4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Akár még hasznot is húzhat a szentgotthárdi gyár abból, hogy a General Motors (GM) korábbi döntését megmásítva megtartja leányvállalatát, az Opelt, mondta el az mfor.hu-nak Nagy Viktor, a Concorde elemzője. A GM döntésének nagy vesztesei ugyanis a németországi Opel-gyárak lehetnek, amelyekből Ausztriába és Magyarországra telepíthetnek át gyártást. Szentgotthárdnak egyébként még akkor sincs mitől tartania, ha erre nem kerül sor – bár a magyar üzem kicsi, de modern, ráadásul stratégiailag fontos szerepet tölt be az Opel életében.

A GM döntése miatt reszketnek Európában 

Pozitívan vagy semlegesen érintheti a szentgotthárdi Opel-üzemet a General Motors (GM) szerdára virradó éjjel meghozott, immár végleges döntése, miszerint - a korábbi előzetes megállapodás ellenére - mégsem adja el leányvállalatát, az Opelt az osztrák-kanadai beszállítói cégnek, a Magnának, válaszolta lapunk kérdésére Nagy Viktor, a Concorde Értékpapír Zrt. iparági elemzője.

Szentgotthárd akkor kerülhet ki jól a történetből, ha a GM döntésének a németországi egységek lesznek a kárvallottjai – azaz ott kerül majd sor nagyobb leépítésekre, esetleg gyárbezárásra. Ebben az esetben ugyanis Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenének át motorgyártást a rüsselsheimi és a bochumi gyárból – erről korábban cikkeztek német lapok, igaz, akkor még a Magna győzelmét feltételezve. Ez a forgatókönyv a GM mostani döntése után is elképzelhető, vélekedett Nagy Viktor.

"Arcátlanság" a GM döntése

Magyar szempontból akár még jó előjelnek is tekinthető, hogy Németországban felháborodást és csalódást váltott ki a GM szerdai döntése. Ulrich Wilhelm kormányszóvivő szerint az egy olyan fordulatot jelent, ami "nem feltétlenül érthető", Frank-Walter Steinmeier, a német szociáldemokrata párt (SPD) frakcióvezetője pedig - a Spiegel szerint - egyenesen "arcátlanság"-nak nevezte az amerikai konszern lépését, amivel alapvetően "megkérdőjelezik a németországi egységek és munkahelyek jövőjét."

Ezzel egybehangzóan ottani szakértők is úgy nyilatkoztak, hogy a németországi üzemekre nézve nem sok jóval kecsegtet a mostani helyzet. Szintén negatívan reagáltak a hírre az ottani szakszervezeti vezetők, akik tiltakozó akciókra hívták fel a németországi, valamint a többi európai egység dolgozóit.

Azt egyelőre nem tudni, csatlakoznak-e majd ehhez a szentgotthárdi gyár dolgozói - Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke az MTI-nek ezen kérdésére egyelőre nem tudott választ adni.

Szentgotthárd szénája jól áll

Mégha azonban a fent vázolt, magyar szempontból pozitív forgatókönyv nem is valósul meg, a szentgotthárdiaknak akkor sincs mitől félniük. Az ottani gyár ugyanis modern, a végzett tevékenység stratégiailag fontos, a bezárás pedig a korábbi tárgyalásokon sem került szóba, érvelt Nagy Viktor.

Szintén pozitívan nyilatkozott a gyár kilátásairól korábban lapunknak Mester Zoltán szakállamtitkár, aki személyesen képviselte hazánkat az ügyben a német kormánnyal folytatott tárgyalásokon.

Légrádi Edit, a szentgotthárdi gyár szóvivője szerdán az MTI-nek annyit mondott, hogy az esetleges átszervezésekről nem rendelkeznek semmiféle belső információval, de a legfontosabbnak továbbra is a munkahelyek megtartását tartják. Jelenleg 640 embert foglalkoztatnak, akik jelenleg négynapos munkahétben dolgoznak.

Bekeményítenek Merkelék

A németek egyébként most próbálják menteni a menthetőt, és ellentámadásba mentek át a GM bejelentésére reagálva. A kormányszóvivő szerint elvárják az amerikai konszerntől, hogy rövid határidőn belül közölje az Opel szanálási tervét. Hozzátette: elképzelhető, hogy a legfelsőbb szinteken is szóba kerül a téma, és a kancellárasszony telefonon egyeztet majd Barack Obama amerikai elnökkel a kérdésben.

A német kormány korábban már mélyen a zsebébe nyúlt az Opel megmentése érdekében, és 1,5 milliárd euró áthidaló hitelt nyújtott a cégnek a talpra álláshoz. Emellett további 3 milliárdot helyezett kilátásba arra az esetre, ha az új tulajdonos a Magna lesz.

Jelen helyzetben utóbbi összeg kifizetése már nem jöhet szóba, sőt, a korábban átutalt másfél milliárdot is visszakövetelik Merkelék. A GM sajtóhírek szerint kész fizetni – lehetséges azonban, hogy Németország még így is komoly áldozatokra kényszerül majd az Opel átszervezése során.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!