Első ránézésre akár örülhetünk is, hogy végre nyereséges közlekedési vállalata van a fővárosnak, a részletekbe ásva magunkat azonban nem ilyen rózsás a kép, hiszen a terven felüli állami és fővárosi támogatás nélkül ugyanott lett volna a BKV, ahol 2009-ben. A társaság árbevétele kismértékben csökkent 2010-ben, miközben az adósságállomány is apadni látszik.
Nyereség lett a vége
A 2009-es 71,7 milliárd forint után tavaly 69,6 milliárd forint volt az értékesítés nettó árbevétele a BKV-nál. Ebből 49,7 milliárd forint volt a menetdíjbevétel, ami 670 millió forinttal volt alacsonyabb az előző évinél. A kedvezményes jegyek után a társaság 16 milliárd forintos fogyasztói árkiegészítést kapott, ami 880 millió forinttal maradt el a 2009-estől. Az agglomerációs önkormányzatok 35 millió forinttal növelték támogatásukat, az egyéb személyszállítási bevétel pedig 215 millió forinttal 752 millióra esett vissza.
A fentieken felül 32,2 milliárd forintos normatív támogatást kapott a BKV a költségvetésből, ez megegyezett a 2009-essel. És most jön a lényeg, ami pluszba fordította az eredményt: működési támogatásként a magyar állam 17,5 milliárd, a főváros pedig 5 milliárd forintot utalt át a közlekedési cég számlájára, ezen a jogcímen 2009-ben nem kapott támogatást a BKV.
Beruházásokra tavaly 47,8 milliárdot költött a vállalat, ami 17,5 milliárddal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Ez jelentős részben a négyes metró építkezésének volt köszönhető: az új vonal kivitelezésére 16,1 milliárddal költött kevesebbet a társaság, mint egy évvel korábban. Persze a beruházásokon belül még így is a metró tette ki a legnagyobb tételt a maga 34,8 milliárdjával, emellett 5,7 milliárdot vittek el a járműfelújítások, 1,5 milliárdot pedig a HÉV-vonalak felújítása.
Csökkenőben az adósság
A BKV követeléseinek állománya 2010 végén 8,4 milliárd forint volt, ami minimális, 29 millió forintos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel párhuzamosan a vállalat adósságállománya is csökkent: az összes kötelezettség 124,5 milliárd forintról 118,3 milliárdra esett vissza, azaz 6,2 milliárdot sikerült faragni. Az állományon belül a hosszú lejáratú kötelezettségek 39,6 milliárdot, a rövid lejáratúak pedig 78,6 milliárd forintot tettek ki.
A nettó ráfordításokon belül jelentős emelkedés volt megfigyelhető az üzemanyagköltségekben, melyek a 2009-es 8,1 milliárd forint után tavaly 9,6 milliárdot tettek ki. "A BKV Zrt. 2010. évi tőke-, lízing- és kamatfizetési kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett" - olvasható a beszámolóban.
A foglalkoztatottak létszámát vizsgálva lényegében stagnálás figyelhető meg, illetve minimális eltolódás látszik a szellemi foglalkozásúaktól a fizikaiak irányába. Tavaly év végén a BKV záró létszáma 12 476 fő volt, ami 106 fővel maradt el az egy évvel korábbitól. Éves átlagban a vállalat teljes munkaidőben 2199 fő szellemi és 9883 fő fizikai dolgozót foglalkoztatott.
Megy a kötélhúzás az Alstommal
A BKV tavaly októberben mondta fel a Budapest Metropolis Konzorciummal kötött, 22+15 db metrószerelvény szállítására és kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó szerződéseket, melyekkel kapcsolatban jelenleg is tart a per a francia gyártóval, az Alstommal. Mint ismert, a kocsik nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyét, ezért döntött úgy a közlekedési cég, hogy a kettes és négyes metró vonalára megrendelt szerelvényekre vonatkozó szerződést felmondja.
A per tárgya, hogy a BKV már kifizetett 108 millió euró (közel 30 milliárd forint) előleget, amit most visszakövetel, az Alstom azonban beperelte a magyar céget, mivel jogtalannak tartja a szerződés felmondását. "A társaság álláspontja szerint jogosan követeljük vissza a már megfizetett összegeket, ezek kamatait, illetve kötbér, és további kárigénnyel is fellép, ebből következően az Alstom követelését alaptalannak tartjuk. Az ügy kimenetele azonban bizonytalan" - olvasható a BKV éves beszámolójában.
"Az új szerelvények meg nem érkezése, vagy későn történő érkezése miatt 2011. és 2012. évben a régi szerelvényeken a J1 típusú javítást el kell végeznünk, melynek költségét 3,6 milliárd forintra terveztük" - olvasható a beszámolóban.
Beke Károly
mfor.hu