A TGV-Est a jelenlegi nagysebességű vonatoknál óránként 20 kilométerrel gyorsabban fog haladni és átlépi Franciaország határait: Luxembourg 2 óra 5 perc, Frankfurt 3 óra 50 perc és decembertől München 6 óra 15 perc vonatútra lesz a francia fővárostól.
Az új szakaszt már nem a francia államvasutak (SNCF), hanem a francia vasúthálózat fejlesztésére 1997-ben létrehozott részvénytársaság (RFF) 22 befektető közreműködésével 4 milliárd euróért építette. Hatodik nagysebességű vasútvonalával jelenleg a francia hálózat (1800 km) a legjelentősebb Európában Spanyolország (1150 km az év végén), Németország (800 km) és Olaszország (540 km) előtt.
A Les Échos szerint a keleti irányú bővítés ugyanakkor nem fejeződött be. Az RFF becslései szerint 1,5-2 milliárd euró összköltséggel további 106 kilométer építésébe fogna 2010-ben, melynek eredményeképp Strasbourg másfél órányi vonatútra lesz majd Párizstól. A LGV-Est annak az európai gyorsvasúthálózatnak a francia szakaszát képezi, amely Párizst köti össze Budapesttel, s amelyen 2014-2015-ben indulhatna meg a vasúti közlekedés - állítja a Les Échos.
A hazánkra vonatkozó terveket illetően komoly kétely merülhet fel. Egy, a TVG számára több milliárd eurós befektetéssel megépülő vonal megtérülése pedig kétséges lehet, miközben a magyarországi hálózat jelentős része erősen elavult. Ebből következőn a vasúthálózatunk engedélyezett sebesség szempontjából messze elmarad az EU vasútjaitól.
Az utóbbi évek fejlesztési eredményei ellenére csak a hegyeshalmi és a most felújítás alatti ceglédi vasútvonal egyes szakaszain van 140-160 km/órás emeltsebesség, s a fővonali vonalszakaszaink többsége 100-120 km/órával járható, tudta meg az mfor.hu. Ennél is nagyobb gondot okoz, hogy az engedélyezett pályasebességhez képest a a hálózat több mint 800 pontján 3500 km hosszban állandó sebességkorlátozás van érvényben, ahol lassújelek vannak kitéve, így a vonatok maximum 80 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek.