Mit jelent, hogy kiemelt vállalat lett a Malév?
A hétfői Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányrendelet, mely stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalattá minősíti a Malévet. Erre a csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX törvény (a továbbiakban csődtörvény) ad lehetőséget, mely szerint a kormány amellett, hogy meghatározhatja a stratégiailag fontos vállalatok körét, rendeletben kijelölheti a felszámoló személyét is.
A törvény értelmében a kormány azokat a cégeket minősítheti stratégiailag fontosnak, melyek adósságainak rendezéséhez, hitelezőikkel való megegyezéséhez, reorganizációjához nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik, vagy amelyek esetében - ha a vagyonhiány és a fizetésképtelenség előreláthatólag nem szüntethető meg - kiemelt gazdaságpolitikai érdek fűződik ahhoz, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gyorsabb, átláthatóbb és egységesített eljárásrend szerint történjék.
A csődtörvény értelmében a stratégiailag kiemelt vállalatok felszámolása esetén vagyonfelügyelőként, ideiglenes vagyonfelügyelőként, rendkívüli vagyonfelügyelőként, illetve felszámolóként a kormány által rendeletben kijelölt, kizárólagos állami tulajdonban álló nonprofit gazdasági társaság jár el. A hitelezők az államilag kijelölt felszámolóhoz jelenthetik be követeléseiket. Fontos, hogy a mai döntés után a hitelezők nem kezdeményezhetnek felszámolási eljárást a Malév ellen, az ilyen kérelmeket a bíróságnak hivatalból el kell utasítania.
A fentiek alapján két forgatókönyv rajzolódik ki: vagy az állam által megbízandó felszámolóra akarják bízni a Malév felszámolását, vagy éppen ellenkezőleg, a légitársaság csődjét akarja elkerülni a kormány azzal, hogy stratégiai vállalattá minősítette, hogy ezzel megóvja a hitelezőktől. A kormány hivatalos nyilatkozataiban eddig rendre azt emelte ki, hogy számára fontos a nemzeti légitársaság megmentése, ezért nem vethető el az utóbbi forgatókönyv sem, mely szerint az értékesítésig egyfajta csődvédelmet kapna a cég.
Az EU döntése volt az utolsó szög a cég koporsójában?
A Malév csődjének kérdése akkor került ismét napirendre, amikor január 9-én az Európai Bizottság arról határozott, hogy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a 2007 és 2010 között kapott állami támogatásokat, mivel azok sértették a piaci versenyt. Brüsszel konkrét összeget nem határozott meg, de a hírek szerint százmilliárd forint körüli tételről lehet szó.
A kormány január 16-án tárgyalt a légitársaság további sorsáról, azonban további információt akkor nem árult el Giró-Szász András kormányszóvivő, csak annyit, hogy a kormányülésen szóba került a kérdés.
Jelzésértékű lehet az is, hogy a társaság közgyűlése hónapok óta képtelen megállapodni a szükséges tőkeemelésről, legutóbb a múlt pénteki közgyűlés volt sikertelen ebből a szempontból. A tőkeemelés már a 2011. november 21-én tartott közgyűlésen is napirenden volt, majd a folytatólagos, december 21-i ülésén sem született döntés. A tőkerendezésre azért van szükség, mert a Malév saját tőkéje a jegyzett tőke értéke alá került. Ez már így volt 2011-ben is, amikor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő két lépcsőben emelt tőkét a magyar nemzeti légitársaságban. Az áprilisi közgyűlésen 4,5 milliárd forintról, a második, 2011. augusztusi közgyűlésen pedig 18,5 milliárd forint tőkeemelésről döntöttek. Ugyanakkor tulajdonosi kölcsönt is kapott a Malév az elmúlt évben: legutóbb a december 29-i kormányhatározat szerint ötmilliárd forintot, előzőleg pedig novemberben 4,2 milliárd forintot. Az idei, a 2012. évi költségvetési törvényben a Malévról nevesítve nem esik szó.
Az index.hu információi szerint az újabb sikertelen közgyűlést követően olyan súlyos a Malév anyagi helyzete, hogy az is elképzelhető, hogy napokon belül a gépek sem tudnak felszállni.
A Malév számára egy meginduló reorganizáció eredményes eszköze lehet a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítés - válaszolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya. Az írásos válaszban az NFM hangsúlyozza, hogy a kormány - mint azt már korábban megfogalmazták - egy Budapest központú légitársaság működtetésére vonatkozó szándékkal összhangban minősítette stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté a Malévet.
A válaszban a tárca "szükséges jogtechnikai lépésnek" nevezte azt, hogy a Malév stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezet lett. Az intézkedéssel a nemzetgazdasági szempontból stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek számára biztosítható különleges eljárásrend vált elérhetővé a légitársaság számára - közölte az NFM.
Beke Károly
mfor.hu