4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2000-es technológiai recessziót követően internetes tartalomfinanszírozásra számos megoldás körvonalazódott. A mobil tartalomszolgáltatás fejlődési irányait illetően azonban még nem teljesen tiszta a kép. A szakemberek szerint a harmadik generációs szolgáltatások elindulása sok, ma még homályos kérdésre fogja megadni a választ.

A mobil tartalomszolgáltatást illetően a jelenlegi körülmények ismeretében nem meglepő, hogy az internethez hasonló fejlődési minta látszik ismétlődni: az előremenekülő mobiltársaságok mellett kisebb, gyorsan reagáló vállalkozások aratják le az első babérokat. Mint például az sms-ben rendelhető (és fizethető) logókra, csengőhangokra, játékokra specializálódott cégek. Sikerükre hamar felfigyeltek a mobiltársaságok is, és ma már az általuk üzemeltetett wapoldalakon is megtalálhatók.

Ebből következően a mobil tartalomszolgáltatásban járható útnak tűnik a tartalom közvetlen értékesítése, mely a zenék letölthetőségével és az MMS lehetőségeinek kihasználásával még további komoly lehetőségeket rejt magában. Már ma is kaphatók azok a készülékek, melyekkel több szólamú, bonyolultabb hangminták is rögzíthető, illetve olyan megoldások is a piacra kerültek már, melyekre MP3 fájlok is letölthetők - csakhogy egyelőre hiányzik az ezt támogató szolgáltatás. Pedig már láthattuk, hogy mi történhet ilyenkor: a lemezcégek és médiavállalatok nem reagáltak a zenei letöltés igényére idejében az interneten, így a felhasználók máshonnan szerezték be a kedvenc zenéiket - ahonnan tudták... Az eredmény jól ismert.

A közvetlen értékesítésen túl - ahol a felhasználó fizet a hírért, képért, zenéért - más, egyedi finanszírozási módok is elterjedhetnek. Várható, hogy az európai mobiltársaságoknál is megjelenik majd a Japánban már használatos tartalomfinanszírozási koncepció, mely szerint az önálló mobil tartalomszolgáltató forgalmi visszatérítést kap a telekommunikációs vállalattól az adatforgalom után. Azaz a tartalmat nyújtó cég százalékot kap minden egyes letöltés után a mobiltársaságtól, hiszen ezzel a társaság hálózatának forgalmát, és ezen keresztül bevételeit is növelték.

További kézenfekvő finanszírozási lehetőségek rejlenek a reklámozás és marketing területén. Mint korábban szó volt róla, a mobil kommunikációs csatornákat ma még főként magáncélú kommunikációra használjuk, de várhatóan csak idő kérdése lehet, hogy a nagyobb hirdetési cégek mikor fedezik fel az ebben rejlő lehetőségeket. Az In-Stat/MDR előrejelzése szerint 2006-ra 1 milliárd ember fog mobilkészüléken üzeneteket fogadni és küldeni. Már ma is vannak sms-hirdetésekre szakosodott cégek, de a bevételeik nem jelentősek. Várhatóan itt még komoly piaci potenciál rejtőzik a mobil tartalomfinanszírozás irányába, de egyelőre kevés konkrét lépés történt ez irányba, melynek talán az sms szűkös tartalmi lehetőségei is határt szabtak. Jelentős változást hozhat a mobil böngészés és az MMS elterjedése, mint a reklámcégek által favorizált kreatív, multimédiás megoldások ideális platformja. Ritka kivételek már vannak: a Nike egy idei hirdetési kampányát pl. Hollandiában előbb indították mobiltelefonon, mint ahogy az megjelent volna a televíziókban.

A mobilokra irányuló hirdetések területén a fejlesztések és a verseny iránti érdektelenséget még jól jelzi, hogy ma még nincs auditált forgalom és látogatottság mérés a mobil tartalomfogyasztásra Magyarországon, és ezzel kapcsolatban alig van hozzáférhető kutatás világszerte is. A piac logikája szerint azonban, ha komoly igény fogalmazódik meg hirdetők részéről a médium iránt, akkor az ezzel kapcsolatos számok és mérések is hamarosan megjelennek.

A mobil tartalomfinanszírozásban tehát az adott lehetőségeken túl egyelőre még számos nyitott kérdés vár megválaszolásra, és a fejlődési irányok sem egyértelműek. A kialakuló és teret nyerő technológiáknak komoly szerepe lehet a tartalomszolgáltatás alakulásában, és itt az árban versenyképes és felhasználóbarát megoldások számíthatnak jobb pozícióra. Mint ahogy David Robinson, Berkley marketing professzora fogalmazott egyszer: "A piacot nem lehet egyszerűen gyors (technológiákat) adoptálókra és érdektelenekre osztani. Már láttuk ezt a mobiltelefonoknál is: ahogy lementek az árak, egyszer csak a nagyinak is lett mobilja".

Nagy Norbert

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!