5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Állami védőernyő alá kerül a magyar légitársaság, a döntés hétfő reggel hatályba is lépett. Ez két dolgot jelenthet: vagy az állam felügyelete mellett bonyolítják le az eladósodott cég csődeljárását, vagy pedig éppen a csődöt akarják elkerülni ezzel a lépéssel. Mfor.hu-háttér.

Mit jelent, hogy kiemelt vállalat lett a Malév?

A hétfői Magyar Közlönyben jelent meg az a kormányrendelet, mely stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalattá minősíti a Malévet. Erre a csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX törvény (a továbbiakban csődtörvény) ad lehetőséget, mely szerint a kormány amellett, hogy meghatározhatja a stratégiailag fontos vállalatok körét, rendeletben kijelölheti a felszámoló személyét is.

A törvény értelmében a kormány azokat a cégeket minősítheti stratégiailag fontosnak, melyek adósságainak rendezéséhez, hitelezőikkel való megegyezéséhez, reorganizációjához nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik, vagy amelyek esetében - ha a vagyonhiány és a fizetésképtelenség előreláthatólag nem szüntethető meg - kiemelt gazdaságpolitikai érdek fűződik ahhoz, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gyorsabb, átláthatóbb és egységesített eljárásrend szerint történjék.

A csődtörvény értelmében a stratégiailag kiemelt vállalatok felszámolása esetén vagyonfelügyelőként, ideiglenes vagyonfelügyelőként, rendkívüli vagyonfelügyelőként, illetve felszámolóként a kormány által rendeletben kijelölt, kizárólagos állami tulajdonban álló nonprofit gazdasági társaság jár el. A hitelezők az államilag kijelölt felszámolóhoz jelenthetik be követeléseiket. Fontos, hogy a mai döntés után a hitelezők nem kezdeményezhetnek felszámolási eljárást a Malév ellen, az ilyen kérelmeket a bíróságnak hivatalból el kell utasítania.

A fentiek alapján két forgatókönyv rajzolódik ki: vagy az állam által megbízandó felszámolóra akarják bízni a Malév felszámolását, vagy éppen ellenkezőleg, a légitársaság csődjét akarja elkerülni a kormány azzal, hogy stratégiai vállalattá minősítette, hogy ezzel megóvja a hitelezőktől. A kormány hivatalos nyilatkozataiban eddig rendre azt emelte ki, hogy számára fontos a nemzeti légitársaság megmentése, ezért nem vethető el az utóbbi forgatókönyv sem, mely szerint az értékesítésig egyfajta csődvédelmet kapna a cég.

Az EU döntése volt az utolsó szög a cég koporsójában?

A Malév csődjének kérdése akkor került ismét napirendre, amikor január 9-én az Európai Bizottság arról határozott, hogy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a 2007 és 2010 között kapott állami támogatásokat, mivel azok sértették a piaci versenyt. Brüsszel konkrét összeget nem határozott meg, de a hírek szerint százmilliárd forint körüli tételről lehet szó.

A kormány január 16-án tárgyalt a légitársaság további sorsáról, azonban további információt akkor nem árult el Giró-Szász András kormányszóvivő, csak annyit, hogy a kormányülésen szóba került a kérdés.

Jelzésértékű lehet az is, hogy a társaság közgyűlése hónapok óta képtelen megállapodni a szükséges tőkeemelésről, legutóbb a múlt pénteki közgyűlés volt sikertelen ebből a szempontból. A tőkeemelés már a 2011. november 21-én tartott közgyűlésen is napirenden volt, majd a folytatólagos, december 21-i  ülésén sem született döntés. A tőkerendezésre azért van szükség, mert a Malév saját tőkéje a jegyzett tőke értéke alá került. Ez már így volt 2011-ben is, amikor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő két lépcsőben emelt tőkét a magyar nemzeti légitársaságban. Az áprilisi közgyűlésen 4,5 milliárd forintról, a második, 2011. augusztusi közgyűlésen pedig 18,5 milliárd forint tőkeemelésről döntöttek. Ugyanakkor tulajdonosi kölcsönt is kapott a Malév az elmúlt évben: legutóbb a december 29-i kormányhatározat szerint ötmilliárd forintot, előzőleg pedig novemberben 4,2 milliárd forintot. Az idei, a 2012. évi költségvetési törvényben a Malévról nevesítve nem esik szó.

Az index.hu információi szerint az újabb sikertelen közgyűlést követően olyan súlyos a Malév anyagi helyzete, hogy az is elképzelhető, hogy napokon belül a gépek sem tudnak felszállni. 

A Malév számára egy meginduló reorganizáció eredményes eszköze lehet a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítés - válaszolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya. Az írásos válaszban az NFM hangsúlyozza, hogy a kormány - mint azt már korábban megfogalmazták - egy Budapest központú légitársaság működtetésére vonatkozó szándékkal összhangban minősítette stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté a Malévet.

A válaszban a tárca "szükséges jogtechnikai lépésnek" nevezte azt, hogy a Malév stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezet lett. Az intézkedéssel a nemzetgazdasági szempontból stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek számára biztosítható különleges eljárásrend vált elérhetővé a légitársaság számára - közölte az NFM.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!