4p

Módosítja a kormány az autópálya-építési programját – ez olvasható ki a Széchenyi-terv napokban megjelent utolsó fejezetéből. A dokumentum szerint több beruházást 2002-re hoztak előre.

Az autópályák építésének újabb beruházási tervét hozta nyilvánosságra a napokban a kormány. A Széchenyi-terv autópálya-építési programja szerint – amely a 2001. és 2002. évi építkezéseket foglalja magában – jövő év végéig csaknem 200 kilométer új vagy felújított gyorsforgalmi utat adnak át a forgalomnak. Így az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakaszát, a Polgárt elkerülő utat, és a felújított M7-est Zamárdiig autópályává fejlesztik. A Széchenyi-tervben a jövőre befejeződő beruházások között szerepel a szekszárdi Duna-híd és a rajta átvezető M9-es autóút is, bár ezek – a kivitelezőkkel kötött szerződés szerint – csak 2003 nyarára készülnének el.

A 2002 végéig meginduló fejlesztések között szintén több újdonságot találni: a dokumentum szerint folytatódik az M3-as építése, autóútként Polgártól Nyíregyháza felé. Elkezdik az M35-öst Polgártól Debrecen irányába, és építik az M0-ás északi részét a hozzá tartozó Duna-híddal együtt. A korábbi tervekben ezeket a beruházásokat későbbre tervezték, 2002 végéig csak az M3-as Miskolci leágazását, az M0-ás keleti szektorát és az M7-es újabb szakaszait kezdték volna építeni.

Az illetékes állami intézményeknél nem kaptunk arra választ, hogy a módosítást milyen szakmai előkészítés és pénzügyi számítás előzte meg. A debreceni autóút – az M35-ös – tervezését valóban felgyorsították. Egyes szakértők szerint azonban itt is alig, a többi, a programban jövőre időzített új beruházásnál pedig szinte semmi esély arra, hogy az előkészítés 2003 előtt befejeződik.

A kormány tavaly novemberben döntött arról, hogy az M5-ös továbbépítését ez év végéig meg kell kezdeni. Ez a Széchenyi-tervben a 2002-ig megkezdendő beruházásként szerepel, és az NA Rt.-nél is 2002-es kezdéssel számolnak. Ennek magyarázata lehet, hogy még mindig nem indultak el a tárgyalások az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, amelynek 2003 végéig kizárólagos joga a sztráda továbbépítése. A megegyezést Fónagy János közlekedési miniszter hivatalba lépésekor – múlt év decemberében – a legsürgősebb feladatának nevezte. Nehézséget elsősorban az okozhat, hogy dönteni kellene az egyezkedés feltételeiről: más lehetőség híján beleegyezik-e a kormány az eddig elfogadhatatlannak tartott koncessziós beruházásba. Illetve, mit tehet annak érdekében, hogy az AKA Rt. hozzájáruljon a – számára nem túl jövedelmező – matricás díjfizetési rendszer bevezetéséhez.

Annak ellenére, hogy több projekt került be a kétéves autópálya-fejlesztések közé, az erre szánt pénz nagyságrendileg nem változott. A Széchenyi-terv hét programjára az idén 296 milliárd forintot irányoztak elő, amelyből 132 milliárdot emészt fel a sztrádaprogram. Jövőre csaknem 331 milliárd a terv megvalósítására elkülönített összeg, amelyből 121 milliárd forintot szán a kormány az autópálya-fejlesztési programra. Autópálya-építésre azonban ennél kevesebb jut: idén 114, jövőre 102,8 milliárd forint. A különbség magyarázata, hogy a sztrádaprogramba illesztették az uniós támogatásból finanszírozott vasútfejlesztést és az ár- és belvíz-megelőzési programot is.

Megkérdezett szakértők ugyanakkor kérdésesnek nevezték a költségbecslések pontosságát. A beruházások többségére még szerződést sem kötöttek, van, amelyikre ütemterv sem készült. Így egyelőre – mondják – tízmilliárd forintos pontossággal sem becsülhető, mennyi pénzbe kerül a program a következő két évben. A pénznek egyébként azért sincs jelentősége, mert a Széchenyi-terv teljes keretének 40 százalékát felemésztő sztrádaprogram az egyetlen a hét közül, amelynek egyetlen fillérjére sem lehet pályázni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!