3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A divatruházatban egyre gyakoribb és egyre nagyobb akciókkal kísértik meg a vásárlókat. Az akár 70 százalékos árleszállításokkal díszített kirakatok láttán azonban nem tudni: a vevő vagy az eladó jár jól a vásárlással, derül ki az mfor.hu körképéből.

Luxusruháktól a ruhapiacokig

A hatalmas divatházak kifutóin megjelenő csodálatos, egyedi készítésű ruhák (haute couture-ök) fontos szerepet játszanak a divathullámok útnak indításában. A sokszor az utcai divat által inspirált motívumok először a kifutókon jelennek meg, ahol hatalmas show-k keretében mutatják be őket.

Ezeket a luxusruhákat a világon csupán néhány ember engedheti meg magának, a felhajtás azonban megéri. A következő lépésben a "lebutított", vagyis a hétköznap is hordható kollekciók már sorozatgyártásban készülnek, és ekkor már a kevésbé tehetősebbek számára is elérhetőek. A konfekciógyártás gyakorlatilag ezen öltözékek olcsó kivitelezésű másolatainak reprodukálása.

A GfK FashionScope 2004-es felmérése szerint egy tipikus magyar háztartásban tavaly átlagosan 26 alkalommal vásároltak valamilyen ruhát. A legtöbb pénzt felsőruházatra költötték az emberek, és legszívesebben még mindig utcai árusoknál, valamint piacon szerzik be a szükséges darabokat.

Egy ruhavásárláskor a vevők átlagosan 4 103 forintot hagytak a kasszáknál. A felsőruházati termékek átlagára a múlt évben 2 512 forint volt, ám a márkaboltokban és áruházakban ennél lényegesen többet kértek el ezekért az árukért. Az alsóruházati termékek átlagosan 395 forintért cseréltek gazdát, utóbbiból mégis jóval kevesebbet vásároltak, mint felsőruházatból. A legmagasabb árakat a sportboltok, a márkaboltok és a fehérnemű szaküzletek állapították meg.

A ruhán is spórolnak a magyarok

Az árérzékeny magyaroknál azonban az árleszállítások játszák a legfontosabb szerepet ruhavásárláskor. A hölgyek (és urak is) szeretnek olcsón hozzájutni olyan termékekhez, amelyeket gusztusosan elhelyezve látnak meg egy kirakatban. Jóval kevesebb figyelmet szentelnek a reklámokra, katalógusokra és a divatlapokra. Szakemberek szerint - egy szűk csoporttól eltekintve - a magyarok nem túl tájékozottak az aktuális divatirányzatokról.

A GfK által megkérdezettek majdnem fele (44 százalék) azt állította, hogy érdekli a divat, valójában azonban a tartósság, a kényelem, az alkatot megfelelően hangsúlyozó, illetve elrejtő fazon, valamint a kezelhető anyag és az olcsó ár szempontjai vezetik a vásárlási kritériumok listáját.

Az ismert márka a nyolcadik, a legfrissebb divat követése mindössze a tizedik helyen áll. Úgy tűnik tehát, hogy nálunk még mindig "nem a ruha teszi az embert", vagyis sokan a praktikumot részesítik előnyben a divattal szemben. A magyarok nincsenek "túlinformálva" a londoni, a párizsi és a milánói kifutók világáról, másrészt, aki tudatában is van a friss irányzatoknak, az sem kapja meg az üzletekben elérhető áron az igazán divatos ruhákat.

A márkaboltok hazánkban is rendkívüli népszerűségnek örvendenek. Elsősorban a magas jövedelműek, a biztos anyagi háttérrel rendelkezők, és egy demográfiailag jól elkülöníthető célcsoport, a tinédzserek fogékonyak a márkák iránt. Utóbbiak bármennyi pénzt kiharcolnának a szüleiktől, csakhogy divatosak legyenek, tehát kiváló célcsoportot alkotnak a divatipar számára.

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!