3p

Bevált a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által egy évvel ezelőtt bevezetett, az ADSL-szolgáltatás kiskereskedelmi árain alapuló nagykereskedelmi árszabályozás (retail minus=RM), mert a piac jó irányba mozdult el, a verseny erősödött, a fogyasztói árak pedig csökkentek - közölte a hatóság. Az NHH tanácsa a napokban tette közzé negyedik alkalommal a kiskereskedelmi árakon alapuló szabályozott nagykereskedelmi árakat.

Van net

A legfrissebb határozatokban megjelenő nagykereskedelmi árak a 2006 második félévi kiskereskedelmi árakból indulnak ki. Az RM szabályozás hatására az átlagos ADSL előfizető 5.010 forintot fizet az internetért.

Az első központi ármeghatározáskor - amikor a 2005 első félévi kiskereskedelmi árakhoz képest csökkentették a tarifát -, az átlagos kiskereskedelmi ADSL ár még 8.675 forint volt.

Az NHH közleménye utal arra, hogy 2006 végére Magyarországon a szélessávú (ADSL és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005 végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után.

Ezen belül, az RM szabályozással érintett ADSL-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott, és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.

Az RM módszer bevezetésével a hatóságnak az volt a célja, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató - Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom és Monortel - területén, megfelelő árréssel igénybe vehessék a nagykereskedelmi kínálatot, és így versenyképes ADSL ajánlatokkal jelenhessenek meg az addig jórészt monopolhelyzetű szolgáltatók mellett.

A múlt év második féléve volt az első olyan időszak, amikor már az RM módszer alapján ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak ADSL-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók.

Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt kötelezett szolgáltató területén, eltérően, de általában 15-35 százalékos mértékben csökkent a két leggyakoribb előfizetési mód, az egy éves hűségperiódussal megkötött 512 kilobit/secundumos és az 1024 kbit/sec-os letöltési sebességű csomagok nagykereskedelmi ára is.

A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is, aminek hatására az érintett helyszíneken növekedésnek indult az ADSL-előfizetők száma.

A múlt év júniusában, amikor az NHH meghozta az első RM ármegállapító határozatát, 485 ezer ADSL-előfizető volt Magyarországon, 96 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel körzeteiben. Tavaly évvégére az ADSL-előfizetők száma 613 ezerre növekedett, de ezen belül a Magyar Telekom és Invitel területek részesedése 93 százalékra csökkent.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!