3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miért az ifjúság alkotja a vállalatok célcsoportját? Egyrészt nő a fiatalok saját fogyasztása, másrészt egyre jelentősebb a befolyásuk a szülők pénztárcájára. A manipuláció forrása pedig a gyermekekben a reklámok által keltett birtoklási vágy.

A televízió a tömegkommunikáció eszközeként bemutatja a környezetet, a világot, amely valóságtartalmát a nézők - kiemelkedően a fiatalok -, nem mindig kérdőjelezik meg. Másrészt egyes eseményeket kiemel, ebből a környezetből, fontossá tesz.

Gerbner a kultivációs elméletében kifejtette, hogy 'aki sokat néz tévét, annak világképe, az, ahogyan a világot érzékeli, hasonul, a televízió által prezentált valósághoz'. S a fiatalok értelmezését a világról manipulálja a televíziókban leadott képi valóság. A fiatalok kiszolgáltatottak ezeknek a képsoroknak, legyen szó akár hírműsorokról, akár filmről, ők nem elemzik csak befogadják, 'elraktározzák' a látottakat.

A fiatalok kulturális identitásának kialakításában a család, az iskola mellett döntő szerep jut és a médiának, ezen belül a televíziónak.

A televízió a tapasztalati keretek, az általános kulturális világszemlélet kialakításában segít, amelynek felhasználásával a modern társadalmakban élő egyén az információkat értelmezni és rendszerezni tudja. Ez a fajta keret, amelyet a televízió nyújt manapság a mindenre fogékony fiatalok számára, nem ad helyes választ arra, hogy milyen legyen az életről alkotott képe, az alapvető társadalmi interakcióik megoldási módja, noha a szabadidejük nagy részét a televízió előtt töltik.

A televízió előtérbe kerülésével, legeredményesebben a fiatalokat lehet megkísérteni, befolyásolni, hisz a szocializációjuk első lépéseinél a média szerepe meghatározó.

Ezzel együtt a szülő - gyermek kapcsolat átalakul. A szülőknek egyre kevesebb idejük van foglalkozni a gyermekükkel, valamint az iskolában elsősorban tanítanak, és nem nevelnek.

S ehhez hozzájárul még az is, hogy most már nem az, az alapvető kérdés, hogy van-e a háztartásban televíziós készülék, hanem, hogy mennyi található, és van-e saját tévéje egy-egy fiatalnak vagy nincs.

A saját tévé létezése újabb problémákat gerjeszt, hiszen egyedül marad a tini, és nem segítik a felnőttek feldolgozni a látottakat, hogy mi mit jelent, ezért kritika nélkül elfogadja azt az álláspontot, amelyet a tévé közvetít.

A következő probléma a 'családi kör' felbomlása, az együtt töltött idő redukálódik. Eddig legalább a tévé előtt összeült a család, megbeszélték a napi eseményeket -'kandalló effektus', -de ha saját szobájába - a saját tévéjéhez- vonul vissza a gyerek, ez elmaradhat.

A televíziós piac szereplői

A televíziós piac szereplői kik lehetnek? A televízió, mint klasszikus tömegmédium, már magában foglalja a szereplőket. A kommunikációban a következő részvevőkről beszélhetünk, egyrészt a nézőkről (befogadókról), másrészt a műsorszolgáltatókról (aktorokról, tévécsatornákról).

A közszolgálati csatornák Magyarországon: az MTV1, az MTV2, és a Duna TV.
Fontos a véleménynyilvánítás szabadsága, a tájékoztatás függetlensége és tárgyilagossága, a nemzeti kultúra értékeinek megjelenítése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!