Ezek a cégek leginkább az erős márkával vagy technológiával rendelkező partnereket keresik, amelyeknek ugyanakkor a versenyben létfontosságú az olcsóbb gyártási lehetőségek megtalálása, nyilatkozták a Reuters-nek bankár és ügyvéd szakértők. "Az első célpontjuk a természetes erőforrások és nyersanyagok kiaknázása, de a terjeszkedés tovább folytatódik. Szeretnének szert tenni egy globális márkára, egy globális elosztó-hálózatra, valamint az innovatív technológiához való hozzáférés is fontos szempont" - vélik a szakemberek.
A legfrissebb ilyen ügyletek közé tartozik a kínai televízió- és mobiltelefon-kereskedő, a TCL International Holdings, amely két francia céggel alapított idén vegyesvállalatot: a szórakoztatóelektronikai cikkeket gyártó Thomsonnal és az Alcatellel. Szakértők úgy vélik, a következő esélyes üzletek az első számú kínai acélgyártóhoz, a Baosteel-hez, valamint a háztartási készülékekkel foglalkozó Csing-dao Haierhez kötődhetnek.
Október közepéig 43 üzletet kötöttek a kínai és a tengerentúli vállalatok, ezek értéke megközelítette a kétmilliárd dollárt. A felvásárlások és vegyesvállalatok szerződéseinek értéke Amerikában 78 százalékot, Európában 25 százalékot meghaladó mértékben növekedett. A beruházási kedvet a kínai kormány is szeretné élénkíteni, ennek érdekében részletes listát adott ki például az Egyesült Államok-beli cégvásárlási lehetőségekről. Kína hosszútávú célja ugyanis egyértelműen a multinacionális cégek fejlesztése.
Ennek ellenére valószínűleg a következő tíz évben még nem lesz jellemző a kínai vállatok dominanciája az Egyesült Államokban, a befektetés mértéke azonban mindenképp jelentősen megnő majd, vélik egyes szakértők. Mások úgy látják, a növekvő piacra csak kis számú, valóban világszínvonalú kínai cég tud majd beférkőzni. Annyi biztos, hogy a '80-as évekbeli japán "invázióhoz" hasonlóval egyelőre nem kell számolnunk.
(Menedzsment Fórum)
Amerikai és európai társulásokkal terjeszkednének a kínai cégek
Elsősorban az elektronikai és fogyasztási cikkeket gyártó, észak-amerikai és európai vállalatok állnak a kínai cégek érdeklődésének középpontjában, amelyek a kínai kormány erősödő nyomásának hatására globális értékesítő hálózatok kiépítésén dolgoznak.