3p

Egy vásárlási szokásokat bemutató kutatás szerint Magyarországon a legalacsonyabb a szupermarketben vásárlók aránya a régióban, a válaszadók egynegyede egyáltalán nem jár ebbe a bolttípusba. Ezzel együtt minden tizedik magyar vásárlásra szánt pénzének legnagyobb részét diszkontban költi el, s ezzel listavezetők vagyunk a régióban.

Tíz nagyvárosi vevő közül hatan kimondottan árérzékenyek. A második legnagyobb csoportot a kényelmi szempontok, alacsony ár
és vonzó engedmények szerint választó tipikus hipermarket-vásárló alkotja. Legkisebb a kényelmes vásárlók aránya, az ő számukra kevésbé fontos az ár vagy az akció. Többek között ezeket állapította meg az AC Nielsen Piackutató vállalat "Vásárlói trendek" című vizsgálata.

Az AC Nielsen egy nemzetközi kutatás keretében 500 magyar nagyvárosi (budapesti, debreceni, győri, pécsi és szegedi) lakost kérdezett meg vásárlási szokásaikról. A piackutatók szerint több színtéren folyik a verseny: a márkatermékek gyártói egymással, az EU-ból könnyebben bejövő importok a belföldi termékekkel, a kereskedelmi láncok pedig szintén egymás között küzdenek a vevőkért, de mind élesebben konkurálnak a gyártói és a kereskedelmi márkák is.

A kutatás megállapította, hogy a magyar vásárlók többsége jellemzően modern bolttípusban, azaz hiper- vagy szupermarketben, diszkontban vagy Cash&Carry áruházban szokott vásárolni. Kizárólag hagyományos boltba minden nyolcadik megkérdezett jár, és egyharmaduk váltogatja nemcsak az üzleteket, hanem a hagyományos és az új üzlettípusokat is.

Csehországban és Szlovákiában jóval magasabb a "modern vásárlók" aránya, míg Lengyelországban a "váltogatók" száma a
legnagyobb. A vásárlási szokások nem feltétlenül esnek egybe költéssel. Azok aránya, akik a napi fogyasztási cikkekre szánt
összeg legnagyobb részét hipermarketben költi el, Magyarországon 36, Csehországban 35, Szlovákiában 47, Lengyelországban pedig 51 százalék.

Az AC Nielsen szerint régiónkban Magyarországon a legkisebb a szupermarketbe járók aránya. Sőt, a válaszadók egynegyede állította: egyáltalán nem jár ebbe a bolttípusba. Ugyanekkora arányt képviselnek viszont, akik szupermarketekben adják ki vásárlásra szánt pénzük legnagyobb részét.Ehhez képest a szupermarket sokkal népszerűbb Csehországban és Szlovákiában, míg Lengyelországban kevésbé.

Minden tizedik magyar vásárlásra szánt pénzének legnagyobb részét diszkontban költi el. Ez a régióban a legmagasabb mutató. A lengyelek 7, csehek 6 és a szlovákok 2 százaléka elkötelezett a diszkontok irányában.

Az alacsony ár általában meghatározó tényező a vásárlásoknál. Az áruk kiválasztását három fő fogyasztási trend befolyásolja:
a törekvés az egészséges életmódra (tejtermékek, cereáliák, müzli, olíva olaj), a kényelmi szempontok előtérbe kerülése (mélyhűtött pizza, mélyhűtött burgonya, bébiételek, konzerv zöldségek) és a kereskedelmi márkák térhódítása (állateledelek).

Összegzésként megállapítható: a modern bolttípusok vásárlóinak közös ismertető jele, hogy fontosnak tartják a széles termékskálát, az egy helyen való vásárlás lehetőségét és a tágas eladóteret.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!