4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a kabinet nem tervezi, hogy csökkenti az terheket, az mfor.hu mégis megpróbált utánaszámolni annak, mennyi bevétel esne ki a költségvetésből. Kalkulációnk szerint 2010-ben több mint 600 milliárd forint bevétele volt az államnak a jövedéki adóból és áfából, ennek egy részéről mondhatnának le. Mfor.hu-háttér.

Hónapok óta panaszkodnak az autósok a rekord magas üzemanyagárak miatt, ráadásul az eheti áremelés sokakat meglepett, ugyanis szakértők szerint a piaci folyamatok nem feltétlenül indokolták volna. Az állam részben tudná mérsékelni az autósok terheit, azonban a minisztérium keddi nyilatkozata szerint erre egyelőre nincs nyitottság a kormány részéről.

30 milliárdból érezhetően csökkennének a terhek

Az üzemanyagok jövedéki adója legutóbb 2010 január elsején változott, azóta egy liter benzin esetében 120 forint, egy liter gázolaj árában pedig 97,35 forint az adóterhelés. Az adóteher és a fogyasztás becslése alapján az mfor.hu most annak próbált utánaszámolni, mennyi bevételt engedne ki a zsebéből a kormány az adócsökkentéssel.

A fogyasztással kapcsolatban egyelőre csak a tavalyi első három negyedév adatai állnak rendelkezésre: a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint szeptember végéig 1004 millió liter 95-ös benzin és 1181 millió liter gázolaj fogyott. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a negyedik negyedévben átlagban 5 százalékkal esik vissza a fogyasztás, ez alapján pedig megbecsülhető a teljes éves üzemanyagfelhasználás.

Az mfor.hu becslései szerint 2010-ben összesen 1353,2 millió liter 95-ös üzemanyag és 1595,5 millió liter gázolaj fogyhatott a hazai kutakon. Mindezek alapján benzinből 162,4 milliárd forint, gázolajból pedig 155,3 milliárd forint jövedéki adó bevétel folyhatott be a költségvetésbe, azaz összesen 317,7 milliárd forintnyi adót fizettek be az autósok.

Ha azt vesszük alapul, hogy a kormány a jövedéki adó tíz százalékos csökkentéséről határozna és a tavalyi fogyasztásból indulunk ki, akkor tehát bő 30 milliárd forintról mondana le a kabinet. Ennek köszönhetően pedig a 95-ös benzin literenkénti ára 12 forinttal, a gázolaj piaci ára pedig nagyjából 10 forinttal csökkenhetne a kutakon.

A jövedéki adó mellett az autósok természetesen áfát is fizetnek a megvásárolt benzin után. A KSH adatai szerint tavaly október végéig 1057,24 milliárd forintot költöttünk üzemanyagra, ha ez alapján a 25 százalékos áfakulcsot vesszük, akkor további 211,5 milliárd forinttal gazdagodott a költségvetés tíz hónap alatt. Ebből az is látszik, hogy az áfa esetleges 5 százalékpontos csökkentése többe kerülne, hiszen 20 százalékos kulcs mellett nem egész egy év alatt is több mint 40 milliárddal lenne kevesebb a büdzsé bevétele.

Érdemes még kiemelni, hogy a fenti számításoknál nem vettük figyelembe a kereskedelmi gázolajár januári bevezetését, melynek köszönhetően a fuvarozók 6,50 forintot visszaigényelhetnek a dízel literenkénti árából. Egyelőre nem tudni, hogy ezzel hány cég fog élni, és így mekkora kiesést jelent az idei büdzsében.

Elkezdődött a válságadó áthárítása?

Az üzemanyagok magas ára nem csak azokat sújtja, akik nap mint nap autóval járnak, hiszen a szállítás miatt szinte minden kiskereskedelmi termék árában megjelenik a benzin. Ha tartósan fennmaradnak a jelenlegi árak - amire jó esély van - akkor könnyen lehet, hogy a következő hónapokban sorozatos áremelésekre kényszerülnek a vállalatok. Ez pedig az inflációra is hatással lehet, azon keresztül pedig a jegybanki alapkamatot is feljebb viheti.

A környező országokban amúgy szinte nálunk a legdrágább egy liter gázolaj: az Eurostat októberi adatai alapján még Ausztriában is kevesebbet kellett fizetni egy liter dízelért. Azóta viszont Szlovákiában a kormány megemelte a jövedéki adót januártól, így északi szomszédunk mostanra lehagyott minket.

Érdekesség egyébként, hogy az elmúlt hetekben a Mol rendre a nemzetközi folyamatokkal indokolta az újabb és újabb áremeléseket. A hazai üzemanyagárak ugyanis két külső tényezőtől függnek nagyban: a benzin nemzetközi tőzsdei árától és a dollár/forint árfolyamtól.

Ezen a héten azonban sokakat meglepett a magyar olajcég az újabb három forintos áremeléssel, hiszen a szakemberek szerint a múlt hét piaci mozgásai nem feltétlenül indokolták volna az újabb drágítást. Sokak szerint az sem zárható ki, hogy a Mol ezzel megkezdte a rá eső 26 milliárd forintos válságadó áthárítását a fogyasztókra.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!