
Pozitívan vagy semlegesen érintheti a szentgotthárdi Opel-üzemet a General Motors (GM) szerdára virradó éjjel meghozott, immár végleges döntése, miszerint - a korábbi előzetes megállapodás ellenére - mégsem adja el leányvállalatát, az Opelt az osztrák-kanadai beszállítói cégnek, a Magnának, válaszolta lapunk kérdésére Nagy Viktor, a Concorde Értékpapír Zrt. iparági elemzője.
Szentgotthárd akkor kerülhet ki jól a történetből, ha a GM döntésének a németországi egységek lesznek a kárvallottjai – azaz ott kerül majd sor nagyobb leépítésekre, esetleg gyárbezárásra. Ebben az esetben ugyanis Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenének át motorgyártást a rüsselsheimi és a bochumi gyárból – erről korábban cikkeztek német lapok, igaz, akkor még a Magna győzelmét feltételezve. Ez a forgatókönyv a GM mostani döntése után is elképzelhető, vélekedett Nagy Viktor.
"Arcátlanság" a GM döntése
Magyar szempontból akár még jó előjelnek is tekinthető, hogy Németországban felháborodást és csalódást váltott ki a GM szerdai döntése. Ulrich Wilhelm kormányszóvivő szerint az egy olyan fordulatot jelent, ami "nem feltétlenül érthető", Frank-Walter Steinmeier, a német szociáldemokrata párt (SPD) frakcióvezetője pedig - a Spiegel szerint - egyenesen "arcátlanság"-nak nevezte az amerikai konszern lépését, amivel alapvetően "megkérdőjelezik a németországi egységek és munkahelyek jövőjét."
Ezzel egybehangzóan ottani szakértők is úgy nyilatkoztak, hogy a németországi üzemekre nézve nem sok jóval kecsegtet a mostani helyzet. Szintén negatívan reagáltak a hírre az ottani szakszervezeti vezetők, akik tiltakozó akciókra hívták fel a németországi, valamint a többi európai egység dolgozóit.
Azt egyelőre nem tudni, csatlakoznak-e majd ehhez a szentgotthárdi gyár dolgozói - Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke az MTI-nek ezen kérdésére egyelőre nem tudott választ adni.
Szentgotthárd szénája jól áll
Mégha azonban a fent vázolt, magyar szempontból pozitív forgatókönyv nem is valósul meg, a szentgotthárdiaknak akkor sincs mitől félniük. Az ottani gyár ugyanis modern, a végzett tevékenység stratégiailag fontos, a bezárás pedig a korábbi tárgyalásokon sem került szóba, érvelt Nagy Viktor.
Szintén pozitívan nyilatkozott a gyár kilátásairól korábban lapunknak Mester Zoltán szakállamtitkár, aki személyesen képviselte hazánkat az ügyben a német kormánnyal folytatott tárgyalásokon.
Légrádi Edit, a szentgotthárdi gyár szóvivője szerdán az MTI-nek annyit mondott, hogy az esetleges átszervezésekről nem rendelkeznek semmiféle belső információval, de a legfontosabbnak továbbra is a munkahelyek megtartását tartják. Jelenleg 640 embert foglalkoztatnak, akik jelenleg négynapos munkahétben dolgoznak.
Bekeményítenek Merkelék
A németek egyébként most próbálják menteni a menthetőt, és ellentámadásba mentek át a GM bejelentésére reagálva. A kormányszóvivő szerint elvárják az amerikai konszerntől, hogy rövid határidőn belül közölje az Opel szanálási tervét. Hozzátette: elképzelhető, hogy a legfelsőbb szinteken is szóba kerül a téma, és a kancellárasszony telefonon egyeztet majd Barack Obama amerikai elnökkel a kérdésben.
A német kormány korábban már mélyen a zsebébe nyúlt az Opel megmentése érdekében, és 1,5 milliárd euró áthidaló hitelt nyújtott a cégnek a talpra álláshoz. Emellett további 3 milliárdot helyezett kilátásba arra az esetre, ha az új tulajdonos a Magna lesz.
Jelen helyzetben utóbbi összeg kifizetése már nem jöhet szóba, sőt, a korábban átutalt másfél milliárdot is visszakövetelik Merkelék. A GM sajtóhírek szerint kész fizetni – lehetséges azonban, hogy Németország még így is komoly áldozatokra kényszerül majd az Opel átszervezése során.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum