A szaktárca több lehetőséget is lát a gázolajár effektív csökkentésére. Egyrészt kezdeményezni lehetne az Európai Bizottságnál, hogy engedélyezze a "kereskedelmi gázolaj" jövedéki adójára a jelenlegi, literenkénti 0,3 eurónál alacsonyabb mérték megállapítását.
[ajanlo=174][igazitas=left/]A GKM elképzelése szerint amennyiben ez a kezdeményezés nem járna sikerrel, javasolják a jövedékiadó-visszatérítés lehetőségének megvizsgálását, amely hasonló lenne a mezőgazdasági termelők számára lehetséges részleges adó-visszatérítéshez. Ezt egészítené ki az a javaslat, hogy magyarországi fizetős autópályákon EU-minimum szintre csökkentett jövedéki adóval lehessen gázolajat venni.
A fuvarozó vállalkozások fejlesztési forrásainak bővítését és tőkehelyzetének javítását úgy képzelné el a szaktárca, hogy megvizsgálná: a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) már létező hitelkonstrukciói és tőkebefektetési programjai a gyakorlatban mennyire hozzáférhetők a fuvarozók számára, illetve melyek azok az akadályok, amelyek ebben a vállalkozói körben indokolatlanul megnehezítik ezek igénybevételét.
Az EU-szabályok szerint az állami támogatástartalommal rendelkező kedvezményes kamatozású hitelt a fuvarozók nem vehetik fel, de például egyéb infrastrukturális beruházásaikhoz esetleg további kamattámogatást biztosítana a GKM. A GKM szerint indokolt lehet megvizsgálni, hogy milyen további intézkedések, támogatási eszközök segíthetik elő a fuvarozó vállalkozások logisztikai fejlesztéseit.
A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) hétvégi közgyűlése kifogásolta, hogy gazdasági tárcának a közúti teherszállítást végző vállalkozások versenyhelyzetének javítására irányuló javaslatait tartalmazó munkaanyagból kimaradtak a személyszállítást végző vállalkozások - tájékoztatta az érdekképviselet az MTI-t hétfőn. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
Javítanák a fuvarozók versenyképességét
Eredményesnek tűnnek a fuvarozókkal a tárgyalások
Csökkenhet a fuvarozók számára az üzemanyag ára
Akár az üzemanyagár is csökkenthet a fuvarozók versenyhelyzetének javítására
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a fuvarozók versenyhelyzetének javítására egyebek mellett vizsgálja a gázolajár csökkentésének lehetőségeit, továbbá keresi az eszközöket a fuvarozók tőkehelyzetének javítására, valamint intézkedéseket fontolgat a nem megfelelő műszaki állapotú járművek, és a magyar piacon illegálisan belföldi fuvart végző külföldi fuvarozók hatékonyabb kiszűrésére - közölték a GKM-nél hétfőn.