Autóipari szoftverszegmens
A fedélzeti szoftverek mind nagyobb szerepet kapnak a járművek működésében és irányításában, amivel egyenes arányban növekszik a szoftvercégek beleszólásai az utasterek kialakításába is. A következőkben azokat a nagy IT-cégeket vesszük sorra, melyek kisebb-nagyobb elánnal fejlesztenek személygépkocsikba is.
Ezen szoftverek piaca folyamatos bővülést mutat. Míg tavaly közel 12 millió személygépkocsiba szánt operációs rendszert adtak el, addig az elemzők szerint ez a szám 2018-ra elérheti a 25 milliót.
A szegmens problémája, hogy míg egy mobileszközből kétévente adnak ki új verziót, addig az autóipari szoftverek 4-8 évenként újulnak meg - a fejlett országokban körülbelül ez az az idő, ami alatt lecserélik az autót. Azonban az IT-cégek olyan platformokat szeretnének, amik bármikor frissülhetnek, még ha az költségekkel is jár a felhasználók számára.
Windows az autóba?
Nem valószínű. Azonban a Microsoft már csatlakozott az IT-cégek autóipari terjeszkedésének hullámához. Manapság az informatikai cégek leginkább szórakoztató és kommunikációs eszközöket fejlesztenek a járművekbe, hogy az utasok és a vezetők kényelmesen telefonálhassanak, levelezhessenek, stb.
A Microsoft egy évtizede készít fedélzeti platformokra operációs rendszereket. A Ford, a Fiat és a Kia Motors autóiba ülők például a Bill Gates cége által fejlesztett fedélzeti rendszerrel élvezhetik a zenehallgatást, a kommunikációt, vagy a navigációt.
Ugyanakkor a Microsoft víziója a jövőről nem merül ki ennyiben. A cég új generációs intelligenciát fejleszt és különböző érintőpaneles konzolokat is. Tehát nem csak szoftverek, hanem eszközök is kikerülhetnek a cég kezéből, amire egy korábbi beszédében a jelenlegi vezérigazgató Steve Balmer is utalt. Az IT-óriás célja, hogy meghatározó legyen ezen piaci szegmensben, és az Autonews szerint ennek okán hétfőn a saját fejlesztésű intelligens autójáról küldött promovideót az autógyártóknak.
A Google-nek még sofőr sem kell
A Microsoft autóiparban tett fejlesztései egy gondolattal elmaradnak a Google által kialakított, önmagát vezetni képes személyautótól, igaz ez egy sokkal futurisztikusabb irány. A Google projektje egy olyan személygépkocsit takar, ami emberi irányítás nélkül szállítja a gazdáját. A vállalat már három államban, Nevadában, Floridában és Kaliforniában teszteli a járművet, mivel ezekben fogadták el a vezető nélküli autók forgalomba helyezésének engedélyeztetését.
A Google eddig hat Toyota Priust, egy Audi TT-t és három Lexus RX450h-t épített át, amelyekkel 2012 augusztusára 300 ezer mérföld vezetőmentes kilométert tettek meg.
Az álom: iCar
Az Apple iCar fejlesztése egyelőre csak ábránd szintjén létezik. Azonban Steve Jobs nagy álma még teljesülhet is, mivel a cég igazgatótanácsának több tagja is "autóőrült". Eljöhet azaz idő, amikor az Apple-sznobok az autókért is napokat állhatnak sorba.
Ugyanakkor az Apple már szállítja az autógyártóknak a Siri nevű navigációs szoftverét - ami személyi asszisztensni feladatkat lát el a sofőrök számára, és amit néhány Chevrolet modellbe és Ferrariba már integráltak.
Költséghatékony jövő: GENIVI
A GENIVI Alliance egy nonprofit konzorcium, aminek a célja egy olyan nyílt forráskódú, Linux-alapú fedélzeti operációs rendszer, amit az összes márkához hozzáigazítanának. Mitől érdekes a GENIVI? Azért, mert a cég mögé autógyártó és egyéb autóipari cégek hada állt: GM, Peugeot, Renault-Nissan, Hyundai, BMW, Bosch, Continental, Denso, Valeo és Aisin. A GENIVI-nek nagy jövőt jósolnak az elemzők.
Nehéz megmondani előre, hogy mekkora élmény lesz - egy talán nálunk is okosabb - autó vezetése, de azt biztosra vehetjük, hogy a jövő autózása egy jelenkori sci--fi mozival lesz egyenértékű.
mfor.hu