Magyarországon az év első négy hónapjában a tavalyi 54 197 új autóhoz képest mindössze 29 087 darab talált gazdára. Ennek oka az általános bizonytalanság mellett a megszigorodott hitelfeltételekben és a magasabb törlesztőrészletekben keresendő. A tendenciákat jobban megvizsgálva az is megfigyelhető, hogy a prémium márkákat mintha nem érintené a válság. A Suzuki-eladások az év első négy hónapjában több mint 70 százalékot zuhantak és mostanáig nem sikerült érdemben javítania, a Porsche ezzel szemben márciusban 16 autót értékesített Magyarországon, ami rekordnak számít, de valamennyi jelentős prémium márka eladásai stagnálnak, illetve enyhén növekednek. Az eddigiekhez képest jelentős különbség, hogy ezeket a modelleket a válságig jelentős önerővel és némi hitellel vásárolták, most viszont a vevők túlnyomórészt az autó teljes vételárát készpénzben fizetik.
A vásárlók elfogadták a magasabb önerő és az ingadozó devizaárfolyamok miatti igen változékony törlesztőrészlet gondolatát, de már egy másik problémával is szembe kell nézniük. A tavaly nyári alacsony, 230-240 forint/euró árfolyamon beszerzett készletek ugyanis mára mindenhol elfogytak, az utóbbi hónapokban pedig jellemzően 290-310 forint/euró áron tudtak vásárolni az importőrök. A listaárak emelkedése minden márkát érint, más kérdés, hogy ezt ki hogyan érvényesíti. A prémium márkák jellemzően bátrak: a Mercedes-Benz legolcsóbb modelljének, a háromajtós A 150-esnek alapárát először 650 ezer, két hónappal később pedig újabb bő 300 ezer forinttal emelte. A decemberben még 4,65 millióért elvihető belépő modellből így fél év alatt 5,67 millió forintos autó lett, vagyis 22 százalékkal lett drágább. Ez az arány az árlista másik végén is pontosan ennyi: a múlt év végén 40,3 millióba kerülő S 600 L luxuslimuzin jelenleg 48,4 millió forintért vihető haza. A hazánkban is kapható többi prémium márka egyelőre szerényebben módosította árait, de a legkelendőbb középkategóriás prémium modellek rendre 600-800 ezerrel kerülnek többe, igaz, a Volvo mindössze 300 ezer forinttal emelte a referenciaként szolgáló, kétliteres dízelmotorral szerelt S40-es árát, a Lexus pedig egyelőre nem cserélte le az IS220d nyolcmillió forint alatti árcéduláját.
A százezres, illetve milliós emelések helyett a sok kicsi sokra megy elv alapján módosítanak árat a volumenmárkák. A Chevrolet például mindössze néhány tízezer forinttal változtatja árait, ám ezt a többieknél jóval gyakrabban teszi. A Skoda árlistáján is érződik a forint gyengélkedése: 2008 végén még 2,77 millióért kínálták a 60 lóerős, 1,2-es motorral szerelt Fabia Classicot, most pedig már 3,11 millió forintot kell fizetni ugyanezért. A Suzuki pedig maga a kakukktojás, hiszen miközben mindenki árat emel, addig náluk csökkentik azokat, olykor nem is kevéssel. Az alapfelszereltségű Swift például 400 ezerrel lett olcsóbb, az SX4-ért pedig bő félmillióval kell kevesebbet fizetni. A nem Esztergomban készülő modellek persze a Suzukinál is drágábbak lettek, ezek ugyanakkor az eladások kis hányadát teszik csupán ki.
Az áremelkedések korszakának azonban még nincs vége. A forint/euró árfolyam jelenleg ugyan stabilizálódni látszik, de a július elsejétől életbe lépő áfaemelést az előzetes várakozások szerint az importőrök érvényesíteni fogják az autók listaárában.
MTI/Menedzsment Fórum