3p

Még a kormányzati reklámok duplázódása sem tudott növekedést generálni a magyar reklámpiacon.

2012-ről 2013-ra az állami intézmények, köztük a Miniszterelnöki Hivatal, az NMHH vagy a Magyar Posta kétszer akkora összeget fordítottak médiavásárlásra a főbb médiatípusokban, mint tavaly. A Kantar Media besorolása szerint az állami intézmény és fejlesztés néven nyilvántartott kategória a legdinamikusabb szegmensnek tekinthető a hirdetési piacon. Ennek megfelelően a kormányzati befektetések egyre komolyabb piacalakító tényezőnek tekinthetők idehaza.

Jellemző a piac alakulására, hogy a legtöbbet költő kategória, a gyógyhatású készítmények (OTC) mindössze 2 százalékkal tudott nőni. Ráadásul a kormányzati hirdetések duplázódása, valamint az OTC minimális növekedése sem volt elég ahhoz, hogy a piac 2013-ban nőni tudjon az egy évvel korábbi szintjéhez képest. A Carat várakozása szerint a tavalyi 1,1 százalékos visszacsúszást fogjuk látni az idén is.

Pedig a világ egyik legnagyobb médiaügynökségi hálózata szerint világviszonylatban idén 4,8, jövőre pedig 5 százalékos növekedést lehet majd feljegyezni. A legvisszafogottabb régió a nyugat-európai 1,8 százalékos bővüléssel, de az elmúlt két év visszaesése után ez már pozitívumnak tekinthető. A lista másik végén, vagyis a legdinamikusabb piacon, a latin-amerikain 13 százalékos ugrást vár a Carat. A minket talán leginkább érdeklő régióban, a közép-kelet-európaiban az átlagnak megfelelő, tehát 4,8-5 százalékos növekedést jósolnak.

Ennek megfelelően a magyar piac igazán lemaradónak számít még annak ellenére is, hogy a kormányzati megrendelések duplázódtak. A magyar piaci szereplők tehát szenvednek, kivéve azokat, amelyek részesülnek az állami mannából.

Kapcsolódó anyagok a 2013-as folyamatokról:
A digitális reklámpiac 15 százalékkal nőtt 2013-ban

175 milliárd forint ment reklámokra 2013-ban

A Carat a magyar piaci folyamatok alakulásának magyarázatát egyébként nem viszi túlzásba, a már sokszor és sokat halott magyarázatot, a kiszámíthatatlan gazdaságpolitikát veszi elő. Valamint arra is rámutatnak, hogy a makrogazdasági mutatók egyértelmű növekedésére van szükség ahhoz, hogy a médiapiac is növekedési pályára álljon. Ehhez mi a magunk részéről azt tudjuk hozzátenni (bár nem vagyunk különösebb reklámszakemberek), hogy a fogyasztásnak kell nőnie a reklámpiac felfutásához.

A Carat egyébként a nyomtatott sajtó kivételével valamennyi mediatípus esetében növekedést vár a közeljövőben. Ugyan az összesített piaci költések megoszlását tekintve még mindig a tévé tekinthető az első számú médiumnak, de a valódi nyertes a digitális média, amely több fejlett országban már átvette a vezetést. Az ügynökség szerint a tendencia a jövőben is folytatódni fog, elsősorban a mobileszközök és mobilinternet további intenzív terjeszkedése miatt.

Utóbbi várakozás Magyarországra is igaz, ám nálunk valamennyi eszköz közül csak a digitális médiában számítanak növekedésre. Az offline médiában tapasztalható visszaesést valamelyest ugyan kompenzálják az internet-alapú megoldások, ám még mindig a televízió-reklámra költenek a legtöbbet a hirdetők. A digitális megoldásokon belül továbbra is a display piac realizálja a legtöbb bevételt, növekedési ütemét tekintve azonban a keresőmarketing (search), a videomegosztókon megjelenő reklámok, valamint a közösségi médiában és mobil eszközökön látható hirdetések nőnek a leginkább dinamikusan. A küszöbön álló digitális hatalomátvételt jól mutatja a tévépiac enyhe, de stabilnak tekinthető csökkenése is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!