A munkáltató nem ajánlott semmit a tárgyaláson, továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett, mondta el a szerda délelőtti egyeztetés után Bárány Balázs, a VDSZSZ vezető ügyvivője. A vélemények a szakszervezet követelései és az elégséges szolgáltatást illetően sem közeledtek.
Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója kiemelte: továbbra sem tartják indokoltnak, jogosnak, gazdaságilag teljesíthetőnek a szakszervezet követelését. A felek pénteken tíz órakor egyeztetnek ismét.
A VDSZSZ délben a MÁV Start Zrt.-vel tárgyalt, ám ez a megbeszélés sem hozott eredményt; a következő menet péntek 12 órakor lesz. A sztrájkbizottság szerda délután értékeli a helyzetet, és azt követően dönt a további lépésekről; addig nem függeszti fel az akciót.
MÁV, MÁV Start: kevesebben sztrájkolnak
Ami a munkabeszüntetés támogatottságát illeti, a szerdai nappali műszakban a MÁV Zrt. pályavasúti, forgalmi területén 2710 munkatárs közül 148 sztrájkol, 2548 vasutas dolgozik.
Összehasonlításul: ugyanezen a területen hétfőn nappal 271, kedden 213 fő nem vette fel a munkát, azaz az akcióban részt vevők aránya a hétfői több mint tízről keddre 7,8, szerdára pedig 5,5 százalékra apadt, legalábbis a vasúttársaság statisztikái szerint.
A sztrájkolók aránya az éjszakai műszakban is visszaesett, bár csak kisebb mértékben: míg hétfő éjjel a MÁV forgalom-irányítói munkakörben dolgozó 1742 vasutasból 203 fő nem dolgozott (12 százalék), kedden az 1719 forgalmistából már csak 188 fő (10,9 százalék) csatlakozott a munkabeszüntetetéshez.
A MÁV Start Zrt.-nél szintén némileg csökkent a munkabeszüntetésben részt vevők száma: míg kedden az 1838 dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) közül 466 fő (25 százalék) sztrájkolt, addig ma 1943 munkavállalóból már "csak" 432 fő (22 százalék) nem dolgozik.
Pluszpénzzel győzköd a MÁV
A vasúttársaság egyébként - sokak számára visszatetszést keltő módon - külön bónusszal is próbálja rávenni dolgozóit arra, hogy vegyék fel a munkát. A mai naptól normál fizetésén felül ötezer forint jutalmat ad szolgálatonként minden olyan dolgozónak, aki nem sztrájkol, mondta el az mfor.hu kérdésére Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke.
A cég szempontjából némi bizakodásra ad okot az is, hogy folyamatosan növekszik a közlekedő szerelvények száma. Szerda délelőtt 11 óráig a kijelölt 1236 vonat közül 487 járt, ami csaknem negyven százalékos aránynak felel meg.
Összehasonlításul: hétfő délelőtt a menetrend szerinti vonatok alig több mint ötöde (1561-ből 332, 21 százalék) járt, kedd délelőtt 1450-ből 347 közlekedett (24 százalék), kedden nulla órától este hat óráig pedig 2562 tervezett személyszállító vonatból már 760 (harminc százalék) teljesítette szolgálatát.
Ezzel együtt azt a MÁV is elismeri, hogy a vasúti közlekedés ma is kiszámíthatatlan lesz. Ami a fővárost illeti, a Keleti és a Nyugati pályaudvar szerdán reggel nem üzemelt, a Déli pályaudvar viszont - korlátozott számban - már fogad és indít vonatokat, főként elővárosi járatokat.
Bár a MÁV szerint szerda délelőtt néhány térségben, így például a Nyugat-Dunántúl egy részén már biztosított volt a közlekedés, a legtöbb vidéki városban az MTI tudósítói szerint - a korábbi napokhoz hasonlóan - kihaltak a pályaudvarok. Az utasok egy része buszra váltott, amit jelez, hogy egyes Volán-társaságok járatain az elmúlt napokban jelentősen megnőtt a forgalom, sok busz teltházzal közlekedik.
Ami a történések hátterét illeti, a VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a sztrájkban érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói kapjanak fejenként nettó 250 ezer forintot a Máv Cargo privatizációs bevételéből, illetve - az idei évre már megajánlott 6,9 százalék felett - további tíz százalékos, azaz összesen 16,9 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok (MÁV-START Zrt., MÁV-Trakció Zrt., MÁV Gépészet Zrt.) dolgozóinak.
Továbbra sem engednek a VDSZSZ-nek
A vasúttársaság a követeléseket sem jogilag, sem gazdaságilag nem tartja megalapozottnak. Szerintük a VDSZSZ akciója a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag a most kialakulóban lévő MÁV-csoport számára.
A követelések teljesítése Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerint 30 milliárd forintba kerülne. "Az idei évre megállapított 6,9 százalékos keresetemelés fair és tisztességes megállapodásnak tekinthető. Ennél több nincs benne a rendszerben" - mondta korábban a miniszter az mfor.hu kérdésére.
Bárány Balázs szerint viszont már 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne követelésük. Ezen belül - Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint - a személyenkénti 250 ezer forint egyszeri kifizetés 8,7 milliárd forint kiadást jelentene, azaz a 102,5 milliárd forint privatizációs bevétel kilenc százalékát kérik 35 ezer vasutasnak.
Ebbe a körbe természetesen nem tartozik bele a MÁV Cargo 3170 dolgozója, mivel ők - összesen öt százalék erejéig – szerezhetnek tulajdont cégükben: a piaci ár feléért kaphatják meg a részvényeket, amiket a győztes konzorcium köteles tőlük teljes áron átvenni.
VSZ: feszültséget okoz a VDSZSZ
A VDSZSZ akcióját a taglétszám alapján legnagyobb MÁV-szakszervezet, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) sem támogatja. Simon Dezső, a VSZ elnöke szerint ha a VDSZSZ keresztül tudná vinni a 16,9 százalékos követelését, az a vasutas társadalmon belül is feszültségekhez vezetne.
Emlékeztetett rá, hogy a VSZ a MÁV-nál 6,9, a MÁV Cargónál 4,5, a MÁV egyéb gazdasági társaságainál pedig csupán nulla és három százalék közötti bérfejlesztésről állapodott meg az idei évre.
A MÁV Zrt. szerint egyébként a társaságcsoportnál egy egész napig tartó sztrájk mintegy 600 millió forint veszteséget jelent. A MÁV Cargo Zrt.-nél a korábbi tapasztalatok alapján a sztrájk első napja mintegy 60 millió forint veszteséggel jár, de ez a szám a továbbiakban meredeken növekszik.
Mint ismert, a VDSZSZ - a múlt pénteki, félnapos munkabeszüntetés után - hétfő hajnal három órától ismét határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, amely azóta is tart.
W. B.
Menedzsment Fórum