3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Villamos Művek Zrt.-t (MVM) jelölte ki a magyar kormány az Azerbajdzsán-Grúzia-Románia gázszállító rendszer (AGRI) megvalósítását előkészítő azeri-grúz-román vegyesvállalathoz való csatlakozásra - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI kérdésére csütörtökön.

Az írásban kapott válaszban annyi szerepel, hogy jelenleg folyik a vállalatalapítás, és mindegyik résztvevő 25 százaléknyi részesedéssel rendelkezik majd. A megalakuló projektcég feladata az AGRI földgázvezeték megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése.

A korábbi tájékoztatás szerint Azerbajdzsán, Grúzia és Románia 2010 ápriliában írt alá megállapodást a projektcég létrehozásáról. Szeptember közepén pedig Bakuban az azeri, a grúz és a román elnök és a magyar miniszterelnök írt alá szándéknyilatkozatot a projekt megvalósításáról.

Bukaresti értesülések szerint az AGRI LNG Project Company néven megalapítani tervezett társaság tulajdonosai a román Romgaz, az azeri SOCAR és a grúz GOGC energetikai vállalatok lesznek, egyaránt 33,33 százalékos tulajdonrésszel. A társaságot Romániában jegyzik be. A magyar fél csatlakozásával a részvényeket újraosztják, így mindenkinek 25 százaléka lesz a társaságban.

Az AGRI révén azerbajdzsáni földgáz érkezhet a Fekete-tengeren és Románián keresztül Közép-Európába. A tervek szerint az azerbajdzsáni gázt Grúzia fekete-tengeri partvidékére juttatják el, ahol cseppfolyósítják, majd ezt az LNG-t (Liquefied natural gas) az erre alkalmas tankerekkel a romániai Konstanca (Constanta) kikötőjébe szállítják. Itt visszaalakítják a gázt az eredeti halmazállapotra, majd azt romániai és más uniós felhasználókhoz továbbítják.

Hírügynökségi jelentések szerint a projekt megvalósítási költsége 4-4,5 milliárd euró között lehet. A szállítások mennyisége az első időkben várhatóan 8 milliárd köbméter lesz, és a projekt jövedelmezőségétől függően a későbbiekben növelhetik a kapacitást.

Magyarországot és Romániát jelenleg a Mol csoporthoz tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. és a román Transgaz S.A által épített több mint 100 kilométer hosszú Szeged-Arad földgázvezeték köti össze. A hivatalos átadás még nem történt meg, de az idén nyáron megkezdett tesztüzem alatt már kereskedelmi szállítások is folytak Romániába. A korábbi tájékoztatás szerint a "felek nem zárják ki" a kétirányú szállítás technikai feltételeinek kiépítését sem.

Magyarország és Románia a Mol és a Transgaz révén részt vesz egy másik, szintén közép-ázsiai földgáz Európába szállítására tervezett projektben, a Nabuccoban, amit az Európai Unió is támogat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!