3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mai ülésén várhatóan változtatás nélkül fogadja el a kormány az üzleti szférának nyújtható állami támogatások feltételeit meghatározó kormányrendeletről szóló előterjesztést.

A jövő januártól életbe lépő szabályozás lényegében az EU-szabályok átvételét jelenti. Eszerint alapértelmezésként tilos a támogatás, s ez alól csupán meghatározott esetekben tehető kivétel.

A tervezett kormányrendelet anyagi és eljárásjogi tekintetben is az uniós szabályok átvételét jelenti az állami támogatások magyarországi rendszerében. Elemzők szerint a jogszabály elfogadása némi előrelépést jelenthet az EU-csatlakozási tárgyalások során az ősszel napirenden lévő kérdések egyik legnehezebbikében, a versenyjogi fejezetben is.

Az üzleti szférának nyújtandó állami támogatásokat -- az EU-logikának megfelelően -- az államháztartási törvény nyáron elfogadott módosítása főszabályként már megtiltotta. A tilalom az államháztartás valamennyi alrendszerét (központi költségvetés, társadalombiztosítás, helyi önkormányzatok) érinti. A ma elfogadandó kormányrendelet azoknak a kivételeknek a körét határozza meg, amelyek taxatíve sorolják fel, hogy milyen esetekben kaphat az államháztartás valamely része felmentést az általános tilalom alól.

Az EU-ban alapvetően kétféle állami támogatást tekint automatikusan összeegyeztethetőnek az egységes belpiac elveivel a szubvenciók ügyében önálló döntési jogkörrel bíró Európai Bizottság, további ötféle segély esetében pedig hozzájárulhat a segély folyósításához. Az egységes piaccal összeegyeztethető szubvenciók: 1. Olyan "szociális karakterű" támogatások, amelyeket egyéni fogyasztóknak, a termékek eredetét illető diszkrimináció nélkül nyújt az állam; 2. természeti katasztrófák vagy "kivételes események" által okozott károk helyrehozatalát célzó segélyek. (Külön rendelkezés szól az uniós alapszerződésben a keletnémet tartományok felzárkóztatását célzó támogatások engedélyezéséről.)

Az uniós szabályozás értelmében a bizottság további öt esetben dönthet úgy, hogy hozzájárul állami támogatás folyósításához: 1. olyan térségek gazdasági fejlődését elősegítő szubvenciók, amelyekben az életszínvonal "abnormálisan alacsony", vagy ahol súlyos a munkanélküliség; 2. olyan projektek megvalósítását célzó segélyek, amelyek létrejötte "közös európai érdek", vagy amelyek egy tagállam gazdaságában elforduló "súlyos zavar" elhárítását szolgálják; 3. bizonyos gazdasági tevékenységek vagy területek fejlődését elősegítő támogatások, "ha azok nem befolyásolják annyira károsan a kereskedelmi feltételeket, ami már ellentétes a közös érdekkel"; 4. a kulturális örökség megőrzését segítő támogatások, szintén abban az esetben, "ha azok nem befolyásolják annyira károsan a kereskedelmi feltételeket, ami már ellentétes a közös érdekkel"; 5. minden olyan más segélykategória, amelyet a miniszteri tanács minősített többséggel ilyennek minősít.

Az állami támogatások ügye évek óta vitatott terület az EU--magyar kapcsolatokban, a felek ugyanis eltérően értelmezik a társulási megállapodás idevágó rendelkezéseit. Magyar értelmezés szerint elegendő a csatlakozás időpontjában megfelelni például a külföldi vállalatoknak adott adókedvezmények tekintetében az uniós szabályoknak, míg az EU szerint fokozatos közelítésre van szükség. Elemzők szerint a ma elfogadandó kormányrendelet alapvetően nem oldja meg ezt a régi vitatémát, de számos technikai kérdésben közelebb hozhatja a megegyezést a csatlakozási tárgyalások versenyjogi fejezetében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!