- A luxusmárkák, amelyekről olyan sok negatívumot hallani, mennyire vonzzák a vásárlóközönséget?
- Talán meglepő, de nagyon jól mennek ezek a boltok. Jellemző, hogy azok hőbörögnek a drágaság miatt, akik nem ismerik például az öltönyárakat. Ha valaki tudja, mennyibe kerül egy öltöny - egyébként még a magyar gyártású is 80 ezernél kezdődik -, akkor mindjárt más fényben látja ezeket az úgymond luxustermékeket is. Én egyébként korábban is foglalkoztam ilyen ruhák importjával, és sok terméket valóban azért nem hoztunk be, mert eladhatatlan lett volna. Ennyiért viszont már van rájuk kereslet.
- Várható-e, hogy a kereskedők nagyobb mértékben is le fogják árazni a termékeket, mint a minimális 30 százalék, ami egyelőre jellemző?
- Készülünk arra, hogy kiszámoltassuk a kereskedőkkel az első osztályú átlagárakat, és a leértékelt átlagárakat. De jelenleg is körülbelül 40 százalék körül van az átlag leárazás. A maradék maradékát pedig mindenki le fogja árazni, hiszen nekik ugyanúgy helyet kell majd csinálni a mostani szezonból megmaradt árunak - ez valószínűleg januárban lesz esedékes.
- Ön szerint még több outlet-központot is elbírna a magyar piac?
- Egyet se. Ugyanis mind a két cég megvette már a területet a bővítésre, illetve olyan kizárólagos szerződéseket kötöttünk, hogy Budapest körzetében nem nyithatnak más outletben üzletet. Olyan városa pedig nincs még egy az országnak, ahol érdemes lehet ilyen központot létrehozni. Ha valaki nagyon vakmerő, akkor megfordulhat a fejében, hogy épít egyet a román-ukrán határ közelében, mondjuk Nyíregyházánál, viszont a románok és az ukránok valószínűleg már az outlet-árakat sem tudnák megfizetni, a lokális piac pedig kevés volna egy ilyen létesítmény eltartásához.
- A jelenlegi központ bővítésére vannak-e már konkrét tervek?
- A bővítés aktuális, mert a meglévő üzlethelyiségek majdnem mindegyike vagy ki van adva, vagy folynak róla tárgyalások. Várhatóan márciusban eldől, mikor kezdődik a második ütem építése, ezért el kell kezdeni feltölteni az ottani helyiségeket bérlőkkel. Ebben a körben már elképzelhető, hogy építünk néhány kisebb boltot is. Sokan kerestek meg minket azzal - elsősorban nem ruházati profilú márkák -, hogy kisebb helyiséget szeretnének, és így ők is tudnának monobrand boltot csinálni. Például óra-ékszert, bizonyos lakberendezési tárgyakat, konyhafelszerelést, játékot hoznának a kereskedők.
Az óra-ékszernek természetesen speciális biztonsági berendezések kellenek, olyan falakat kell építeni, amit nem tudnak könnyen betörni. A szerződésben foglalt kedvezményeket is részben módosítani kell majd a profil alapján, hiszen egy ékszerész nem fog tudni 30 százalékos kedvezményt adni, ott már a 10-20 százalék is jelentős engedmény. A második szakaszban ezért a koncepció is némi változtatásra szorul majd.
Molnár Anikó
Menedzsment Fórum
Az outlet a városi boltokat is erősíti
Az outlet ideális megoldás a multiknak globális feleslegük értékesítésére, mondta el a Menedzsment Fórumnak Szebenyi Miklós, a Premiere Outlet Center igazgatója.