2001. augusztus 7. 11:00

A közel 200 milliárd forintos magyar szállítmányozási piacon egyfelől a jól ismert nemzetközi szereplők jelenléte, másfelől az igények ugrásszerű növekedése révén egyre erősödik a verseny. Az uniós csatlakozáshoz lényegében már az összes feltétel adott -- állítják a piac szereplői.

A hazai szállítmányozási és fuvarozási piacot együttvéve 250-300 milliárd forintra becsüli Wáberer György, a tavaly 13,8 milliárdos árbevételt elérő Volán Tefu-csoport elnök-vezérigazgatója. Számításuk szerint ezen belül a Magyarországon kiadott, összesen mintegy 4800 teljes körű és néhány száz korlátozott tevékenységi engedély birtokában a fuvarozók 120-140 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak évente, amelyből a nemzetközi fuvarozócégek részaránya meghaladja az 50 százalékot. A nagy teherbírású, 24 tonnás teherautók mintegy felét 20-25 vállalkozás működteti. Az elnök-vezérigazgató elmondása szerint az áru mozgatásával járó fuvarozástól megkülönböztetendő, főleg adminisztratív szállítmányozási tevékenységet a nyilvántartások szerint 600 cégnél is több folytat az országban, a valóságban azonban ezt kevesebb mint 200 vállalkozás végzi fő tevékenységként.

A szállítmányozási piac az elmúlt évben valamivel kevesebb mint 200 milliárd forint nettó árbevétellel volt jellemezhető -- fogalmazott Torma Imre, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének (MSZSZ) főtitkára a Világgazdaság kérdésére. Az MSZSZ jelenlegi 65 rendes tagja mintegy 170 milliárd forint forgalmat ért el, de a társult tagok (18) között is vannak jelentős szereplők, például a Hungarocamion. A teljes hazai piac mérete azonban még így sem éri el a jelentősebb világméretű speditőrök -- mint amilyen a Danzas, a Delacher, a Kühne und Nagel vagy a Schenker -- árbevételét. Ezek a nagy külföldi szállítmányozók egyébként már jelen vannak a magyar piacon is, ami ezen a téren tulajdonképpen az euroatlanti integráció megvalósulását jelzi -- fogalmazott Torma Imre.

Meglátása szerint a multinacionális vállalatok hazai megjelenése -- a megváltozott elvárások által -- átalakította a speditőri tevékenység lényegét. A tényleges szállítmányozói feladat ugyanis a külkereskedelmi kapcsolatok egyre általánosabbá válásával az összetettebb ügyletekre korlátozódik, hiszen a mindennapi áruforgalom adminisztrációja már egy közönséges személyi számítógép segítségével könnyen megoldható. A hagyományos áruforgalom esetén tehát manapság a hangsúly már a gyorsaságon és a megbízhatóságon van, a minimális készletezésre törekvő vállalatok így a hatékony logisztikát várják el elsősorban a szállítmányozóktól.

Magyarországon ezen a téren egyre élesebb a verseny, és 1998 óta a piac újrafelosztása is jelentősen felerősödött. A mostani időszakra pedig különösen igaz az árharc fokozódása -- mondta Wáberer György. A versenyhez való alkalmazkodás korszerű technológiát kíván, ami azonban rendkívül költségigényes, így a versenyben fennmaradásra csak a magas színvonalat biztosítani képes, tőkeerős cégeknek van esélyük. Mellettük legfeljebb csak a piaci résekbe behatolni képes, rugalmas kisvállalkozások élhetnek meg. A pusztán kapcsolataikban bízó "ügyeskedő" fuvarszervezők tehát kiszorulnak a piacról -- állítja.

A nemzetközi szereplők egyébként hosszú távra előre terveznek, és nem ritka, hogy apró lépésekben, fokozatosan kivásárolnak egyes hazai szereplőket, a piaci verseny tehát ilyen formában is működik. A század elején Magyarországon már tevékenykedő német Schenker például az elmúlt években osztrák leányvállalata révén ismét megjelent, és átvette a Masped-Trias tevékenységét, miközben a légi és tengeri szállítás terén a Maspeddel közösen egy külön társaságot üzemeltet. A Masped egyébként a közúti fuvarozásban saját vállalata révén továbbra is önálló szereplő.

Torma Imre szerint a szállítmányozásban az uniós csatlakozás miatt változás leginkább a vámügynöki tevékenységet végző vállalatok körében lesz érezhető, hiszen az előírások egyszerűsödésével több ezer munkahely szűnhet majd meg. Elmondása szerint a legfontosabb változás a minden országban meglévő, ám nem kötelező erejű általános szállítmányozási feltételek (ászf) átdolgozásával következhet be. A nyugati államokban és elsősorban a példaértékűnek tekintett Németországban ugyanis a helyi ajánlás (ADSP) kimondja a szállítmányozó felelősségét a fuvarozási szolgáltatás során felmerült károk esetében is. Ez nemsokára az itthoni ászf részévé is válhat, bár a magukat igazán versenyképesnek tartó hazai szereplők már vállalják ezt a fajta felelősséget is.

A legnagyobb hazai szállítmányozók Cég Árbevétel (millió Ft -- 1999)

1. Masped Rt. 17 925
2. Mávtranssped Kft. 9 060
3. Delacher+Co.Transport Kft. 7 000
4. Hungarokombi Kft. 5 600
5. Chemoldanzas Kft. 5 539