CBA: az árkialakítás mechanizmusában nincs automatizmus
Több konkrétummal szolgált Magyarország egyik vezető élelmiszer kiskereskedelmi lánca, a CBA Kereskedelmi Kft.
Neubauer Katalin kereskedelmi igazgató a Menedzsmentfórum megkeresésére elmondta: az áraikat a konkurencia és a költségek figyelembevételével alakítják ki, előbbiek árait esorán annyira veszik figyelembe, amennyire azt utóbbiak engedik. A Tescohoz hasonlóan a napi élelmiszerek árainak alacsonyan tartását tartják különösen fontosnak, az image-ápolás fontosságát szem előtt tartva.
Az árkialakítás konkrét folyamatát tekintve a CBA a beszerzési árból indul ki, s cikkenként állapítja meg az eladási árat. Elemzések szerint az áruk sokasága, a változások gyakorisága, illetve a hibalehetőségek nagysága miatt sok helyen szoftvereket használnak az árkalakuláció során. A CBA esetében viszont más a helyzet: a folyamatban nincs automatizmus.
A termékek árváltozásának gyakoriságát firtató kérdésre a kereskedelmi igazgató elmondta: az akciókkal járó diszkontár után, amennyiben kevés áru maradt készleten, visszaállnak az eredeti árak. Nagyobb készlet megmaradása esetén természetesen folytatódik az akció.
Neubauer Katalin szerint áremelést csak két esetben hajtanak végre: egyrészt ha növekszik a beszerzési ár, másrészt ha adó- vagy egyéb terhek negatív módosulásával kell szembenézni.
Az árstratégiájukat illetően megkeresésünkre nem kívánt válaszolni a Cora, a Coop és a Spar illetékese sem.
Wéber Balázs
A 9-es szám bűvöletében
Nagy forgalom, kisebb árrés
Egymás árait figyelik az áruházláncok
Feltűnt már Önnek, hogy az élelmiszerek mindig 69, 99 vagy 149 forintba kerülnek, 101 forintos összeget viszont még senki sem látott. Hogyan állapítják meg a nagy boltláncok áraikat? A Menedzsmentfórum nem csupán az árpolitika elméletébe nyújt betekintést, hanem egy-egy hazai hiper-, illetve szupermarketlánc példáján annak gyakorlatának publikus részét is bemutatja.