piacon. Az e-piac új elosztási csatornát jelenthet.

Az ellátási menedzsment is átalakulóban van, hiszen a nagyobb vállalatok eddig EDI kapcsolatban voltak egymással, mígnem az üzletek most már a gyorsabb interneten bonyolódnak.

A fogyasztó és az eladó közötti kereskedelem körülményeiről Kápolnai K. András elmondta, hogy változik a vásárlás helye és ideje, kisebb lesz a földrajzi függés, illetve egyre erősödik a házhozszállítás iránti igény. A B2C persze nemcsak arra való, hogy a vevő vásároljon, hanem információgyűjtésre, kapcsolattartásra is megfelelő.

A következő előadást Paul House, a Tesco-Global Rt. kereskedelmi igazgatója tartotta az Angliában működő tescodirectről. Az elektronikus áruház 1996 óta működik, s több mint 25 ezer terméket kínál. Az internetes bevásárlás 5 fonttal kerül többe a hagyományosnál. A 250 ezer vásárló 65 százaléka nő. Az áruház vásárlóira emellett még az is jellemző, hogy időtakarékossági okból vásárolni nem járó, vagy egyszerűen a vásárolni nem szerető vevőkből áll. Az áruház az évvégére az Egyesült Királyság 90 százalékába tudja termékeit kiszállítani.

Az országot zónákra osztották fel, így területenként más és más online akciók várják a "betérőt". A bolt hétfőtől szombatig 10-től 10-ig tart nyitva. A termékek kiszállítását 24 órára vállalják.

Magyarország egyik internetes áruházát a GRoby élelmiszerlánc működteti. Gárdonyi Róbert, ügyvezető elmondta, hogy az e-boltot kényszer szülte, hiszen a hipermarketek megjelenésével lépniük kellett, nem akartak vevőket veszíteni. Az effajta áruházak létrehozásakor legnagyobb feladatot a logisztikai rendszer kialakítása jelenti. Nagy Sándor, a lánc informatikai vezetője arról számolt be, hogy a házhozszállítási szolgáltatás 1996-os működését a tavalyi évben elindított internetes üzlet követte. A 7 éve működő bolthálózat e nélkül már nem létezne.

Az e-áruház megrendeléseinek többsége napközben, főleg irodákból érkezik. A GRoby online egy olyan egyszerű shop, amit úgy fejlesztettek ki, hogy mindenki számára könnyen kezelhető egyen. A megfelelő választék alapja a diszkonthálózat 7 ezer terméke. Ebből az internetre annyi árucikket raknak fel, amennyit bármikor ki tudnak szállítani. A vásárlások átlagértéke 10-13 ezer forint között mozog, a közületek ennél valamelyest többért, 15 ezer forintért rendelnek.

Minden nap új vevők jelennek meg, a törzsvásárlók az összes vásárlás 10-15 százalékát teszik ki. Ebből is látszik, hogy az emberek bizalmatlanok, nehezen szánják rá magukat az interneten történő vásárlásra. Ez talán annak köszönhető, hogy Magyarországon a csomagküldő szolgálatokról nincs túl jó vélemény. A GRoby online vásárlóinak 80 százaléka hallomás útján jutott el az e-boltba. A vevők bizalmának megnyerésére még számos feladatuk van - mondta Nagy Sándor. Az eddiginél még szélesebb választékot kell kínálni, illetve alaposan át kell gondolniuk a logisztikai lépéseiket. Eddig kizárólag a fővárosba szállítottak élelmiszert, viszont ha az agglomerációból nagy lesz az igény erre a szolgáltatásra, várható, hogy a logisztikai feladatokat egy külső cégnek adják ki.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!