Luxusruháktól a ruhapiacokig
A hatalmas divatházak kifutóin megjelenő csodálatos, egyedi készítésű ruhák (haute couture-ök) fontos szerepet játszanak a divathullámok útnak indításában. A sokszor az utcai divat által inspirált motívumok először a kifutókon jelennek meg, ahol hatalmas show-k keretében mutatják be őket.
Ezeket a luxusruhákat a világon csupán néhány ember engedheti meg magának, a felhajtás azonban megéri. A következő lépésben a "lebutított", vagyis a hétköznap is hordható kollekciók már sorozatgyártásban készülnek, és ekkor már a kevésbé tehetősebbek számára is elérhetőek. A konfekciógyártás gyakorlatilag ezen öltözékek olcsó kivitelezésű másolatainak reprodukálása.
A GfK FashionScope 2004-es felmérése szerint egy tipikus magyar háztartásban tavaly átlagosan 26 alkalommal vásároltak valamilyen ruhát. A legtöbb pénzt felsőruházatra költötték az emberek, és legszívesebben még mindig utcai árusoknál, valamint piacon szerzik be a szükséges darabokat.
Egy ruhavásárláskor a vevők átlagosan 4 103 forintot hagytak a kasszáknál. A felsőruházati termékek átlagára a múlt évben 2 512 forint volt, ám a márkaboltokban és áruházakban ennél lényegesen többet kértek el ezekért az árukért. Az alsóruházati termékek átlagosan 395 forintért cseréltek gazdát, utóbbiból mégis jóval kevesebbet vásároltak, mint felsőruházatból. A legmagasabb árakat a sportboltok, a márkaboltok és a fehérnemű szaküzletek állapították meg.
A ruhán is spórolnak a magyarok
Az árérzékeny magyaroknál azonban az árleszállítások játszák a legfontosabb szerepet ruhavásárláskor. A hölgyek (és urak is) szeretnek olcsón hozzájutni olyan termékekhez, amelyeket gusztusosan elhelyezve látnak meg egy kirakatban. Jóval kevesebb figyelmet szentelnek a reklámokra, katalógusokra és a divatlapokra. Szakemberek szerint - egy szűk csoporttól eltekintve - a magyarok nem túl tájékozottak az aktuális divatirányzatokról.
A GfK által megkérdezettek majdnem fele (44 százalék) azt állította, hogy érdekli a divat, valójában azonban a tartósság, a kényelem, az alkatot megfelelően hangsúlyozó, illetve elrejtő fazon, valamint a kezelhető anyag és az olcsó ár szempontjai vezetik a vásárlási kritériumok listáját.
Az ismert márka a nyolcadik, a legfrissebb divat követése mindössze a tizedik helyen áll. Úgy tűnik tehát, hogy nálunk még mindig "nem a ruha teszi az embert", vagyis sokan a praktikumot részesítik előnyben a divattal szemben. A magyarok nincsenek "túlinformálva" a londoni, a párizsi és a milánói kifutók világáról, másrészt, aki tudatában is van a friss irányzatoknak, az sem kapja meg az üzletekben elérhető áron az igazán divatos ruhákat.
A márkaboltok hazánkban is rendkívüli népszerűségnek örvendenek. Elsősorban a magas jövedelműek, a biztos anyagi háttérrel rendelkezők, és egy demográfiailag jól elkülöníthető célcsoport, a tinédzserek fogékonyak a márkák iránt. Utóbbiak bármennyi pénzt kiharcolnának a szüleiktől, csakhogy divatosak legyenek, tehát kiváló célcsoportot alkotnak a divatipar számára.
Körte Ildikó
Menedzsment Fórum
Az árengedmények tartják lendületben a divatot
A divatruházatban egyre gyakoribb és egyre nagyobb akciókkal kísértik meg a vásárlókat. Az akár 70 százalékos árleszállításokkal díszített kirakatok láttán azonban nem tudni: a vevő vagy az eladó jár jól a vásárlással, derül ki az mfor.hu körképéből.