Az e-learning bevezetéséhez első lépésként tehát fel kell mérnünk, hogy kinek, mit kívánunk oktatni.
Nagyon fontos, hogy pontosan tudjuk, mit akarunk. Az e-learninggel összefüggő szolgáltatások köre ugyanis szinte tetszőlegesen bővíthető - természetesen megfelelő anyagi ráfordítással. Egyáltalán nem mindegy, hogy három alkalmazott egyszeri tűzvédelmi oktatásához keresünk technológiát, vagy több száz dolgozónktól várjuk az üzleti matematika rejtelmeinek elsajátítását.
Ahhoz azonban, hogy tudjuk, pontosan mit akarunk, nem csak pillanatnyi elképzeléseinket érdemes számba venni. Célszerű, ha mind oktatással, mind informatikai rendszerünkkel kapcsolatos középtávú terveinket is egyúttal átgondoljuk. Minél nagyobb volumenű, minél inkább komplex oktatási szolgáltatást kívánunk igénybe venni, annál inkább indokolt, hogy úgynevezett e-learning auditot végeztessünk.
Az e-learning audit általában oktatási, informatikai és oktatásszervezési részből áll.
Az oktatási rész felméri a humánpolitikai igényeket, az oktatni kívánt tananyagot, annak elektronikus formában történő átalakíthatóságát, kifejlesztésének lehetőségét, forrásigényeit.
Az informatikai rész annak vizsgálata, hogy az oktatáshoz használni kívánt informatikai infrastruktúra mennyire felkészült az oktatás e-learning formában való megvalósítására.
Az oktatásszervezési rész pedig jelenti a korábban, illetve jelenleg alkalmazott oktatásszervezési, oktatásfejlesztési és oktatási minőségbiztosítással kapcsolatos módszerek vizsgálatát.
Az e-learning audit eredményeképpen készülő tanulmány elemzésével lehet a megfelelő e-learning keretrendszert kiválasztani és bevezetni.
A fentiekkel összefüggésben megjegyezzük, hogy az annak idején sok gúnyos megjegyzést kiváltó, a "szocialista marketing" rendszeres példájául hozott "cipőt a cipőboltból" szlogen - az e-learning technológia jelenlegi elterjedtségét ismerve - nem is olyan nagy butaság. Az elektronikus oktatási rendszerek tervezése, méretezése, ügyfélre szabása bonyolult, nagy szakértelmet kívánó feladat, ezért indokolt, hogy e-learning auditot erre szakosodott cégekkel végeztessünk, illetve a megfelelő e-learning keretrendszert legjobb, ha elismert, jó nevű megoldásszállítóval együttműködve alakítjuk ki.
E-learning - mikor? - akkor!
Hasznos kérdések és tanácsok az e-learning bevezetéséhez, használatához.