A cikk angol nyelvű változata
A Progresszív Kerekasztal 2000. évi konferenciáján több mint 300 érdeklődő képviselte az élelmiszerkereskedelmet és - ipart. A rendezvény - idén először - három napon keresztül zajlott. Az előadások az élelmiszerkereskedelem tapasztalatait, jövőjét, várható trendjeit járták körül. Több előadás is foglalkozott az elektronikus kereskedelemmel. A "Hatékonyság, Minőség, Technológia" címet kapott blokkja a rendezvény harmadik napján, péntek délelőtt került sor.
A szekció levezető elnöke, Matus István, a Bestfoods ügyvezető igazgatója bevezetőjében felvázolta a piacot jelenleg leginkább meghatározó tényezőket. Véleménye szerint hosszútávon úgy lehet talpon maradni, ha a másságra törekednek a szereplők. Másnak kell lenni választékban, szolgáltatásban, az árban, az innovációban, és még sorolhatnánk.
Elektronikus kereskedelem a fogyasztási cikkek területén címmel tartott előadást Kápolnai K. András, az Andersen Consulting stratégiai vezető tanácsadója. A hallgatóságot legelőszőr az alapfogalmakkal ismertette meg. Eszerint az elektronikus gazdaság fogalma alá tartozik egyrészről az elektronikus vállalat, ahol a belső folyamatok elektronikus úton zajlanak, másrészről pedig az ügyfél-ügyfél közötti elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem). Az e-kereskedelmen belül létezik a business to consumer, illetve a business to business kereskedelem. Ezek összforgalma az Egyesült Államokban 20 milliárd dollárra tehető, amelyen belül a B2C 13, 5 milliárd, a B2B 5,4 milliárd forgalmat bonyolít. A tendencia viszont az, hogy a jövőben a vállalatok közötti e-kereskedelem 15-szöröse lesz a cég és ügyfél között zajlódónak.
A világon minden vállalatnak az a célja, hogy növelje bevételeit, új piacokra törjön, csökkentse költségeit, kisebb infrastruktúrát építsen ki. Mindezek miatt újfajta üzleti modellek is létrejönnek. Az elektronikus
csatornarendszerben a gyártó és a vevő között helyezkedik el a többi mellett az értékesítési és vásárlói ügynökség mellett a logisztika. Az e-kereskedelem a hagyományos kereskedelmi modellt is megváltoztatja, új üzleti szemlélet, új áru és információs csatornák alakulnak ki. Az új modell szerint disztribúciós szolgáltatók, információs szolgáltatók és virtuális kereskedők jönnek létre. Az e-kereskedelemmel például a beszerzési ár esetében jobb értékarányokat érhetnek el a cégek, hiszen több vevő és több eladó vehet részt egyazon piacon. Az e-piac új elosztási csatornát jelenthet.
Az ellátási menedzsment is átalakulóban van, hiszen a nagyobb vállalatok eddig EDI kapcsolatban voltak egymással, mígnem az üzletek most már a gyorsabb interneten bonyolódnak.
A fogyasztó és az eladó közötti kereskedelem körülményeiről Kápolnai K. András elmondta, hogy változik a vásárlás helye és ideje, kisebb lesz a földrajzi függés, illetve egyre erősödik a házhozszállítás iránti igény. A B2C persze nemcsak arra való, hogy a vevő vásároljon, hanem információgyűjtésre, kapcsolattartásra is megfelelő.
A következő előadást Paul House, a Tesco-Global Rt. kereskedelmi igazgatója tartotta az Angliában működő tescodirectről. Az elektronikus áruház 1996 óta működik, s több mint 25 ezer terméket kínál. Az internetes bevásárlás 5 fonttal kerül többe a hagyományosnál. A 250 ezer vásárló 65 százaléka nő. Az áruház vásárlóira emellett még az is jellemző, hogy időtakarékossági okból vásárolni nem járó, vagy egyszerűen a vásárolni nem szerető vevőkből áll. Az áruház az évvégére az Egyesült Királyság 90 százalékába tudja termékeit kiszállítani.
Az országot zónákra osztották fel, így területenként más és más online akciók várják a "betérőt". A bolt hétfőtől szombatig 10-től 10-ig tart nyitva. A termékek kiszállítását 24 órára vállalják.
Magyarország egyik internetes áruházát a GRoby élelmiszerlánc működteti. Gárdonyi Róbert, ügyvezető elmondta, hogy az e-boltot kényszer szülte, hiszen a hipermarketek megjelenésével lépniük kellett, nem akartak vevőket veszíteni. Az effajta áruházak létrehozásakor legnagyobb feladatot a logisztikai rendszer kialakítása jelenti. Nagy Sándor, a lánc informatikai vezetője arról számolt be, hogy a házhozszállítási szolgáltatás 1996-os működését a tavalyi évben elindított internetes üzlet követte. A 7 éve működő bolthálózat e nélkül már nem létezne.
Az e-áruház megrendeléseinek többsége napközben, főleg irodákból érkezik. A GRoby online egy olyan egyszerű shop, amit úgy fejlesztettek ki, hogy mindenki számára könnyen kezelhető egyen. A megfelelő választék alapja a diszkonthálózat 7 ezer terméke. Ebből az internetre annyi árucikket raknak fel, amennyit bármikor ki tudnak szállítani. A vásárlások átlagértéke 10-13 ezer forint között mozog, a közületek ennél valamelyest többért, 15 ezer forintért rendelnek.
Minden nap új vevők jelennek meg, a törzsvásárlók az összes vásárlás 10-15 százalékát teszik ki. Ebből is látszik, hogy az emberek bizalmatlanok, nehezen szánják rá magukat az interneten történő vásárlásra. Ez talán annak köszönhető, hogy Magyarországon a csomagküldő szolgálatokról nincs túl jó vélemény. A GRoby online vásárlóinak 80 százaléka hallomás útján jutott el az e-boltba. A vevők bizalmának megnyerésére még számos feladatuk van - mondta Nagy Sándor. Az eddiginél még szélesebb választékot kell kínálni, illetve alaposan át kell gondolniuk a logisztikai lépéseiket. Eddig kizárólag a fővárosba szállítottak élelmiszert, viszont ha az agglomerációból nagy lesz az igény erre a szolgáltatásra, várható, hogy a logisztikai feladatokat egy külső cégnek adják ki.
A logisztikán múlik az e-boltok jövője
A Progresszív Kerekasztal 2000. évi konferenciáján több mint 300 érdeklődő képviselte az élelmiszerkereskedelmet és - ipart. A rendezvény - idén először - három napon keresztül zajlott. Az előadások az élelmiszerkereskedelem tapasztalatait, jövőjét, várható trendjeit járták körül. Több előadás is foglalkozott az elektronikus kereskedelemmel. A "Hatékonyság, Minőség, Technológia" címet kapott blokkja a rendezvény harmadik napján, péntek délelőtt került sor.