4p

A 2009-es 23,5 milliárd forintos mérleg szerinti veszteség után tavaly egymilliárd forintos nyereséget ért el a BKV Zrt - derül ki a társaság nyilvános beszámolójából. Elsőre meglepő a javulás, azonban az ördög a részletekben rejlik: emlékezetes, hogy a cég 2010-ben 17,5 milliárd forint terv feletti támogatást kapott az államtól és 5 milliárdot a fővárostól. Mfor.hu-háttér.

Első ránézésre akár örülhetünk is, hogy végre nyereséges közlekedési vállalata van a fővárosnak, a részletekbe ásva magunkat azonban nem ilyen rózsás a kép, hiszen a terven felüli állami és fővárosi támogatás nélkül ugyanott lett volna a BKV, ahol 2009-ben. A társaság árbevétele kismértékben csökkent 2010-ben, miközben az adósságállomány is apadni látszik.

Nyereség lett a vége

A 2009-es 71,7 milliárd forint után tavaly 69,6 milliárd forint volt az értékesítés nettó árbevétele a BKV-nál. Ebből 49,7 milliárd forint volt a menetdíjbevétel, ami 670 millió forinttal volt alacsonyabb az előző évinél. A kedvezményes jegyek után a társaság 16 milliárd forintos fogyasztói árkiegészítést kapott, ami 880 millió forinttal maradt el a 2009-estől. Az agglomerációs önkormányzatok 35 millió forinttal növelték támogatásukat, az egyéb személyszállítási bevétel pedig 215 millió forinttal 752 millióra esett vissza.

A fentieken felül 32,2 milliárd forintos normatív támogatást kapott a BKV a költségvetésből, ez megegyezett a 2009-essel. És most jön a lényeg, ami pluszba fordította az eredményt: működési támogatásként a magyar állam 17,5 milliárd, a főváros pedig 5 milliárd forintot utalt át a közlekedési cég számlájára, ezen a jogcímen 2009-ben nem kapott támogatást a BKV.

Beruházásokra tavaly 47,8 milliárdot költött a vállalat, ami 17,5 milliárddal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Ez jelentős részben a négyes metró építkezésének volt köszönhető: az új vonal kivitelezésére 16,1 milliárddal költött kevesebbet a társaság, mint egy évvel korábban. Persze a beruházásokon belül még így is a metró tette ki a legnagyobb tételt a maga 34,8 milliárdjával, emellett 5,7 milliárdot vittek el a járműfelújítások, 1,5 milliárdot pedig a HÉV-vonalak felújítása.

Csökkenőben az adósság

A BKV követeléseinek állománya 2010 végén 8,4 milliárd forint volt, ami minimális, 29 millió forintos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel párhuzamosan a vállalat adósságállománya is csökkent: az összes kötelezettség 124,5 milliárd forintról 118,3 milliárdra esett vissza, azaz 6,2 milliárdot sikerült faragni. Az állományon belül a hosszú lejáratú kötelezettségek 39,6 milliárdot, a rövid lejáratúak pedig 78,6 milliárd forintot tettek ki.

A nettó ráfordításokon belül jelentős emelkedés volt megfigyelhető az üzemanyagköltségekben, melyek a 2009-es 8,1 milliárd forint után tavaly 9,6 milliárdot tettek ki. "A BKV Zrt. 2010. évi tőke-, lízing- és kamatfizetési kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett" - olvasható a beszámolóban.

A foglalkoztatottak létszámát vizsgálva lényegében stagnálás figyelhető meg, illetve minimális eltolódás látszik a szellemi foglalkozásúaktól a fizikaiak irányába. Tavaly év végén a BKV záró létszáma 12 476 fő volt, ami 106 fővel maradt el az egy évvel korábbitól. Éves átlagban a vállalat teljes munkaidőben 2199 fő szellemi és 9883 fő fizikai dolgozót foglalkoztatott.

Megy a kötélhúzás az Alstommal

A BKV tavaly októberben mondta fel a Budapest Metropolis Konzorciummal kötött, 22+15 db metrószerelvény szállítására és kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó szerződéseket, melyekkel kapcsolatban jelenleg is tart a per a francia gyártóval, az Alstommal. Mint ismert, a kocsik nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyét, ezért döntött úgy a közlekedési cég, hogy a kettes és négyes metró vonalára megrendelt szerelvényekre vonatkozó szerződést felmondja.

A per tárgya, hogy a BKV már kifizetett 108 millió euró (közel 30 milliárd forint) előleget, amit most visszakövetel, az Alstom azonban beperelte a magyar céget, mivel jogtalannak tartja a szerződés felmondását. "A társaság álláspontja szerint jogosan követeljük vissza a már megfizetett összegeket, ezek kamatait, illetve kötbér, és további kárigénnyel is fellép, ebből következően az Alstom követelését alaptalannak tartjuk. Az ügy kimenetele azonban bizonytalan" - olvasható a BKV éves beszámolójában.

"Az új szerelvények meg nem érkezése, vagy későn történő érkezése miatt 2011. és 2012. évben a régi szerelvényeken a J1 típusú javítást el kell végeznünk, melynek költségét 3,6 milliárd forintra terveztük" - olvasható a beszámolóban.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!