Hogyan lehetne elősegíteni, hogy jó viszony alakuljon ki akár különböző részlegeken dolgozó kollégák közt is? Mi a motiváció kulcsa? Ilyen és ehhez hasonló kérdések manapság egyre gyakrabban fordulnak meg cégvezetők és főnökök fejében, hiszen az egyértelmű, hogy egy motivált és produktív csapat a fő kulcsa a cég sikerének.
Téves a feltételezés, miszerint az egyetlen motiváló erő a fizetés, ha ugyanis kellemetlen a munkahelyi légkör, a jó fizetés egy idő után kevés a jó munkaerő megtartásához. Cégvezetőként érdemes időt és energiát fektetni abba, hogy olyan munkahelyet biztosítsunk, ahova kollégáink szívesen járnak dolgozni.
Az alábbiakban a ShopAlike.hu oldalt működtető német Visual Meta GmbH cég ad olyan tippeket, melyek náluk már jól beváltak és nem is feltétlenül jelentenek plusz költséget a vállalkozásnak.
Juttatások, melyek nem jelentenek extra kiadást a cég számára:
1. Rugalmas munkaidő
Bár nem minden cégnél, de sok helyen megoldható a rugalmas munkaidő bevezetése, mely lehetővé teszi a munkavállalóknak, hogy nagyobb szabadsággal tervezzék meg napjukat, és saját ritmusukban dolgozzanak. Igazi családbarát megoldás, mely garantáltan jó hírét kelti a cégnek.
2. Céges hírlevél
Egy közepes méretű vállalkozásnál már lassabb lehet a kommunikáció, így érdemes havonta hírlevelet szerkeszteni, amelyen keresztül értesíthetjük kollégáinkat a változásokról, új munkatársakról, céges sikerekről.
3. Levelezőlisták létrehozása
Az egyik legegyszerűbb és legnagyszerűbb módja a csapatépítésnek, ha különböző sportoknak, hobbiknak külön levelezőlistát hozunk létre, így akik például focizáshoz keresnek csapatot könnyen fel tudják venni a kapcsolatot egymással.
Alacsony költségekkel járó extra juttatások:
1. Moziestek
Heti egy moziest bevezetése nem jár sok extra kiadással és szervezéssel, mégis nagyszerű módja a közösségépítésnek. Új kollégákat ismerhetünk meg, és akár új barátságok is születhetnek egy-egy szórakoztató este alatt.
2. Közös reggeli
Ha az irodában van elég hely egy ilyen eseménynek, a közös reggeli nagyon jó módja annak, hogy kicsit jobban megismerjük azokat, akikkel egyébként kevesebb időt töltünk. Míg ebédelni általában mindenki egy megszokott csapatban megy, addig egy reggeli alkalmával lehetőségünk nyílik más részlegek munkatársait is megismerni.
3. Céges biciklik
A cég által biztosított kölcsönözhető biciklik nemcsak közös kirándulásokat tesznek lehetővé, de sportosabb életmódra is sarkallhatják munkatársainkat, akik egyébként autóval járnának dolgozni. Arról nem is beszélve, hogy a reggeli biciklizés élénkít és felfrissít, valamint megszabadít a dugók okozta stressztől. Egy már reggel morcos kolléga pedig nem sokat tesz hozzá a jó hangulathoz...
Közepes költségekkel járó extra juttatások:
1. Friss gyümölcsök és snackek biztosítása
A cég méretétől függően a rendszeres gyümölcs- és müzliellátás már anyagilag megterhelőbb lehet mint más motiváló módszerek, mégis megéri ilyen extrákba fektetni, mert kifizetődik. Van, hogy fáradtabb délutánokon a duplakávé sem segít, ilyenkor például jól jöhet egy friss alma vagy banán, ami új lendületet ad a nap vége felé is.
2. Céges rendezvények
Egy cég életében a karácsonyi buli meghatározó eseménynek számít, mely közelebb hozza a kollégákat és nagyot lendít a munkahelyi légkörön is. Évi egy közös rendezvény azonban általában kevésnek bizonyul, főleg ha gyakran csatlakoznak új munkatársak a vállalathoz. A tavasztől őszig terjedő időszak számtalan lehetőséget nyújt: hétvégi grillezések, munka utáni strandröplabda, és egynapos kirándulások is nagyon jó módjai a csapatépítésnek.
3. Nyelvleckék
Nyelvórák biztosítása egyaránt hasznos a munkavállalónak és munkaadónak is, főleg ha az adott idegen nyelv ismerete elengedhetetlen a munkavégzéshez. Ha egy magántanár túl sok extra költséggel jár a cég számára, akkor a tandíj felének finanszírozása is jó megoldás lehet a problémára.
A listát természetesen még sokáig lehetne folytatni, de a fent felsorolt példákból is látszik, hogy a munkavállalók motiválása nem feltétlenül pénz kérdése. Mielőtt azonban jelentősebb összegeket fektetnénk egy-egy tevékenységbe, térképezzük fel az igényeket is: minden dolgozó egyedi, így mindenkit másképp lehet motiválni – egy kérdőív például jó kiindulópont lehet!
mfor.hu