Az írásban kapott válaszban annyi szerepel, hogy jelenleg folyik a vállalatalapítás, és mindegyik résztvevő 25 százaléknyi részesedéssel rendelkezik majd. A megalakuló projektcég feladata az AGRI földgázvezeték megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése.
A korábbi tájékoztatás szerint Azerbajdzsán, Grúzia és Románia 2010 ápriliában írt alá megállapodást a projektcég létrehozásáról. Szeptember közepén pedig Bakuban az azeri, a grúz és a román elnök és a magyar miniszterelnök írt alá szándéknyilatkozatot a projekt megvalósításáról.
Bukaresti értesülések szerint az AGRI LNG Project Company néven megalapítani tervezett társaság tulajdonosai a román Romgaz, az azeri SOCAR és a grúz GOGC energetikai vállalatok lesznek, egyaránt 33,33 százalékos tulajdonrésszel. A társaságot Romániában jegyzik be. A magyar fél csatlakozásával a részvényeket újraosztják, így mindenkinek 25 százaléka lesz a társaságban.
Az AGRI révén azerbajdzsáni földgáz érkezhet a Fekete-tengeren és Románián keresztül Közép-Európába. A tervek szerint az azerbajdzsáni gázt Grúzia fekete-tengeri partvidékére juttatják el, ahol cseppfolyósítják, majd ezt az LNG-t (Liquefied natural gas) az erre alkalmas tankerekkel a romániai Konstanca (Constanta) kikötőjébe szállítják. Itt visszaalakítják a gázt az eredeti halmazállapotra, majd azt romániai és más uniós felhasználókhoz továbbítják.
Hírügynökségi jelentések szerint a projekt megvalósítási költsége 4-4,5 milliárd euró között lehet. A szállítások mennyisége az első időkben várhatóan 8 milliárd köbméter lesz, és a projekt jövedelmezőségétől függően a későbbiekben növelhetik a kapacitást.
Magyarországot és Romániát jelenleg a Mol csoporthoz tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. és a román Transgaz S.A által épített több mint 100 kilométer hosszú Szeged-Arad földgázvezeték köti össze. A hivatalos átadás még nem történt meg, de az idén nyáron megkezdett tesztüzem alatt már kereskedelmi szállítások is folytak Romániába. A korábbi tájékoztatás szerint a "felek nem zárják ki" a kétirányú szállítás technikai feltételeinek kiépítését sem.
Magyarország és Románia a Mol és a Transgaz révén részt vesz egy másik, szintén közép-ázsiai földgáz Európába szállítására tervezett projektben, a Nabuccoban, amit az Európai Unió is támogat.
MTI