[ajanlo=84][igazitas=left/]Ugyan a legsötétebb napjain túl van a légiipar -, hiszen az utasforgalmat már nem bénítja az afgán és iraki háború, vagy a SARS vírus -, ám derültségre továbbra sincs ok, a magas olajár ugyanis a cégek eredményét alaposan lehúzza. Az elmúlt három évben a szektor kumulált eredménye 34 milliárd dolláros veszteséget mutatott, és összességében idén is 5 milliárdos mínusszal számolnak a légitársaságok. Nyereségre jövőre az ágazat akkor tehet szert, ha jövőre a jelenlegi 50 dollár feletti hordónkénti szintről 35 dollár alá esne a fekete arany ára. Az üzemanyag ilyen ára mellett ugyanis összességében 1,1 milliárdos pozitív eredménnyel számol az IATA, ami a 2000-es 3,7 milliárdos nyereség után az első "jó év lenne".
A kerozin árának fontosságát jelzi az az adat - áll a szervezet által hétfőn közzétett elemzésben -, hogy míg 1998-ban a légitársaságok összes költségének 10 százalékát tették ki az üzemanyagra fordítottak, addig idén az első félévben ez már megközelítette a 20 százalékot.
A sok negatívum mellett mérsékelt optimizmusra adhat okot az utasok számának dinamikus növekedése: az első félévben 17,7 százalékkal nőtt a repülőjegyet váltók száma az egy évvel korábbiakhoz képest. Igaz, teszik hozzá a szakértők, a 2003-as év bázisadatai meglehetősen alacsonyak voltak.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
Korszakváltás előtt az amerikai légiipar
Három év kemény harc vár a fapadosokra
Fellendülést várnak a légiiparban
A növekvő repülési kedv sem tudja ellensúlyozni az olajárat
Jövőre tovább bővül a légi közlekedést igénybe vevő utasok száma - közölte előrejelzését a Légitársaságok Nemzetközi Társaság (IATA). Nem festett ilyen optimista képet a társaságok eredményeiről a szervezet: szektoriális szinten csak akkor válhat nyereségesség a tevékenység, ha drasztikus olajárcsökkenés következne be.