A reprezentatív felmérés szerint a nagyvállalatok 85 százaléka, a közepes cégek háromnegyede, a kisvállalatoknak azonban csak kevesebb, mint 60 százaléka tett konkrét lépéseket annak érdekében, hogy felkészült legyen az Európai Unióhoz történt csatlakozásra. A felkészületlen kisvállalkozások között az átlagnál nagyobb arányban vannak női vezetők, műszaki diplomások, illetve 50 és 59 év közöttiek.
Azon vállalatok közül, amelyek konkrét lépéseket tettek, minden második minőségi tanúsítványokat illetve szabványokat szerzett be, 42,2 százalékuk felkészítő oktatást tartott a cégen belül, 40,2 százalékuk vállalati stratégiát készített a csatlakozás kapcsán és tervezése során figyelembe vette a várható hatásokat, 20,1 százalékuk külső tanácsadót vett igénybe. A felkészülés akadályai közül legtöbben - 22,8 százalék - a tőkehiányt jelölte meg, második helyen - 13,6 százalék - a tájékoztatás hiányosságait szerepeltették. A vezetők 11,7 százaléka jelölte meg, hogy nincs cégen belüli akadály, míg 11,8 százalékuk úgy vélte, az elavult eszközpark, a berendezések alkalmatlanok az új feladatok megoldására.
A gazdasági döntéshozók az EU-csatlakozással kapcsolatban 4-5 forrásból tájékozódnak: 76,5 százalékuk napilapból, 74,2 százalékuk a televízióból. Üzleti hetilapokból 71,9 százalékuk, rádióból 65,4 százalékuk, míg EU-s tájékoztató füzetekből 32,7 százalékuk tájékozódik - derül ki a BellResearch, a Figyelő és az Üzlet & Siker magazin közös felméréséből. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
Sokan remélnek jobb fizetést a csatlakozástól
Megfelelően felkészültek a cégek a csatlakozásra
Ár- és adóemelést hozhat az EU-csatlakozás
Csak a magyar veztők kétharmada készült az EU-csatlakozásra
A magyarországi vállalatok egyharmada semmilyen lépést sem tett annak érdekében, hogy felkészüljön az EU-csatlakozásra, ennek ellenére a vállalatvezetők és gazdasági döntéshozók 90 százaléka úgy véli, hogy legalább közepesen felkészült.