A kutatásból az is kiderül, hogy a felhasználók leginkább az üzleti-gazdasági témájú elektronikus könyveket fogadják szívesen. Ez érthető, hiszen a hagyományos értelemben vett könyvek bizonyos mértékben bizalmas tárgyak. Ráadásul a hordozható e-könyv olvasók magas ára miatt nem ideális például e-könyvet csomagolni a strandolásra, vagy éppen utazás közben olvasgatni. A gazdasági témájú könyvek esetében viszont a korábban említett kedvező tulajdonságok erősebben érvényesülnek, míg a személyesség, meghittség igénye kevésbé jelentkezik. Nagymértékben igaz ez a tankönyvekre is. Az e-tanulás piaca dinamikusan bővül, ráadásul a piac döntő részét a tartalomszolgáltatás teszi ki. Az e-tankönyvek számottevő térnyerése várható már a közeljövőben is, gondoljunk csak a távoktatás gyors fejlődésére, vagy például az MIT OpenCourseWare kezdeményezésére, melynek során a legtöbb előadás tananyagát hozzáférhetővé teszik bárki számára.
Az elektronikus könyvkiadás különleges piaci adottságokkal is bír. Lehetőséget biztosít kezdő szerzők munkáinak, vagy különleges témájú, csak keveseket érdeklő, kis sorozatnagyságú kiadványok publikálására, olyan esetekben is, amikor a hagyományos kiadás költségei ezt lehetetlenné tennék.
Az elektronikus könyvek valószínűleg sohasem fogják leváltani a hagyományos könyveket, azonban úgy tűnik, a piac komoly részét meghódíthatják. Az IDC tavaly decemberi kutatási jelentése szerint 2002-re válik az elektronikus könyvek jelenléte az iparágban igazán érezhetővé. Barrie Rappaport, az Ipsos-NPD BookTrends munkatársa szerint "bizonyos értelemben az e-könyvek megelőzték korukat. A legtöbb felhasználó egyszerűen nem tud elvonatkoztatni attól, hogy milyen egy könyvet kézbe venni. Azonban a mai fiatalok számára - akik számítógépes játékokon nőttek fel - az elektronikus 'olvasás' második természetükké válik, piacot teremtve az elektronikus könyveknek."
Kialakulóban a magyar e-könyv szakma
Az egyik legpatinásabb hazai internetes projekt, a Magyar Elektronikus Könyvtár évek óta, ingyenesen kínálja az internetezőknek rendkívül gazdag, folyamatosan gyarapodó gyűjteményét. Az elmúlt évben azután egymás után jelentek meg az üzleti alapon szerveződő, e-könyveket (is) kínáló vállalkozások. A Vikk.net, az Uhu.hu, a Digital Future vagy a Mekka kínálata azonban még nem mérhető össze egy szerényebb hagyományos könyvüzlet készletével sem. Az e-könyvárusok között jelen vannak olyan könyvcéhen kívüli játékosok is, mint pldául a Webigen, de óvatosan próbálkozóik a patinás Akadémiai Kiadó is. Az, hogy ma még leginkább a piac tesztelése folyik jól látszik abból, hogy az e-könyvárusok teljes könyveket, vagy nagyobb "kóstolókat" kínálnak ingyenesen. Mindez arra mutat, hogy ezeknek a vállalkozásoknak ma még nem a profitszerzés, hanem elsősorban a megfelelő pozíció megszerzése célja.
E-könyvek - Óvatos derülátás
Miközben az elektronikus könyvek ismertsége és megítélése összességében jónak mondható, a potenciális vásárlók aránya mégis alacsony. Piackutatói előrejelzések szerint 2002-re már érezhetővé válik az elektronikus könyvek piaci jelenléte. A legtöbb olvasó azonban ma még szkeptikus.