3p

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa publikálta legfrissebb tanulmányait, amelyekből többek között kiderül, hogy a gyerekek tévézésre fordított idejének növekedésére családjuk kedvezőtlen anyagi helyzete gyakorolja a legerősebb hatást.

A magyar lakosság anyagi helyzete és a médiafogyasztási szokása között korábban is mutattak már ki összefüggéseket, a kutatások legalábbis részben ezzel magyarázták, hogy az 50 évnél idősebbek miért töltenek annyi időt a készülékek előtt, összesen 390 percet, ami 6,5 órának felel meg. A magyarázatok szerint a hazai nyugdíjasoknak kevés elkölthető jövedelme van - ez pedig élelmiszerre, "rezsire", gyógyszerre megy el, - és kulturális dolgokra már nem nagyon jut.

A Nielsen Közönségmérés negyedik negyedéves számai szerint a hazai fiatalok, a 4-17 éves korosztály ugyan a nagyszülőknél jóval kevesebb időt, hozzávetőleg napi 210 percet, vagyis 3,5 órát néz tévét. Tekintve ugyanakkor, hogy a gyerekek idejük jelentős részét oktatási intézményben, és alvással töltik, a fennmaradó "szabadidejük" tetemes hányada telik tévénézéssel.

Az interneten is a valóságshow hősök taroltak - kattintásra galéria nyílik!

A NMHH most publikált felmérése szerint a fiatalok jóval kevesebb időt töltenek a tévé előtt, mérésük alapján ugyanezen korcsoport alig két órát tölt a készülék előtt (111 percet). Az online kérdőíves kutatás szerint legkisebbek (1-5 éves gyermekek) 26 százaléka naponta ½-1 órát, 21százaléka 1-2 órát, míg 12 százaléka minimum 2 órát tölt a képernyő előtt. A felmérés alapján a megkérdezettek gyermekeinek közel negyede (23%) egyáltalán nem tévézik. A 6-11 éves korcsoport 28 százaléka ½-1 órát, 27 százaléka 1-2 órát, 15 százaléka pedig minimum 2 órát vagy akár ennél is többet tölt a készülék előtt, ellenben 30 százaléka a kisiskolásoknak egyáltalán nem vagy maximum napi fél órát tévézhet.


Az NMHH online felmérésének adatai szerint a kamaszok 27 százaléka 1-2 órát, 21 százaléka legalább 2 órát nézi a képernyőt. A 12–15 éves gyermekek 19 százalék a soha nem kapcsolja be a tévékészüléket, míg a legnagyobbaknál ez az arány mindössze 14 százalékra tehető. A 16-18 évesek 22 százaléka 2 óránál többet, a többség viszont 1-2 órát tévézik (30%).

A vizsgálat rámutat arra, hogy a fiatalok tévénézési idejére leginkább a család anyagi helyzete van hatással: az alacsony státuszú, maximum közepes vásárlóerővel bíró felnőttekkel élő gyermekek, az átlaghoz képest legalább fél órával többet tévéztek, mint a jobb körülmények között élő társaik.

A jövedelmi a viszonyok mellett nem túl örömteli az sem, hogy a fiatalok nézettségi toplistáján 2014-ben is leginkább olyan filmek, valóságshow-k és sorozatok szerepelnek, amelyek nem kifejezetten az ő korosztályuk számára készültek.

Miközben a gyerekek médiafogyasztása során megkerülhetetlen a szülők felelőssége, az NMHH tanulmánya szerint nagy szórás jellemzi, hogy ki mit gondol helyénvalónak a képernyők előtt töltött időről. A tanulmány szerint több szülő jelezte, hogy gyermeke(i) csak videót/DVD-t nézhet. Ugyanakkor néhányan válaszadók közül a tehetetlenségről számoltak be: a kicsik még a tiltás ellenére is megtekintik az általuk preferált műsorszámokat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!