3p

Az Országgyűlés költségvetési, pénzügyi, és számvevőszéki bizottsága nem tartotta általános vitára alkalmasnak az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséről szóló határozati javaslatot szerdai ülésén.

Tekintettel arra, hogy a határozati javaslat olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoz meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig - várhatóan öt éven át - tartozik teljesíteni a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az ötvenmilliárd forintot, az elektronikus útdíjfizetési rendszer közbeszerzési eljárásának megkezdéséhez az államháztartásról szóló törvény értelmében a kormánynak az Országgyűlés felhatalmazását kellett kérnie.

Kovács Tibor szocialista képviselő kérdésében azt boncolgatta, hogy milyen költségbecslés alapján lett ötvenmilliárd forint feletti értékű az e-útdíjfizetési rendszer kiépítése és üzemeltetése, másrészt értetlenségének adott hangot amiatt, mert e határozati javaslatot úgy kellene elfogadnia az Országgyűlésnek, hogy a kilométerenként fizetendő tarifák még nem lettek rögzítve. Másrészt a szocialista képviselő kétségének adott hangot, hogy a közúti fuvarozók és a gazdálkodók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíj költségeit kitermelni.

Szűcs László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese elmondta: a megtett úttal arányos útdíj fizetését szolgáló elektronikus rendszer megvalósításához kapcsolódó állami kötelezettségvállalás formája a magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 69,3 milliárd forintot, tartalmazva a projekthez szükséges valamennyi beruházás és az öt éven keresztül történő üzemeltetés költségeit.

Az e-útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokat szolgáltatási díj fejében az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. látja el öt éven keresztül, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 23,5 milliárd forintot. Az ellenőrzési feladatok ellátásában a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága is közreműködik az ÁAK eszközeinek igénybevételével.

Szűcs László kiemelte, hogy öt év alatt a leendő rendszerüzemeltetőnek kifizetendő 69,3 milliárd forint, és az ÁAK-nak járó 23,5 milliárd forint felett az államnak tisztán, 235 milliárd forint bevétele származik az e-útdíjfiztési rendszerből, ami 60-70 milliárddal több, mint a jelenlegi rendszerben.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!