A legfrissebb határozatokban megjelenő nagykereskedelmi árak a 2006 második félévi kiskereskedelmi árakból indulnak ki. Az RM szabályozás hatására az átlagos ADSL előfizető 5.010 forintot fizet az internetért.
Az első központi ármeghatározáskor - amikor a 2005 első félévi kiskereskedelmi árakhoz képest csökkentették a tarifát -, az átlagos kiskereskedelmi ADSL ár még 8.675 forint volt.
Az NHH közleménye utal arra, hogy 2006 végére Magyarországon a szélessávú (ADSL és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005 végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után.
Ezen belül, az RM szabályozással érintett ADSL-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott, és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.
A múlt év második féléve volt az első olyan időszak, amikor már az RM módszer alapján ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak ADSL-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók.
Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt kötelezett szolgáltató területén, eltérően, de általában 15-35 százalékos mértékben csökkent a két leggyakoribb előfizetési mód, az egy éves hűségperiódussal megkötött 512 kilobit/secundumos és az 1024 kbit/sec-os letöltési sebességű csomagok nagykereskedelmi ára is.
A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is, aminek hatására az érintett helyszíneken növekedésnek indult az ADSL-előfizetők száma.
A múlt év júniusában, amikor az NHH meghozta az első RM ármegállapító határozatát, 485 ezer ADSL-előfizető volt Magyarországon, 96 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel körzeteiben. Tavaly évvégére az ADSL-előfizetők száma 613 ezerre növekedett, de ezen belül a Magyar Telekom és Invitel területek részesedése 93 százalékra csökkent.
MTI/Menedzsment Fórum