Az amerikai és az európai repülőgépeknek egyenlő esélyekkel és feltételekkel kellene versenyeznie még a londoni Financial Times szerint is. Airbus ugyanis a kiválóan fejlesztett repülőgépek mellett igazából azzal a 15 millió dolláros Európai Uniós adomány segítségével volt képes utolérni és lehagyni a versenyben a Boeninget és a világ vezető repülőgépgyártójává válni, amit a tagországok kormányai hagytak jóvá. Ezzel a nem sok versenyszellemről tanúskodó támogatással az európai országok vezetői biztosították az Airbust, hogy képes legyen felvenni a kesztyűt, és a Boeninggel szemben erős árversenybe is kezdhessen.
[ajanlo=98][igazitas=left/]Az elmúlt három hónapban az érintett felek a World Trade Organization (WTO) védőszárnyai alatt kezdtek tárgyalásokba, hogy orvosolják a vélt és valós sérelmeket. Senki sem kockáztatja azonban a nyílt konfrontációt az EU és az Amerikai Egyesült Államok közötti kereskedemi kapcsolatok óvása érdekében. Az idő viszont - úgy tűnik - most a Boeningnek kedvez, mivel a legújabb üzemanyag-takarékos 250 személyes 787-esére egyelőre késik az Airbus válasza egy valóban versenyképes konstrukcióval.
Ahogyan arról a Menedzsment Fórum januárban már beszámolt, az Airbus összesen egymilliárd eurós támogatást kért a német, a francia, a brit és a spanyol kormányoktól az A350-es óriásgép fejlesztéséhez, mivel ezek az országok érdekeltséggel rendelkeznek a repülőgépgyártó EADS-konszernben. Nem titkolt szándék volt továbbá, hogy Amerikában is gyárat létesítsenek azzal a szándékkal, hogy az Airbus katonai megrendeléseket orozzon el a Boeing elől.
A tervek szerint az amerikai légierő számára szereltek volna össze a harci gépek légi utántöltéséhez használt tankereket. Korábban a légierő a Boeingtől akart átalakított 767-eseket bérelni erre a célra, de az üzlet kútba esett, amikor kiderült, hogy a beszerzésekért felelős kormányhivatalnok a repülőgépgyártónál szeretett volna állást biztosítani magának a több millió dolláros szerződésekkel.
Az Airbus egyelőre nem hajlandó lemondani az EU-s támogatásokról, ha azok elérhetőek, mivel az 555 férőhelyes monstrum A380-as sem jött volna létre kormányszubvenciók nélkül. Az európai és az amerikai tárgyalófelek egyetértenek abban, hogy a továbbiakban a WTO definícióját fogják használni az Airbust érintő kormányszubvenciók esetében. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a jövőben az eset bírósági útra terelődik, az amerikaiak nyeregben érezhetik magukat.
Menedzsment Fórum
Az Airbus tisztességtelen előnyét kifogásolják az amerikaiak
Az amerikaiak nehezményezik, hogy az Airbus igazából annak köszönheti előnyös versenypozícióját a repülőgép-gyártási piacon, hogy folyamatosan európai kormánytámogatásokat vesz igénybe.