6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sem a MÁV-val, sem a MÁV Starttal szemben nem tudott előrehaladást elérni szerdai tárgyalásain a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), így a vasutassztrájk egyelőre folytatódik. Időközben csökkent az akció támogatottsága: míg hétfőn a forgalmi területre vezényelt munkavállalóknak még több mint tíz százaléka csatlakozott a VDSZSZ által meghirdetett sztrájkhoz, addig ma mindössze 5,5 százalék. Mfor.hu háttér.

A forgalmistákon a MÁV szeme  

A munkáltató nem ajánlott semmit a tárgyaláson, továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett, mondta el a szerda délelőtti egyeztetés után Bárány Balázs, a VDSZSZ vezető ügyvivője. A vélemények a szakszervezet követelései és az elégséges szolgáltatást illetően sem közeledtek.

Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója kiemelte: továbbra sem tartják indokoltnak, jogosnak, gazdaságilag teljesíthetőnek a szakszervezet követelését. A felek pénteken tíz órakor egyeztetnek ismét.

A VDSZSZ délben a MÁV Start Zrt.-vel tárgyalt, ám ez a megbeszélés sem hozott eredményt; a következő menet péntek 12 órakor lesz. A sztrájkbizottság szerda délután értékeli a helyzetet, és azt követően dönt a további lépésekről; addig nem függeszti fel az akciót.

MÁV, MÁV Start: kevesebben sztrájkolnak

Ami a munkabeszüntetés támogatottságát illeti, a szerdai nappali műszakban a MÁV Zrt. pályavasúti, forgalmi területén 2710 munkatárs közül 148 sztrájkol, 2548 vasutas dolgozik.

Összehasonlításul: ugyanezen a területen hétfőn nappal 271, kedden 213 fő nem vette fel a munkát, azaz az akcióban részt vevők aránya a hétfői több mint tízről keddre 7,8, szerdára pedig 5,5 százalékra apadt, legalábbis a vasúttársaság statisztikái szerint.

A sztrájkolók aránya az éjszakai műszakban is visszaesett, bár csak kisebb mértékben: míg hétfő éjjel a MÁV forgalom-irányítói munkakörben dolgozó 1742 vasutasból 203 fő nem dolgozott (12 százalék), kedden az 1719 forgalmistából már csak 188 fő (10,9 százalék) csatlakozott a munkabeszüntetetéshez.   

A MÁV Start Zrt.-nél szintén némileg csökkent a munkabeszüntetésben részt vevők száma: míg kedden az 1838 dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő (25 százalék) sztrájkolt, addig ma 1943 munkavállalóból már "csak" 432 fő (22 százalék) nem dolgozik. 

Pluszpénzzel győzköd a MÁV

A vasúttársaság egyébként - sokak számára visszatetszést keltő módon - külön bónusszal is próbálja rávenni dolgozóit arra, hogy vegyék fel a munkát. A mai naptól normál fizetésén felül ötezer forint jutalmat ad szolgálatonként minden olyan dolgozónak, aki nem sztrájkol, mondta el az mfor.hu kérdésére Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke.

A cég szempontjából némi bizakodásra ad okot az is, hogy folyamatosan növekszik a közlekedő szerelvények száma. Szerda délelőtt 11 óráig a kijelölt 1236 vonat közül 487 járt, ami csaknem negyven százalékos aránynak felel meg.

Összehasonlításul: hétfő délelőtt a menetrend szerinti vonatok alig több mint ötöde (1561-ből 332, 21 százalék) járt, kedd délelőtt 1450-ből 347 közlekedett (24 százalék), kedden nulla órától este hat óráig pedig 2562 tervezett személyszállító vonatból már 760 (harminc százalék) teljesítette szolgálatát.

Ezzel együtt azt a MÁV is elismeri, hogy a vasúti közlekedés ma is kiszámíthatatlan lesz. Ami a fővárost illeti, a Keleti és a Nyugati pályaudvar szerdán reggel nem üzemelt, a Déli pályaudvar viszont - korlátozott számban - már fogad és indít vonatokat, főként elővárosi járatokat.

Bár a MÁV szerint szerda délelőtt néhány térségben, így például a Nyugat-Dunántúl egy részén már biztosított volt a közlekedés, a legtöbb vidéki városban az MTI tudósítói szerint - a korábbi napokhoz hasonlóan - kihaltak a pályaudvarok. Az utasok egy része buszra váltott, amit jelez, hogy egyes Volán-társaságok járatain az elmúlt napokban jelentősen megnőtt a forgalom, sok busz teltházzal közlekedik.     

Ami a történések hátterét illeti, a VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.

Továbbra sem engednek a VDSZSZ-nek

A vasúttársaság a követeléseket sem jogilag, sem gazdaságilag nem tartja megalapozottnak. Szerintük a VDSZSZ akciója a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag a most kialakulóban lévő MÁV-csoport számára.

A követelések teljesítése Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerint 30 milliárd forintba kerülne. "Az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" - mondta korábban a miniszter az mfor.hu kérdésére.

Bárány Balázs szerint viszont már 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne követelésük. Ezen belül - Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint - a személyenkénti 250 ezer forint egyszeri kifizetés 8,7 milliárd forint kiadást jelentene, azaz a 102,5 milliárd forint privatizációs bevétel kilenc százalékát kérik 35 ezer vasutasnak.

Ebbe a körbe természetesen nem tartozik bele a MÁV Cargo 3170 dolgozója, mivel ők - összesen öt százalék erejéig – szerezhetnek tulajdont cégükben: a piaci ár feléért kaphatják meg a részvényeket, amiket a győztes konzorcium köteles tőlük teljes áron átvenni.

VSZ: feszültséget okoz a VDSZSZ

A VDSZSZ akcióját a taglétszám alapján legnagyobb MÁV-szakszervezet, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) sem támogatja. Simon Dezső, a VSZ elnöke szerint ha a VDSZSZ keresztül tudná vinni a 16,9 százalékos követelését, az a vasutas társadalmon belül is feszültségekhez vezetne.

Emlékeztetett rá, hogy a VSZ a MÁV-nál 6,9, a MÁV Cargónál 4,5, a MÁV egyéb gazdasági társaságainál pedig csupán nulla és három százalék közötti bérfejlesztésről állapodott meg az idei évre.

A MÁV Zrt. szerint egyébként a társaságcsoportnál egy egész napig tartó sztrájk mintegy 600 millió forint veszteséget jelent. A MÁV Cargo Zrt.-nél a korábbi tapasztalatok alapján a sztrájk első napja mintegy 60 millió forint veszteséggel jár, de ez a szám a továbbiakban meredeken növekszik.

Mint ismert, a VDSZSZ - a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától ismét határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, amely azóta is tart.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!