2001. augusztus 7. 11:00

A közel 200 milliárd forintos magyar szállítmányozási piacon egyfelől a jól ismert nemzetközi szereplők jelenléte, másfelől az igények ugrásszerű növekedése révén egyre erősödik a verseny. Az uniós csatlakozáshoz lényegében már az összes feltétel adott -- állítják a piac szereplői.

A hazai szállítmányozási és fuvarozási piacot együttvéve 250-300 milliárd forintra becsüli Wáberer György, a tavaly 13,8 milliárdos árbevételt elérő Volán Tefu-csoport elnök-vezérigazgatója. Számításuk szerint ezen belül a Magyarországon kiadott, összesen mintegy 4800 teljes körű és néhány száz korlátozott tevékenységi engedély birtokában a fuvarozók 120-140 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak évente, amelyből a nemzetközi fuvarozócégek részaránya meghaladja az 50 százalékot. A nagy teherbírású, 24 tonnás teherautók mintegy felét 20-25 vállalkozás működteti. Az elnök-vezérigazgató elmondása szerint az áru mozgatásával járó fuvarozástól megkülönböztetendő, főleg adminisztratív szállítmányozási tevékenységet a nyilvántartások szerint 600 cégnél is több folytat az országban, a valóságban azonban ezt kevesebb mint 200 vállalkozás végzi fő tevékenységként.

A szállítmányozási piac az elmúlt évben valamivel kevesebb mint 200 milliárd forint nettó árbevétellel volt jellemezhető -- fogalmazott Torma Imre, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének (MSZSZ) főtitkára a Világgazdaság kérdésére. Az MSZSZ jelenlegi 65 rendes tagja mintegy 170 milliárd forint forgalmat ért el, de a társult tagok (18) között is vannak jelentős szereplők, például a Hungarocamion. A teljes hazai piac mérete azonban még így sem éri el a jelentősebb világméretű speditőrök -- mint amilyen a Danzas, a Delacher, a Kühne und Nagel vagy a Schenker -- árbevételét. Ezek a nagy külföldi szállítmányozók egyébként már jelen vannak a magyar piacon is, ami ezen a téren tulajdonképpen az euroatlanti integráció megvalósulását jelzi -- fogalmazott Torma Imre.

Meglátása szerint a multinacionális vállalatok hazai megjelenése -- a megváltozott elvárások által -- átalakította a speditőri tevékenység lényegét. A tényleges szállítmányozói feladat ugyanis a külkereskedelmi kapcsolatok egyre általánosabbá válásával az összetettebb ügyletekre korlátozódik, hiszen a mindennapi áruforgalom adminisztrációja már egy közönséges személyi számítógép segítségével könnyen megoldható. A hagyományos áruforgalom esetén tehát manapság a hangsúly már a gyorsaságon és a megbízhatóságon van, a minimális készletezésre törekvő vállalatok így a hatékony logisztikát várják el elsősorban a szállítmányozóktól.

Magyarországon ezen a téren egyre élesebb a verseny, és 1998 óta a piac újrafelosztása is jelentősen felerősödött. A mostani időszakra pedig különösen igaz az árharc fokozódása -- mondta Wáberer György. A versenyhez való alkalmazkodás korszerű technológiát kíván, ami azonban rendkívül költségigényes, így a versenyben fennmaradásra csak a magas színvonalat biztosítani képes, tőkeerős cégeknek van esélyük. Mellettük legfeljebb csak a piaci résekbe behatolni képes, rugalmas kisvállalkozások élhetnek meg. A pusztán kapcsolataikban bízó "ügyeskedő" fuvarszervezők tehát kiszorulnak a piacról -- állítja.

A nemzetközi szereplők egyébként hosszú távra előre terveznek, és nem ritka, hogy apró lépésekben, fokozatosan kivásárolnak egyes hazai szereplőket, a piaci verseny tehát ilyen formában is működik. A század elején Magyarországon már tevékenykedő német Schenker például az elmúlt években osztrák leányvállalata révén ismét megjelent, és átvette a Masped-Trias tevékenységét, miközben a légi és tengeri szállítás terén a Maspeddel közösen egy külön társaságot üzemeltet. A Masped egyébként a közúti fuvarozásban saját vállalata révén továbbra is önálló szereplő.

Torma Imre szerint a szállítmányozásban az uniós csatlakozás miatt változás leginkább a vámügynöki tevékenységet végző vállalatok körében lesz érezhető, hiszen az előírások egyszerűsödésével több ezer munkahely szűnhet majd meg. Elmondása szerint a legfontosabb változás a minden országban meglévő, ám nem kötelező erejű általános szállítmányozási feltételek (ászf) átdolgozásával következhet be. A nyugati államokban és elsősorban a példaértékűnek tekintett Németországban ugyanis a helyi ajánlás (ADSP) kimondja a szállítmányozó felelősségét a fuvarozási szolgáltatás során felmerült károk esetében is. Ez nemsokára az itthoni ászf részévé is válhat, bár a magukat igazán versenyképesnek tartó hazai szereplők már vállalják ezt a fajta felelősséget is.

A legnagyobb hazai szállítmányozók Cég Árbevétel (millió Ft -- 1999)

1. Masped Rt. 17 925
2. Mávtranssped Kft. 9 060
3. Delacher+Co.Transport Kft. 7 000
4. Hungarokombi Kft. 5 600
5. Chemoldanzas Kft. 5 539

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek február legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. Az Erste Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 54 712 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.