Az elmúlt évtizedben az Y generáció dominált a munkaerőpiacon, állítja John-Louis Mutte HR professzor, de most újabb típus bukkant fel.
Az akkor munkába állt fiatalokat Y vagy '.com' generációnak nevezték el a kutatók, és fő jellemzőjük volt, hogy mindig kérdéseket tettek fel. A kilencvenes években megjelent munkavállalók oktatása már a komputer köré szerveződött, dominált benne az informatikai tudás. A fiatalok mindent megkérdőjeleztek, és meg akarták változtatni a nekik nem tetszőjelenségeket az üzleti világban.
A Z generációt, mely már a XXI. század első éveiben állt munkába, gyors váltások jellemzik. Nevét a nemzedék az angol 'zappers', azaz 'kapcsolgató, ugráló' kifejezésből kapta. Sokkal gyorsabb ritmusban élnek, mint elődeik, és ha nem tetszik nekik valami - például egy állás- készek az azonnali változtatásra. A Z generációnak a munkahelyek cserélgetése természetes: kompromisszum nélkül odébbállnak, ahányszor csak szükségét érzik.
Mutte professzor a korábbiaktól drasztikusan eltérő humánpolitikát javasol a vállalatoknak. Sokkal rugalmasabbnak kell lenniük, példát véve a japán cégek mai gyakorlatáról. Itt sok, most végzett fiatal freeternek nevezi magát a 'free arbeiter' kifejezés alapján: nem ragadnak le egy vállalatnál, nem aggódnak amiatt, hogy nincs biztos fizetésük és egy stabil íróasztaluk valahol. A freeterek ellentéte a szlengben a salary man, aki hagyja, hogy megmondják neki, mit és hogyan csináljon, szem előtt tartja a céges policy minden egyes betűjét, és beépül a vállalati szervezetbe. A szakértő szerint bár a jövő a világon mindenütt a munkahelyükhöz kevésbé kötődő, vagy több hely közt ingázó szakembereké, ma még Japánban is a salary man típusó dolgozók vannak tömegesen jelen: a nagyvárosok metrói este tízkor is tömve vannak fáradtan hazatérő alkalmazottakkal.
(Menedzsment Fórum)
Az álláspiacon megjelent a Z generáció
Az elmúlt évtizedben az Y generáció dominált a munkaerőpiacon, állítja John-Louis Mutte HR professzor, de most újabb típus bukkant fel.