A CafePress.com-on a két tábor külön szektort alkot: a Push for Bush-oldal populista jobboldali jelszavakkal dolgozik: a 21,99 dollárba kerülő táskákon "Mondj nemet Mr. Ketchupra", "B-U-S-H: Butt Ugly Saddam Hussein" jelszavak virítanak, a patrióta érzelmű háziasszonyok pedig a politikailag szintén nem éppen korrekt "Küldjük Kerryt a friccekhez" feliratú kötényben mosogathatnak - mintegy 18 dollárért.
Arra a Kerry-rajongókat megcélzó kereskedők is rájöttek, hogy a szabadszájú szlogenekkel ékesített árukkal lehet a legnagyobbat kaszálni. Ebben a szellemben fogantak a "Bush for President of Iraq", "Bush - ki vagy rúgva", avagy "Utálom a republikánusokat" feliratú pólók, sőt, a Los Angeles-i Pinup Girl Clothing csomagküldő áruház külön Anti-Bush pólókollekciót is piacra dobott a kampány idejére.
A milliós forgalmat lebonyolító cégeken kívül kinek jó
|
mindez? "A választási merchandising célja, hogy minél ismertebbé tegye a jelöltet" - véli David Rothschild, a DemStore.com alapítója. Bár egyesek szerint a mandzsettagombok önmagukban még nem hoznak szavazatokat, mások úgy vélik, a jelöltnek előnyére válik, ha - pozitív kontextusban - pólókon, sapkákon, felvarrókon egyre többször tűnik fel a neve, mellesleg nem csak az USA-ban. "A világ minden részére szállítunk, Európától kezdve a Közel-Keletig" - árulja el Ted Jackson, a Bush-liszensszel rendelkező Spalding-csoport vezetője.
Bár a piac földrajzi kiterjesztése némileg meglepő, a választás napjának közeledtére tekintettel mégis indokolt. "November másodika éjfél után az áru elveszti értékét" - jegyzi meg az ilyen téren már jelentős tapasztalatokkal rendelkező Jackson.
Aggodalma nem véletlen: a választási láz lecsengésével a merchandising is okafogyottá válik. S korántsem mellékesen: bárki is győz majd, marketinges alapelvek szerint nehéz olyan fogyasztót találni, aki hajlandó egy vesztes márkanévvel a hátán az utcára menni.
(Menedzsment Fórum)