3p

Tíz éven belül több mint duplájára nő majd az Ázsiából Európába irányuló konténerforgalom, ami logisztikai szempontból hatalmas lehetőséget jelent hazánknak. Pénzből elvileg nem lesz hiány: a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére 2013-ig 2500 milliárd, logisztikai beruházásokra 850 milliárd forint jut majd. Az ezzel kapcsolatos első pályázatokat még idén nyáron kiírják. Mfor.hu tudósítás.

Közlekedési folyosók. Hogyan profitálhatunk a fejlesztésekből?

Ami az átszámítva 1703 milliárd forint lehívható kerettel rendelkező KözOP-ot illeti, azt a közutak, a vasút, a logisztikai centrumok és parkok, a tömegközlekedés és a dunai hajózás fejlesztésére használják majd fel.

Mivel az egyik fő cél az ország és a régióközpontok nemzetközi elérhetőségének javítása, ezért a fentieken belül például a páneurópai korridorokban futó vasútvonalakat tennék rendbe, telepítenék az ETCS-rendszert és a GSM-R-t, mondta el Bajnai Gordon. A fejlesztéspolitikai kormánybiztos kiemelte, hogy a közútra - bár erre nagy igény lenne - az összes forrásnak maximum a felét lehet fordítani.

Nő a logisztika súlya

Míg az intermodális vagy regionális logisztikai központok "kerítésen belüli fejlesztéseire", azaz például építkezésre vagy gépek beszerzésére a Gazdasági Operatív Program (GOP) és az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében lehet majd pályázni, addig a kerítésen kívüli beruházásokra utóbbi mellett a KözOP biztosít majd forrást. Ezen célokra a GOP-nál 30, az ÚMVP-nél 70, a KözOP-nál pedig 48 milliárd forint fog rendelkezésre állni, tette hozzá Bajnai Gordon.

A kormánybiztos úgy véli, hogy a logisztikai fejlesztések eredményeként hatról tíz százalékra nő majd az ágazat súlya a GDP-n belül, ami mintegy nyolcszáz-ezer milliárd forint többlet-árbevételt jelent.

A tranzakciós költségek mintegy kétszázmilliárddal csökkennek majd az iparban, a teherforgalom által okozott károk pedig évente 100-150 milliárddal lesznek kisebbek.

Nyáron indul a pályáztatás

Ami pedig a közeljövőt illeti, az első GOP-pályázatok 2007 nyarán jelenhetnek meg, az elbírálásra pedig még idén sor kerül. A KöZOP-nak a logisztikai parkok külső elérhetőségét támogató alprogramját a nyár végén hirdethetik meg, az ÚMVP-re viszont 2008-ig várni kell.

Amennyiben a fenti fejlesztések megvalósulnak, és élni tudunk az Ázsiából az unióba érkező áruk kínálta logisztikai lehetőségekkel, akkor a szektor a magyar gazdaság növekedésének motorja lehet a következő hét évben, összegezte az előttünk álló időszak tétjét Egyed Géza.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!