4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A világ egyik vezető tanácsadó cége, a The Hacket Group tanulmányában olvashatunk arról, hogy mit veszít egy cég mérettől függetlenül, ha nem ügyel a szakmailag is alátámasztott beszerzésre. Amikor a beszerzés szerepe kizárólag odáig terjed, hogy megtakarítást eredményezzen, akkor a döntéshozó egy olyan kockázatnak teszi ki a céget, hogy a növekedés törvényszerűen nem következhet be.

A vizsgált cégek számára a TOP 6 pénzügyi célok között az első 51%-kal a bevétel növekedés, második 25%-kal a profitabilitás, majd harmadik 10%-kal a bevételek szinten tartása. Ugyanez másképp alakul a tényleges üzleti célokat illetően, megosztva vezet első helyen az innovatív termékajánlat és a "menjünk ki a piacra" üzleti magatartás összeadva 38%-kal, ezt követi szintén 38%-kal az ügyfélkör szélesítése és a piaci részesedés növekedése, 11% elég a harmadik helyhez, a meglévő ügyfelek megtartásához. A fenti számok rávilágítanak arra, hogy a beszerzés mellett  a beszállítók szerepe is felértékelődött, a konstruktív együttműködésnek van létjogosultsága, túl vagyunk már azon a felálláson, hogy a beszállító macskaként kívánja elejteni a kapukat őrző egeret.

Túl a fentebbi adatokon a világ 2000 vezető cége is némileg többet kíván annál, hogy a beszerzőik csökkentsék a költségeket: ők azokat a megbízható beszállítókat keresik, akik biztos kézzel támogatják őket az innováció során. Azokat  a beszállítókat keresik, akik megértik és elfogadják, hogy a párbeszéd vezet eredményre. Hol csúszik el mégis a gyümölcsöző kooperáció? Az értékesítő célja, hogy változatlan körülmények között nagyobb egységárat tudjon elérni, mivel így tud a legkönnyebben profitnövekedést biztosítani. A beszerző  pedig ennek ellenkezőjében érdekelt, ezt az egységárat kívánja letörni, mivel az általa megtakarított minden egyes Ft/EUR/USD azonnali profitnövekedést jelent vállalata számára. 

Az "adok-kapok" méltányosságát lefedheti az a beszerző és értékesítő közötti érték-közösség, amely  mindkét fél számára előnyökkel jár, de felmerül kérdésként, hogy a folyamat végén mi a várható haszon. A beszerző oldaláról azt kell mérlegelni, hogy mi a vállalata számára elérhető  haszon lehetséges mértéke és mi annak  bekövetkezési valószínűsége. Gondolni kell egy ilyen érték-közösség esetén a lehetséges kockázatokra is.  A várható érték kockázata leginkább beszállítói monopol helyzetben szignifikáns. Nem nyilvánvaló, hogy egy vállalatnál - főleg kkv-k esetében - egy kézben lenne a beszerzési funkció, ezért nem feltétlenül tudják, hogy mire mennyit költenek, így idővel a nem egységesített beszerzési módszerek csupán látszatelőnyöket mutatnak. Ilyen esetekben az értékesítés  oldalán is gyakori, hogy egy cégen belül a kitartó értékesítő más-más kapcsolattartót keres attól függetlenül, hogy az illető döntéshozó-e, hiszen ebben a helyzetben a legfontosabb számára a bejutás. Az értékesítőnek is az a jobb, ha  egy helyen kell kopogtatnia. Csak ezen az úton lehet az érték-közösséget felépíteni. Amíg ez nem történik meg, az árcsapda fennáll, az érték-közösség "termőre fordítása" nem tud megtörténni.

Azoknál a vállalatoknál, ahol az árcsapdát el akarják kerülni, a beszerzés arculata kezd szignifikánsan átrajzolódni: a beszerzők feladata mostantól nem csak a cégek költségküszöbének őrzése, hanem a vállalatuk innovatív termékajánlatának kialakításában és a "menjünk ki a piacra" üzleti magatartás elősegítésében való aktív részvétel. Ez így már nem  árcsatát jelent, hanem  ésszerű keretek között, a beszállítóval közös gondolkodással a termék vagy szolgáltatás mielőbbi piacra jutásának elősegítését. A beszerző így a vállalati stratégia végrehajtásának lesz aktív részese, akinek érdeke lesz a beszállítóval együtt gondolkodni, és egymást támogató etikus és transzparens üzleti magatartással win-win státuszt elérni.  A transzparencia felértékelődését a Forbes cikke is előrejelzi a 2015 évi üzleti trendek között.

Werle Zoltán, ügyvezető
ZOWE Consulting  Kft

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!