3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bevált a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által egy évvel ezelőtt bevezetett, az ADSL-szolgáltatás kiskereskedelmi árain alapuló nagykereskedelmi árszabályozás (retail minus=RM), mert a piac jó irányba mozdult el, a verseny erősödött, a fogyasztói árak pedig csökkentek - közölte a hatóság. Az NHH tanácsa a napokban tette közzé negyedik alkalommal a kiskereskedelmi árakon alapuló szabályozott nagykereskedelmi árakat.

Van net

A legfrissebb határozatokban megjelenő nagykereskedelmi árak a 2006 második félévi kiskereskedelmi árakból indulnak ki. Az RM szabályozás hatására az átlagos ADSL előfizető 5.010 forintot fizet az internetért.

Az első központi ármeghatározáskor - amikor a 2005 első félévi kiskereskedelmi árakhoz képest csökkentették a tarifát -, az átlagos kiskereskedelmi ADSL ár még 8.675 forint volt.

Az NHH közleménye utal arra, hogy 2006 végére Magyarországon a szélessávú (ADSL és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005 végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után.

Ezen belül, az RM szabályozással érintett ADSL-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott, és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.

Az RM módszer bevezetésével a hatóságnak az volt a célja, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató - Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom és Monortel - területén, megfelelő árréssel igénybe vehessék a nagykereskedelmi kínálatot, és így versenyképes ADSL ajánlatokkal jelenhessenek meg az addig jórészt monopolhelyzetű szolgáltatók mellett.

A múlt év második féléve volt az első olyan időszak, amikor már az RM módszer alapján ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak ADSL-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók.

Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt kötelezett szolgáltató területén, eltérően, de általában 15-35 százalékos mértékben csökkent a két leggyakoribb előfizetési mód, az egy éves hűségperiódussal megkötött 512 kilobit/secundumos és az 1024 kbit/sec-os letöltési sebességű csomagok nagykereskedelmi ára is.

A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is, aminek hatására az érintett helyszíneken növekedésnek indult az ADSL-előfizetők száma.

A múlt év júniusában, amikor az NHH meghozta az első RM ármegállapító határozatát, 485 ezer ADSL-előfizető volt Magyarországon, 96 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel körzeteiben. Tavaly évvégére az ADSL-előfizetők száma 613 ezerre növekedett, de ezen belül a Magyar Telekom és Invitel területek részesedése 93 százalékra csökkent.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!