3p

Szeptember elsejétől a vállalkozások pénzforgalmi számlaszámainak szerepelniük kell a cégnyilvántartásban.

Miután azonban a közvetlen elektronikus kapcsolat kiépítése milliós nagyságrendű kiadással járna a bankok számára, egyelőre csak a hagyományos módon továbbítják a számlaszámokat.

Egyelőre vagy a hagyományos módon, papíralapú okiratként, vagy elektronikus úton jutnak el a gazdasági társaságok pénzforgalmi számlaszámai a bankoktól a cégbíróságok nyilvántartási rendszerébe. Az igazságügyi tárca a Magyar Bankszövetséggel, a szövetség pedig a tagjaival még tárgyal az elektronikus adatok hitelesített továbbításának lehetőségeiről - értesült a Világgazdaság. A megfontolást különösen indokolttá teszi a cégtörvény várható módosítása, amely az automatikus cégbejegyzést kiterjesztené a mindenkori bankszámlaszámok nyilvántartásba vételére is.

Erre a cégbíróságok informatikailag felkészültek. Köztudott azonban, hogy kizárólag hiteles adatokat fogadhatnak el. A hitelintézeteknek ugyanakkor nincs hiteles adatszolgáltatási kötelezettségük.

Az elektronikus aláírásról szóló törvény értelmében sem kötelesek elektronikus adatok hitelesített továbbítására. Átadhatnak tehát nem hiteles adatot is a cégbíróságnak, de azt ott nem fogják bejegyezni.

Szeptember 1-jétől, a végrehajtási törvénynek megfelelően, a vállalkozások pénzforgalmi számlaszámainak szerepelni kell a cégnyilvántartásban. A jogszabály értelmében a szeptember elsején már nyilvántartott gazdasági társaságok számlaszámai az APEH-től kerültek a cégbíróságok számítógépes rendszerébe. Jelenleg 860 ezer számlaszám szerepel a cégadatbázisban, mintegy rendelkezési állományban. A végleges bejegyzésről a bíróság az adott vállalkozás szeptember 1-je után benyújtott első változás-bejegyzési kérelmének intézésével egyidejűleg - külön végzés nélkül - gondoskodik.

A szeptember 1-je után nyitott számlaszámok eljuttatása a cégbíróságra már a bankok feladata. Gyimesi Géza, az igazságügyi tárca informatikai és céginformációs főosztályának vezetője elmondta, hogy a bankoknak több technikai megoldást ajánlottak, köztük egy hitelesítő szoftver használatát. A megkeresett 230 pénzintézetből 160 elfogadhatónak találta a javaslatot. A mintegy százötvenezer forintos beruházás révén az adatok a cégbíróságon - akár flopin, akár e-mailen érkeznek - hivatalosan és automatikusan bejegyezhetők. Már milliós nagyságrendű kiadást jelentene a bankoknak egy másik változat, az elektronikus összeköttetés létrehozása köztük és a cégbíróságok között. Az elektronikus adatok hitelesített továbbítására alkalmas kapcsolattal a bankok is közvetlenül hozzájuthatnának cégadatokhoz.

A jövő héten tanácskoznak a jogszabály gyakorlati végrehajtásáról, illetve a fejlesztési lehetőségekről -- nyilatkozta Auer Katalin, a Magyar Bankszövetség jogtanácsosa. Átmenetileg azonban minden bizonnyal úgy szolgáltatják az adatokat a cégbíróságoknak, ahogy évek óta az APEH-nak és a vámszerveknek is: havonta egy alkalommal, flopin. Ezt a cégbíróságok számára kiegészítik a hitelesítéssel. Ennél többet - hangsúlyozta - a pénzforgalomra vonatkozó, napokban megjelent MNB-rendelet sem kíván tőlük. Egyébként úgy vélekedett, hogy a pénzintézetek nem zárkóznak el az informatikai fejlesztésektől.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!