2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ légitársaságai által kiosztott, és még fel nem használt törzsutaspontok értéke mára meghaladta a forgalomban lévő dollárbankók és -érmék összértékét, és a külső eladósodás e sajátos iparági formája fenntarthatatlan a The Economist elemzése szerint.

A londoni gazdaságpolitikai folyóirat legutóbbi számában közölt összesítés szerint 2004 végéig világszerte 14 ezer milliárd törzsutaspont - az angol szóhasználat szerint törzsutasmérföld - gyűlt össze a légitársaságok leggyakoribb ügyfeleinek számláin. Ezek a törzsutaspontok önálló életre keltek, forgatható értékké váltak abban az értelemben, hogy a légitársaságok nagy tételben adják el őket a hitelkártya-kibocsátóknak.

A hitelkártyacégek e törzsutaspontokat a kártyahasználóknak adják tovább az adott kártyával eszközölt vásárlások értékének függvényében, és így a törzsutaspontok felét ma már nem is a levegőben, hanem a boltokban szerzik a tulajdonosok, akik e pontokat ingyen repülőjegyekre, vagy turistaosztályú jegyük első osztályúra cserélésére használhatják.

E pontok egyenértéke - amikor repülőjegyre váltják be őket - 1 és 10 dollárcent között van, és ennek középértékét alapul véve a The Economist becslése szerint a jelenleg fel nem használt törzsutaspontok globális összértéke 700 milliárd dollár, több, mint a fizikai valójában forgalomban lévő dollárkészpénzé.

E törzsutaspont-állomány leutazása akkor is 25 évbe telne, ha több pontot nem bocsátanának ki. Az utóbbi évtizedben azonban évente 20 százalékkal növekedett a fel nem használt törzsutaspontok állománya, és ha létezne a nemzetközi repülésnek is saját Nemzetközi Valutaalapja (IMF), az már többször is figyelmeztette volna az iparágat arra, hogy a külső eladódásnak ez a folyamata ugyanúgy fenntarthatatlan, ahogy az amerikai gazdaság külső eladósodásáé - áll a The Economist elemzésében. (MTI)

Kapcsolódó anyagok
Korszakváltás előtt az amerikai légiipar
A növekvő repülési kedv sem tudja ellensúlyozni az olajárat
A brit légitársaságok mutatói is javulnak

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!