Miután azonban a közvetlen elektronikus kapcsolat kiépítése milliós nagyságrendű kiadással járna a bankok számára, egyelőre csak a hagyományos módon továbbítják a számlaszámokat.
Egyelőre vagy a hagyományos módon, papíralapú okiratként, vagy elektronikus úton jutnak el a gazdasági társaságok pénzforgalmi számlaszámai a bankoktól a cégbíróságok nyilvántartási rendszerébe. Az igazságügyi tárca a Magyar Bankszövetséggel, a szövetség pedig a tagjaival még tárgyal az elektronikus adatok hitelesített továbbításának lehetőségeiről - értesült a Világgazdaság. A megfontolást különösen indokolttá teszi a cégtörvény várható módosítása, amely az automatikus cégbejegyzést kiterjesztené a mindenkori bankszámlaszámok nyilvántartásba vételére is.
Erre a cégbíróságok informatikailag felkészültek. Köztudott azonban, hogy kizárólag hiteles adatokat fogadhatnak el. A hitelintézeteknek ugyanakkor nincs hiteles adatszolgáltatási kötelezettségük.
Az elektronikus aláírásról szóló törvény értelmében sem kötelesek elektronikus adatok hitelesített továbbítására. Átadhatnak tehát nem hiteles adatot is a cégbíróságnak, de azt ott nem fogják bejegyezni.
Szeptember 1-jétől, a végrehajtási törvénynek megfelelően, a vállalkozások pénzforgalmi számlaszámainak szerepelni kell a cégnyilvántartásban. A jogszabály értelmében a szeptember elsején már nyilvántartott gazdasági társaságok számlaszámai az APEH-től kerültek a cégbíróságok számítógépes rendszerébe. Jelenleg 860 ezer számlaszám szerepel a cégadatbázisban, mintegy rendelkezési állományban. A végleges bejegyzésről a bíróság az adott vállalkozás szeptember 1-je után benyújtott első változás-bejegyzési kérelmének intézésével egyidejűleg - külön végzés nélkül - gondoskodik.
A szeptember 1-je után nyitott számlaszámok eljuttatása a cégbíróságra már a bankok feladata. Gyimesi Géza, az igazságügyi tárca informatikai és céginformációs főosztályának vezetője elmondta, hogy a bankoknak több technikai megoldást ajánlottak, köztük egy hitelesítő szoftver használatát. A megkeresett 230 pénzintézetből 160 elfogadhatónak találta a javaslatot. A mintegy százötvenezer forintos beruházás révén az adatok a cégbíróságon - akár flopin, akár e-mailen érkeznek - hivatalosan és automatikusan bejegyezhetők. Már milliós nagyságrendű kiadást jelentene a bankoknak egy másik változat, az elektronikus összeköttetés létrehozása köztük és a cégbíróságok között. Az elektronikus adatok hitelesített továbbítására alkalmas kapcsolattal a bankok is közvetlenül hozzájuthatnának cégadatokhoz.
A jövő héten tanácskoznak a jogszabály gyakorlati végrehajtásáról, illetve a fejlesztési lehetőségekről -- nyilatkozta Auer Katalin, a Magyar Bankszövetség jogtanácsosa. Átmenetileg azonban minden bizonnyal úgy szolgáltatják az adatokat a cégbíróságoknak, ahogy évek óta az APEH-nak és a vámszerveknek is: havonta egy alkalommal, flopin. Ezt a cégbíróságok számára kiegészítik a hitelesítéssel. Ennél többet - hangsúlyozta - a pénzforgalomra vonatkozó, napokban megjelent MNB-rendelet sem kíván tőlük. Egyébként úgy vélekedett, hogy a pénzintézetek nem zárkóznak el az informatikai fejlesztésektől.
Bankszámlaszámok cégbejegyzése
Szeptember elsejétől a vállalkozások pénzforgalmi számlaszámainak szerepelniük kell a cégnyilvántartásban.