2001. november 9. 11:00

Sorozatunk első részében a felhasználóbarát webhelyek készítésének néhány alapszabályát foglaltuk össze. Érdemes sorra venni azokat a tipikus hibákat is, amelyekkel a Dotkom szakértői a honlapelemzések során rendszeresen találkoznak.

Egyes designerek imádják a lefelé gördülő, vagy a fényújság szerűen vízszintesen mozgó szövegeket. A honlapok használatának elemzései viszont azt bizonyítják, hogy a mozgó szövegek elvonják az olvasók figyelmét a fontos információktól. A mozgó szövegek alkalmazásának lélektani háttere általában ugyanaz, mint a kontextus nélküli mozgó "csodáké", nagyon ritka az olyan megoldás, amely indokolja használatukat. Érdemes arra is figyelni, hogy több mozgó elem esetén ezek zavaró hatás hatványozódik.

A honlapok tervezésekor az egyik legsúlyosabb probléma, hogy nem tudni, ki, hol, mekkora monitoron, milyen képfelbontással, milyen böngésző programmal (annak milyen verziójával) fogja nézni, olvasni az oldalakat. Tökéletes megoldások nincsenek, a profik azonban képesek olyan ésszerű kompromisszumokat kötni, így fontos információ semmilyen körülmények között nem vész el. Egyesek azzal próbálják megkerülni a problémát, hogy a kezdőoldalra kiírják, milyen böngészőhöz, beállításhoz optimalizálták az oldalt. Természetesen ez a megoldás elfogadhatatlan, a tervezőnek kell a felhasználókhoz alkalmazkodnia és nem fordítva.

További elméleti fejtegetések helyett sorozatunk következő részében a felhasználóbarát megoldásokat szem előtt tartva elemzünk néhány vállalati weboldalt.