A programot alkalmazó vállalat az összes nyitott álláspozíciót meghirdeti a cégen belül, de ezek többnyire kívülről is megpályázhatók. Így a munkatársak számára is láthatók a lehetőségek, amit saját maguk megpályázhatnak, vagy ajánlhatják a kiírásnak megfelelő ismerőseiknek. Az ajánlási rendszer nem a protekció útja, hanem ugyanúgy egy toborzási csatorna, mint például a hirdetés vagy a munkaerő-közvetítő cégek.
Ha a jelöltből kolléga lesz és sikeresen letöltötte a próbaidejét, az őt ajánló munkatárs ajánlási díjat kap. A kifizetendő ajánlási díj összegét úgy kell meghatározni, hogy elég motiváló legyen a munkatársaknak ajánlani valakit, de ne legyen költségesebb, mint más toborzási források. Egy jól működő munkatárs-ajánlási programnak a költséghatékonyság mellett nem elhanyagolható a szerepe a vállalati kultúra formálásában sem azáltal, hogy a munkatársakat érdekeltté tesszük új kollégáik kiválasztásában, így saját maguk is hozzá tudnak járulni a jó csapat kialakításához, írja a Világgazdaság.
Az ajánlási rendszer nem jelent protekciót
A munkatárs-ajánlási programok egyszerűsítik a toborzási folyamatot, javítják a hatékonyságot is, írja a Világgazdaság.