4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy új, egyre bővülő szoftverszegmenssé válik az autókba tervezett platformok piaca, amiben a nagy IT-cégek mind kicsit más útvonalon járnak.

Autóipari szoftverszegmens

A fedélzeti szoftverek mind nagyobb szerepet kapnak a járművek működésében és irányításában, amivel egyenes arányban növekszik a szoftvercégek beleszólásai az utasterek kialakításába is. A következőkben azokat a nagy IT-cégeket vesszük sorra, melyek kisebb-nagyobb elánnal fejlesztenek személygépkocsikba is.

Ezen szoftverek piaca folyamatos bővülést mutat. Míg tavaly közel 12 millió személygépkocsiba szánt operációs rendszert adtak el, addig az elemzők szerint ez a szám 2018-ra elérheti a 25 milliót.

A szegmens problémája, hogy míg egy mobileszközből kétévente adnak ki új verziót, addig az autóipari szoftverek 4-8 évenként újulnak meg - a fejlett országokban körülbelül ez az az idő, ami alatt lecserélik az autót. Azonban az IT-cégek olyan platformokat szeretnének, amik bármikor frissülhetnek, még ha az költségekkel is jár a felhasználók számára.

Windows az autóba?

Nem valószínű. Azonban a Microsoft már csatlakozott az IT-cégek autóipari terjeszkedésének hullámához. Manapság az informatikai cégek leginkább szórakoztató és kommunikációs eszközöket fejlesztenek a járművekbe, hogy az utasok és a vezetők kényelmesen telefonálhassanak, levelezhessenek, stb.

A Microsoft egy évtizede készít fedélzeti platformokra operációs rendszereket. A Ford, a Fiat és a Kia Motors autóiba ülők például a Bill Gates cége által fejlesztett fedélzeti rendszerrel élvezhetik a zenehallgatást, a kommunikációt, vagy a navigációt.

Ugyanakkor a Microsoft víziója a jövőről nem merül ki ennyiben. A cég új generációs intelligenciát fejleszt és különböző érintőpaneles konzolokat is. Tehát nem csak szoftverek, hanem eszközök is kikerülhetnek a cég kezéből, amire egy korábbi beszédében a jelenlegi vezérigazgató Steve Balmer is utalt. Az IT-óriás célja, hogy meghatározó legyen ezen piaci szegmensben, és az Autonews szerint ennek okán hétfőn a saját fejlesztésű intelligens autójáról küldött promovideót az autógyártóknak.

A Google-nek még sofőr sem kell

A Microsoft autóiparban tett fejlesztései egy gondolattal elmaradnak a Google által kialakított, önmagát vezetni képes személyautótól, igaz ez egy sokkal futurisztikusabb irány. A Google projektje egy olyan személygépkocsit takar, ami emberi irányítás nélkül szállítja a gazdáját. A vállalat már három államban, Nevadában, Floridában és Kaliforniában teszteli a járművet, mivel ezekben fogadták el a vezető nélküli autók forgalomba helyezésének engedélyeztetését.

A Google eddig hat Toyota Priust, egy Audi TT-t és három Lexus RX450h-t épített át, amelyekkel 2012 augusztusára 300 ezer mérföld vezetőmentes kilométert tettek meg.

Az álom: iCar

Az Apple iCar fejlesztése egyelőre csak ábránd szintjén létezik. Azonban Steve Jobs nagy álma még teljesülhet is, mivel a cég igazgatótanácsának több tagja is "autóőrült". Eljöhet azaz idő, amikor az Apple-sznobok az autókért is napokat állhatnak sorba.

Rajongók már elképzelték az iCart

Ugyanakkor az Apple már szállítja az autógyártóknak a Siri nevű navigációs szoftverét - ami személyi asszisztensni feladatkat lát el a sofőrök számára, és amit néhány Chevrolet modellbe és Ferrariba már integráltak.

Költséghatékony jövő: GENIVI

A GENIVI Alliance egy nonprofit konzorcium, aminek a célja egy olyan nyílt forráskódú, Linux-alapú fedélzeti operációs rendszer, amit az összes márkához hozzáigazítanának. Mitől érdekes a GENIVI? Azért, mert a cég mögé autógyártó és egyéb autóipari cégek hada állt: GM, Peugeot, Renault-Nissan, Hyundai, BMW, Bosch, Continental, Denso, Valeo és Aisin. A GENIVI-nek nagy jövőt jósolnak az elemzők.

Nehéz megmondani előre, hogy mekkora élmény lesz - egy talán nálunk is okosabb - autó vezetése, de azt biztosra vehetjük, hogy a jövő autózása egy jelenkori sci--fi mozival lesz egyenértékű.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!