A 2007-es válság óta az amerikaiak egyre kevesebbet vezetnek. A válság hatásait tekintve ez logikus, azonban a gazdaság már újra növekedési pályán van, azonban az amerikai emberek által autóval megtett mérföldek száma továbbra is csökken.
A következő diagram az amerikai közlekedési minisztérium adatai alapján azt mutatja, hogy mennyi mérföldet autóztak az amerikaiak az elmúlt 32 évben. Az ábra azért használ ilyen tág intervallumot, mert szemléltetni, és összehasonlítani szeretné az 1970-es OPEC olajválság hatásait, majd a 2007-esét. (Az is igaz, hogy maga a megtett mérföldek száma már 2005 közepén esésnek indult, ám azt felgyorsította a két évvel későbbi ingatlanválság.)
Tehát 2005 közepe óta 8,75 százalékkal csökkent az amerikaiak autóval megtett mérföldjeinek száma, ami jóval nagyobb esés, mint a korábbi recessziós időszakokban tapasztaltak, hiszen 92 hónapos/18 éves mélypontjára esett.
A blogposzt írója a megtett mérföldeket összehasonlította az amerikai üzemanyagárak alakulásával. A diagram azt jelzi, hogy az üzemanyagárak növekedése - természetesen - fordítottan arányos az amerikaiak autózási kedvével.
Idősek már nem, fiatalok még kevésbé
A különböző generációk autózási szokásainak köszönhetően is csökkent az autózás mértéke. Az amerikai "baby boom" generációja már 55 év fölött van, és ritkábban ül autóba. Ugyanakkor a fiatalok sem négykeréken képzelik el az életüket, és most egy megdöbbentő adat jön: 2001-2009 között a 16-34 éves korosztály 23 százalékkal csökkentette az autóval megtett mérföldek számát.
A fiatal korcsoport tagjai 2001 óta 40 százalékkal növelte a tömegközlekedés arányát a saját személyes helyzete változtatásában, és 24 százalékkal a biciklijét. Ennek anyagi és kényelmi okai is vannak.
A Frontier Group nevű cég részletesen elemezte az autózás visszaszorulását az Egyesült Államokban, és felállított öt hipotézist az okokat kutatva.
- Az autózás drága, és egyre drágább lett az évek során, a növekvő üzemanyagáraknak és biztosítási díjaknak köszönhetően, az utóbbiak 2008-2010 között 10 százalékkal emelkedett. Ezenfelül a fiatalok terheit növeli a nagyon magas diákhitel-tartozás is, ami miatt nem vesznek autót.
- A recesszió, ami növelte a munkanélküliségi rátát. A sok munkanélkülinek nincsen szüksége autóra, ugyanis nem ingázik a munkahelye és az otthona között. A Frontier Group megjegyzi ugyanakkor, hogy a jómódúak körében ugyanúgy visszaesett a megtett mérföldek száma.
- Szigorúbb szabályozási rendszer. 1996-2006 között minden amerikai állam szigorította a vezetői engedély megszerzéséhez szükséges vizsgákat. A nehezebben megszerezhető jogosítvány mellé, még a autóvezetői képzések ára is emelkedett. 2001 óta 26 százalékra növekedett a jogosítvány nélküli fiatalok száma a korábbi 21 százalékról.
- Élőhely választás. Az elemzés szerint a fiatalok inkább olyan helyre költöznek, ahol jó a tömegközlekedés, például különböző városközpontok, valamint olyan helyekre, ahonnan akár gyalog is könnyen elérik a munkahelyüket. A felmérés szerint egy igen kis szerepet kapnak a kisebb mértékű autózásban a környezettudatos fiatalok. Ők szándékosan nem ülnek autóba (a jövőben ez megoldódhat az elektromos, vagy alternatív meghajtású járművek elterjedésével).
- Technikai fejlődés. Az internetpiac erősödésével már nem kell feltétlen bejárni dolgozni, hiszen számos olyan álláslehetőség van, ahol az otthoni íróasztal mögül is meg lehet felelni. Gondoljunk csak az internet alapú konferencia beszélgetésekre stb.
Vajon vége az amerikai álomnak? Tovább csökken az autózási kedv? Valószínűleg a jövőben továbbra is az olaj- és üzemanyagárak lesznek e tekintetben a mérvadóak. Jelenleg csökken az olaj ára, ami pozitív hatással is lehet az amerikaiak mérföldzabálásában, ha kitart a csökkenő tendencia. Vagy talán az amerikai fiatalok kulturális váltását még az alacsony benzinár sem akadályozza meg?
Érdekesség:
Nem csak az Egyesült Államokban, hanem a gazdagabb európai országokban is visszaszorul az autózási kedv, ugyanakkor a globális visszaesést Kína és India igyekszik kompenzálni.
mfor.hu