- A márciusi japán földrengés után hallhattunk arról, hogy a Suzuki magyar gyárában is leállásokat okozhat a japán gazdaságot sújtó katasztrófa, hiszen alkatrészhiány lehet az esztergomi üzemben. Tudják már pontosan, mekkora volt a kiesés?
- Valóban, a március 11-én történt földrengés után a legtöbb japán gyár leállította termelését, és mivel mi kapunk onnan alkatrészeket, ezért ez minket is érintett. Éppen ezért néhány speciális alkatrészből hiány volt a gyárban, főleg azokból, melyeket Japán északi részén állítanak elő, mely a földrengés epicentrumában volt. Májusban az alkatrészhiány miatt úgy döntöttünk, hogy a korábbi kettő helyett csak egy műszakban üzemelünk, ennek köszönhetően májusban körülbelül ötezerrel kevesebb autót gyártottunk a tervezettnél. Ez nagyjából a teljes havi gyártás egyharmadát jelentette, most azt tervezzük, hogy szeptember után bepótoljuk a kimaradt mennyiséget. Éppen ezért az egész évet tekintve nem fog veszteséget okozni a földrengés, tartani szeretnénk az eltervezett 174 ezer darabos gyártást 2011-ben.
- 2008-ban még kicsit több mint 280 ezer autó készült az esztergomi gyárban, majd tavaly már csak 170 ezer, és az idei évre is csak egy kicsivel terveznek többet. Ön szerint mikor érheti el az üzem korábbi teljesítményét?
- Eleinte úgy terveztük, hogy talán már jövőre sikerül elérni a korábbi csúcsteljesítményt, most azonban nem látok lehetőséget arra, hogy ilyen gyorsan felfuttassuk a termelést. Ennek oka, hogy az esztergomi gyár elsősorban európai piacokra termel, ezeken a piacokon azonban jelentős visszaesés tapasztalható. Ha jelentősen növelni akarjuk a gyár termelését, akkor további exportpiacok bevonására van szükség. Európán kívül jelenleg csak Japánba exportálunk számottevő mennyiséget, Amerika és Afrika egyáltalán nem szerepel a gyár palettáján. Marokkóban most indítottunk egyfajta próba-exportot, de az még nem jelentős.
- Jelenleg két műszakkal üzemel a gyár, azaz éjszakára leállnak a gépek. Tervezik a közeljövőben, hogy visszaállnak háromműszakos munkarendre?
- Jelenleg nincs szüksége az üzemnek arra, hogy három műszakban termeljen, hiszen a jelenlegi munkarendben is több mint 200 ezer autót tudunk legyártani egy évben, akár 220-230 ezerig is felmehetünk. Az idei évre tervezett 174 ezer új autót tehát bőven el tudjuk látni, ezért egyelőre nem látok okot a változtatásra.
- Tavaly ősszel a német Volkswagen-konszern részéről már elhangzott egy nyilatkozat azzal kapcsolatban, hogy a Volkswagen és a Suzuki új, közös fejlesztésű modelljének a gyártását Esztergomba hozhatják. Van erről már végleges döntés?
- Japánban, a Suzuki globális központjában határoznak arról, melyik modelleket gyártják a magyar üzemben, a döntés nem tőlünk függ, ezért nem is tudok erről érdemben nyilatkozni.
- Szintén tavaly ősszel lehetett arról olvasni japán lapokban, hogy az erős jen miatt több nagy autógyár is külföldre viheti motorgyártását, és ez az esztergomi Suzuki-gyár bővítését is hozhatja. Tervezi a cég, hogy erőforrások gyártását is Magyarországra hozza?
- Ahhoz, hogy motorgyártásba kezdjünk, további jelentős beruházásokra lenne szükség a gyárban, be kellene szerezni az ehhez szükséges gyártósorokat. Számítások szerint legalább évente 300-500 ezer erőforrást kellene gyártanunk ahhoz, hogy ezek a beruházások megtérüljenek. Mi jelenleg is többféle motorral gyártunk autókat, nagyjából 20 százalék például a dízelmotorok aránya. Így viszont nem gazdaságos motort is gyártani. Ha a Magyar Suzuki 300-400 ezer autót gyártana, és mondjuk mindet dízelmotorral, akkor megérné ide hozni a motorgyártást is. Ha a Suzuki Japánon kívül motorgyárat épít, akkor én azt gondolom, hogy valahol Ázsiában lesz annak a helye, mivel jelenleg ott van a legnagyobb potenciál az autópiacban.
- 2007-ben az esztergomi gyár még majdnem 6000 embert foglalkoztatott, míg jelenleg 3400 saját dolgozójuk van. Tervezik, hogy növelik a munkaerőt a közeljövőben?
- Ha emelkedik a megrendelésállományunk, akkor van rá esély, de én most nem látok drasztikus növekedésre lehetőséget a magyar gyárban, inkább lépésről lépésre tervezzük újra felfuttatni a gyárat. Ugyanakkor növelhetjük a magyar munkahelyek számát azzal, hogy terveink szerint nagyobb arányban választunk majd magyar beszállítókat.
- A magyar újautó-piacon talán a Suzuki volt a válság egyik legnagyobb vesztese. Ön szerint mi volt ennek az oka?
- Az, hogy a Suzuki tradicionálisan erős a magánszektorban, kevesebb a flottaeladásunk. A válság előtt a magyar piacon évente 200 ezer autót is el lehetett adni, aminek 70 százaléka magánvásárlás volt, 30 százalék pedig flotta. A válság hatására egyrészt a piac jelentősen beszűkült évi 35-40 ezer autóra, másrészt azok nagy része flottaeladás. Természetesen próbálunk a flottapiacra belépni, de nagyon nehéz rövid távon eredményt elérni. Mi bízunk abban, hogy a magyar gazdaság újra a növekedés útjára lép majd, és akkor a magánvásárlók is megjelennek az autópiacon.
Beke Károly
mfor.hu