A nyári időszakban, mikor az európaiak többsége a nyaralással van elfoglalva, a heti munkaidő közeljövőben történő meghosszabbodása fenyeget Franciaországban és Németországban. Az olyan cégeknél, mint a Renault, a Bosch, vagy a DaimlerChrysler a tervek szerint többet kell majd dolgozniuk az alkalmazottaknak a jelenlegi 35 óránál, hogy ne helyezzék át az üzemeket külföldre.
A munkaidő meghosszabbításának kritikusai szerint a 35 órás rendszer bevezetése munkahelyek ezreinek létrejöttét tette lehetővé. Ezt azonban az európai országok magas munkanélküli arányszámai némileg megkérdőjelezik. Franciaországban és Németországban egyötödével csökkent a munkaidő az elmúlt évtizedekben, az állástalanok száma viszont nőtt. Az USA-ban Európához hasonlóan egyre több a munkanélküli, miközben az állással rendelkezők egyre többet dolgoznak: a munkaidő növelése vagy csökkentése tehát nincs szignifikáns hatással a munkanélküliek számára.
A munkaidő csökkentése azonban igen népszerű a polgárok körében: a Die Welt felmérése azt mutatja, hogy a német munkavállalók 62 százaléka úgy vélekedik, állásokat hoz létre a gazdaságban az, ha egy alkalmazott kevesebbet dolgozik.
A rövidebb munkaidő bevezetése a cégek nagy részénél ugyanakkor komoly megterhelést jelentene a gazdaságoknak. A francia munkaadói szervezet, a Medaf számításai szerint 50 milliárd euróba kerülne a 35 órás munkahét bevezetése a cégeknek, és 15 millió eurót vonna el az államkasszából.
(Menedzsment Fórum)
Az alkalmazottak a rövidebb munkaidőre szavaznának
Az elmúlt pár hétben a munkaidő hosszúsága körüli viták álltak az európai szociális viták középpontjában.