A világhálón megfelelően kiépített honlapokkal jelen lévő vállalatok úgy vélik, hogy a kifejezetten az internetes jelenlét hatására keletkező bevétel aránya az összértékesítésen belül a tavalyi 4,7 százalékról 2001-ben már 9,5 százalékra emelkedhet. Az IDC felmérése kiemeli, hogy a várakozások még nagyobbak akkor, ha a webes megjelenést csak egy éven belül tervező vállalkozások véleményét is beleszámítják a végeredménybe.
Az internetes csatornákat már működtető cégeket vizsgálva kiderül, hogy 2000-ben négy ország volt, melynek vállalatai 8 százaléknál nagyobb mértékben tekintették jövedelemforrásnak a világhálót. Az internetes értékesítés éllovasainak ezek szerint a múlt év adatai alapján az Egyesült Államok, Dél-Korea, Japán és Mexikó számítanak. A 8 százalékos határt átlépő elitklubhoz az adatok szerint az idén várhatóan csatlakozik Argentína, Ausztrália, Hollandia, Norvégia és Dél-Afrika is.
Az IDC eWorld elnevezésű felmérése a világ 27 országának közel 15 ezer olyan weboldalának megkérdezésén alapul, melyek rendelkeznek saját informatikai háttérrel. A cégeknek azt a kérdést tették fel, hogy megítélésük szerint bevételeik hány százaléka keletkezik annak köszönhetően, hogy internetes megjelenésük is van. Az adatgyűjtéskor nem ragaszkodtak ahhoz, hogy a bevételforrás valamilyen formában mindenképpen kapcsolódjon a világhálóhoz, így az értékekben valószínűleg előfordulnak teljesen hagyományos off-line üzletek is.
Az IDC értékelése szerint nincs egyértelmű recept a magas arányok eléréséhez, de szembetűnő, hogy az éllovas országokban az elektronikus piactereket az átlagosnál nagyobb arányban veszik igénybe. Az összes megkérdezettet alapul véve a cégek 26,2 százaléka tervezi azt, hogy ezen az értékesítési csatornán is bevételhez fog jutni. Hasonlóan fontosnak tűnik a megfelelő infrastrukturális háttér kialakítása és használata.
A megkérdezett vállalatok 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az általa használt személyi számítógépeknek több mint 75 százaléka kapcsolódik a világhálóhoz. Az argentin vállalatok internetes bevétel duplázási előrejelzése a piackutató szerint rendkívül optimista, hiszen a megkérdezett cégeknek csak 20,5 százalékánál van 75 százalék felett a PC-kre jutó internetkapcsolat. Bár a weboldalak idegen nyelvekre fordítása a szakemberek szerint növeli a bevételt, ez egyelőre nem tűnik a megkérdezett cégeknél központi kérdésnek. A legnemzetközibb megközelítés mindamellett a dél-koreai, az argentin és a mexikói cégekre jellemző.
A piactér és az infrastruktúra számít
A megfelelő honlappal rendelkező cégek úgy vélik, hogy bevételeikben az egyértelműen az internethez köthető értékesítés aránya az idén a kétszeresére emelkedhet -- áll az IDC legfrissebb felmérésében.